۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۵۰۶۵۸۷
استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد؛

صبوری رمز زندگی پایدار

حجت الاسلام فاطمی با تأکید بر ضرورت رعایت ادب، صبر و اخلاق در نهاد خانواده گفت: ر روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) به دست ما رسیده شده است، «صبر» تمام ایمان دانسته شده است.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه ماه رمضان رو به پایان است، گفت: ضرورت دارد وقت مانده را غنیمت بشماریم و بدانیم هر آیه از قرآن ثواب یک ختم قرآن دارد و باید نسبت به عبادت های خالصانه بیشتر اهتمام بورزیم.

رمضان، معیار قرب الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: در این ماه مبارک باید میزان را برای خودمان قرار دهیم و ببینیم که چه مقدار به صفات بندگان شایسته خداوند نزدیک شده ایم؛ اگر فاصله داشتیم در این فرصت بسیار اندک درصدد جبران گذشته بر آییم.

وی با بیان آیه شریفه «وَ يَدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُولئِكَ لَهُمْ عُقْبَي الدَّار» اظهار داشت: معنای این آیه این است که خردمندان کسانی هستند که اگر دیگران نسبت به آنها ظلمی انجام داده باشند، با بخشش و احسان تلافی می کنند و با حسن خلق و گشاده رویی مقابله  کرده و یا اگر منکری دیده و از آن نهی کرده و یا ترک معروفی سراغ داشته باشند به آن امر می کنند.

صبر، علت اصلی ورود متقیان به بهشت

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به بخشی از آیه 23 و 24 سوره رعد «وَالْمَلائِکَةُ یدْخُلُونَ عَلَیهِمْ مِنْ کُلِّ بَابٍ سَلامٌ عَلَیکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ» عنوان کرد: بهشت ده ها و یا صدها در دارد، هنگامی که فرد متقی وارد آن شود، ملائک یه او سلام می دهند و علت ورود او به بهشت را «صبر» معرفی می کنند.

صبر، تمام ایمان

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در روایاتی که از پیامبر اکرم(ص) به دست ما رسیده شده است، «صبر» تمام ایمان دانسته شده است؛ امام صادق(ع) می فرمایند «جایگاه صبر نسبت به ایمان به مثابه سر است نسبت به بدن، پس وقتی سر رفت جسد هم می رود و همین طور وقتی صبر رفت ایمان نیز می رود»؛ بر این اساس همه کمالات در بستر صبر محقق می شود.

وی افزود: انسان باید در برابر سختی ها، بدی ها، عصبانیت و غیره از خود صبر نشان دهد و بداند که این دنیا جایی است برای اینکه انسان امتحان پس دهد و میزان معرفت خود را به ذات اقدس الهی، مشخص کند.

حجت الاسلام فاطمی یادآور شد: انسان باید از اموال خود که خداوند به او عنایت کرده است به فقرا انفاق کند و باور داشته باشد که روزی دهنده حقیقی خداوند است؛ بنابراین اگر انسان به نعمت های الهی کافر شده و اموال خود را حاصل زرنگی خودش بداند، به سرونوشت قارون دچار خواهد شد.

صبر، مادر همه فضیلت ها

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صبر، مادر همه فضیلت ها است، بیان کرد: در روایات آمده است که اگر مردی، بداخلاقی زن خود را تحمل کند و نگذارد شیرازه خانواده از هم پاشیده شود، در قیامت با حضرت ایوب(ع) و همچنین اگر زنی در مقابل بداخلاقی های شوهر خود صبر پیشه کند، با حضرت آسیه(س) محشور خواهد شد.

بسیاری از جنایات حاکی از نهادینه نشدن فرهنگ صبر در جامعه است

وی در پایان با تأکید بر ضرورت رعایت ادب، صبر و اخلاق در نهاد خانواده ابراز داشت: اینکه گاهی اوقات در جامعه مشاهده می شود که مرد، زن خود و یا زن، شوهر خود را به قتل می رساند، همه و همه نشانگر عدم وجود صبر میان زندگی ها است./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات