۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۵۰۹۱۵۳
حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور:

مشکلات جوانان با مماشات و موعظه حل نمی شود

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه با مماشات و موعظه نمی توان مشکلات جوانان را برطرف کرد، چاره اندیشی برای این مشکلات را رسالت خانواده، مردم و مسؤولان عنوان کرد.
حجت الاسلام بهجت پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه برای یک کشور اسلامی جای بسی شرمندگی است که در بعضی از استان های کشور سرعت طلاق از ازدواج بیشتر باشد، گفت: علت اینکه در جامعه امروز سرعت طلاق از ازدواج بیشتر است، این موضوع است که متأسفانه در جامعه به دین عمل نمی شود زیرا اگر به دین عمل می شد چنین نتایجی در جامعه به وجود نمی آمد.

وی افزود: مدل اسلامی ازدواج و حل معضل ازدواج را باید در حکومت اسلامی امام علی(ع) جست و جو کرد زیرا در زمان حضرت جوانی مبتلا به آفت بد خود ارضایی بود که امام بعد از اینکه متوجه این موضوع شدند او را تعزیر کردند و پس از اینکه این جوان را تعزیر کردند مبلغی از بیت المال به او پرداخت کردند تا به وسیله این پول ازدواج کرده و از این گناه کبیره دست بردارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه همه مردم برای مشکلات جامعه باید عاقلانه و شجاعانه راه حل پیدا کنند، افزود: اگر بخواهیم منتظر اقدام مسؤولان باشیم و تنها به نظاره گری اکتفا کنیم مشکلات جامعه حل نخواهد شد بلکه مشکلات چندین برابر می شود.

حجت الاسلام بهجت پور ادامه داد: به جای اینکه به موعظه جوانان اکتفا کنیم باید زمینه آرامش آنها را فراهم کنیم زیرا پند و موعظه بدون اقدام و عمل هیچ اثری نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه با مماشات نمی توان مشکلات جوانان را حل کرد، گفت: روزی فقیری بر یکی از خلفا وارد شد و تقاضای صدقه کرد و به درخواست خود همچنان ادامه داد تا اینکه خلیفه دستور دارد زبانش را قطع کنند، وقتی به دستور خلیفه خواستند زبان این فقیر را قطع کنند، امام علی(ع) از جا بلند شد و صدقه ای به آن فقیر داد و فرمود برای اینکه صدای او را قطع کنید و به درخواست های او پایان دهید به او صدقه ای بدهید تا مشکلش حل شود و درخواست نکند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مثال جوانان امروز مثال همان فقیر است که به جای موعظه و تنبیه آنها به خاطر مفاسد اخلاقی و سایر آسیب های اجتماعی و پایان دادن به درخواست های آنها باید زمینه آرامش و بستر ازدواجشان فراهم شود تا به این ترتیب زمینه رفع مفاسد فراهم شود زیرا همه افراد نمی توانند در شرایط سخت در مقابل گناه خود را حفظ کنند.

وی یادآور شد: چاره اندیشی برای مشکلات جوانان، در ابتدا از خانواده ها آغاز شده و پس از آن سایر مردم و مسؤولان در این زمینه وظیفه اقدام دارند و اگر قرار باشد تنها منتظر عمل و اقدام مسؤولان باشیم مشکلات در جامعه اسلامی آنچنان ریشه دار می شود که برای رفع آن باید هزینه های گزافی را پرداخت کرد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات