فرمان آتش به اختیار از سوی رهبری به دلیل کم کاری مسؤولان ارشد فرهنگی کشور بود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر روز گذشته در جلسه پرسمان که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: تجلیل از ائمه بقیع(ع) باید بهتر و فراگیرتر انجام بگیرد.
وی در ابتدا با عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن روز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)، افزود: اهل بیت(ع) هیچ نیازی به تجلیل انسان ها ندارند و این مردم هستند که به تجلیل از اهل بیت(ع) نیاز دارند تا به واسطه تجلیل از ایشان معرفت این خاندان را به نسل جوان و نسل های آینده منتقل کنند.
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که استدلال وهابیون برای تخریب قبور ائمه بقیع(ع) چه بوده است و ما برای ساخت ساختمان بر قبور چه استدلالی داریم؟ اظهار کرد: وهابیون با استناد به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، بر قبور نباید بنایی ساخته شود بناهایی که بر قبور ساخته شده باشد را تخریب می کنند، این روایت از لحاظ سند بسیار ضعیف است و شیعه معتقد است جزء روایات جعلی است؛ فرزند ابوحریره نقل می کند ما می دانیم که پیامبر(ص) سفارش کرده اند روی قبور صاف باشد و از طرفی می دانیم که شیعه معتقد است این سنت را عمل کند ولی به دلیل مخالفت کردن با شیعه که دشمن ما است دستور می دهیم روی قبور را به شکل گنبدی شکل بسازند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وهابیون و دشمنان اهل بیت(ع) نمی خواهند ولایت به مردم برسد وگرنه صد متر آن طرف تر از قبور ائمه بقیع(ع) قبر پیامبر(ص) بود ولی آن را تخریب نکردند؛ وهابی ها 230 سال پیش به کربلا نیز حمله کردند و علاوه بر کشت و کشتار شیعیان، مقبره و ضریح مطهر امام حسین(ع) را نیز تخریب کردند حتی قصد داشتند قبر امیر مؤمنان(ع) را در نجف تخریب کنند ولی شیعیان از حرم دفاع کردند و اجازه چنین عمل خبیثی را به آن ها ندادند.
امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که باید از ائمه بقیع(ع) تجلیل بیشتری صورت بگیرد خاطرنشان کرد: در گذشته در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در کشور عراق حوزه های علمیه را تعطیل می کردند و به تعظیم شعائر و عزاداری مشغول می شدند؛ توصیه می کنم برای شناخت هر چه بهتر دین وهابیت، کتاب آیت الله العظمی سبحانی به نام آئین وهابیت را مطالعه بفرمایید.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که فلسفه خمس چیست؟ تشریح کرد: فلسفه خمس در کمک به فقیر و کمک به تبلیغ و ترویج دین اسلام نهفته است؛ البته فقرایی که پول خمس به آن ها تعلق می گیرد از بنی هاشم هستند؛ کمک به فقیر در دو زمینه خمس و زکات جریان دارد که خمس به سادات تعلق می گیرد و زکات مخصوص غیر سادات است؛ بخشی از خمس نیز به حاکم شرعی داده می شود که تا آن ها با اختیاراتی که دارند پول دریافتی از خمس را صرف دین کنند؛ حاکمان دینی در زمان حال همان مراجع عظام تقلید هستند.
مسؤول دفتر ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در پاسخ به این سؤال که پرداخت کردن خمس چه تأثیراتی در دنیا و آخرت انسان دارد؟ تبیین کرد: با توجه به آیه صد و سوم سوره توبه که می فرماید«خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید زکات را از افراد بگیر و برای آن ها دعا کن نتیجه گرفته می شود که پرداخت خمس سبب می شود امام زمان(عج) به عنوان صاحب شریعت برای فرد خمس دهنده دعا کنند که همین دعا نتایج بسیار زیادی دارد از جمله این که سبب برکت مال در دنیا می شود؛ باید متذکر شوم خمس باید قربت الی الله پرداخت شود تا اثرش نمایان شود.
وی توضیح داد: در جهان تکوین شاهد هستیم که هرس کردن شاخ و برگ درختان سبب رشد و باروری هر چه بیشتر درخت می شود، این مسأله در مسأله خمس کاملاً مشهود است و افرادی که خمسشان را مرتباً پرداخت می کنند به وضوح دیده اند که پرداخت خمس سبب برکت مالشان شده است؛ روایت است کسی که خمسش را پرداخت نکند دو قسمت از پنج قسمت مالش تضییع می شود همچنین در دوران غیبت صغری امام زمان(عج) در یکی از نامه هایشان افرادی را که خمس پرداخت نمی کنند لعن کرده اند؛ زندگی که لعن امام زمان(عج) پشتوانه آن باشد کاملاً بی برکت خواهد بود.
آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا می شود خمس را خودمان به فقرای سید بدهیم و آیا مراجع تقلید در قبال خمسی که دریافت می کنند مسؤولیتی دارند یا می توانند آن را صرف زندگی شخصی خودشان کنند؟ ابراز کرد: خمس در زمان حضور ائمه(ع) به خودِ ایشان پرداخت می شده است و اگر کسی پولی را تحت عنوان خمس به فردی غیر از ائمه(ع) پرداخت می کرد به عنوان خمس محسوب نمی شد، در زمان حال نیز مراجع تقلید نمایندگان امام زمان(عج) هستند که باید پول خمس به آن ها پرداخت شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بنده خبر دارم خمسی که به دست مراجع تقلید می رسد صرف مصارف شخصی ایشان نمی شود و معمولاً پول خمس را صرف تبلیغ و ترویج دین می کنند؛ رهبر معظم انقلاب نمونه بارزی هستند که زندگیشان فوق العاده ساده می گذرد و از بخشی از هدایایی که مردم برای ایشان می آورند زندگی خودشان را می گذرانند.
امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید منظور رهبر انقلاب از آتش به اختیار در مسائل فرهنگی چیست؟ ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در مسائل فرهنگی بسیار دغدغه مند هستند و در جلسات مختلفی که در مجلس خبرگان گرفته می شود راجع به مسائل فرهنگی بسیار صحبت می کنند؛ در یکی از جلساتی که خدمت ایشان داشتیم یکی از اعضاء خبرگان قصیده ای راجع به مسائل فرهنگی خواند و رهبر معظم انقلاب بسیار ایشان را تأیید کردند.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اخیراً رهبر معظم انقلاب عبارت آتش به اختیار را مطرح کردند که به معنای اقدام عاقلانه از جانب افرادی است که در مسائل فرهنگی دغدغه دارند؛ تذکر رهبر معظم انقلاب با بیان عبارت آتش به اختیار نشان می دهد که مسؤولان فرهنگی ارشد به وظیفه خودشان به خوبی عمل نکرده اند./867/۲۰۱/ب2