۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۵۱۲۶۰۹
آیت الله سبحانی:

تحجر رهاورد دوری از فلسفه و کلام اسلامی است

آیت الله سبحانی با بیان این که تحجر در گرو کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه ها و حوزه علمیه است، گفت: اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می شود.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حضرت آیت الله سبحانی، از مراجع تقلید عصر امروز در طرح دانش افزایی اساتید عقائد در مدرسه علمیه عالی نواب با بیان این که گروهی از مسلمانان به پیروی از امیرمومنان(ع) مکتب عقلی را پایه گذاری کردند، گفت: علم کلامی که امروز در اختیار ماست، محصولِ خطبه های امیرمومنان(ع) است.

وی با بیان این که علم کلام ما به واقع مشتق شده از کلام امیرمومنان(ع) است، تصریح کرد: گاهی برخی افراد ناآگاه از اهل تسنن این چنین می گویند که تشیع از اعتزال گرفته شده که اینان اشتباه می کنند زیرا که ما منشامان امیرمومنان است. 

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت تفسیر معتبر آیات الهی و پرهیز از هرگونه تفسیر دلبخواهی خاطرنشان کرد: امیرمومنان(ع) در هنگام بازگشت از صفین بیان کردند که بازگشت ما به خواست خدا بود؛ عده ای این را اینطور تفسیر کردند که همه چیز دست به قضا و قدر است و نیازی به حرکت و تلاش نیست که باید این نوع تفسیر اصلاح شود.

ائمه اطهار پرچمدار مسائل و مباحث عقلی هستند

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت پرچمدار مسائل عقلی هستند، تصریح کرد: اهل بیت یعنی در حقیقت شکافنده برهان های عقلی هستند؛ امام سجاد(ع) به ادعیه علاقه مند بود و امروز در صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) آن عرفان اسلامی مد نظر جامعه اسلامی به صورت صد در صدی وجود دارد.

وی ادامه داد: مرحوم آیت الله نجفی مرعشی یک نسخه از صحیفه سجادیه را به تنتاری در مصر که عالم برجسته آن زمان  بود و قرآن را با علوم امروزی تفسیر می کرد فرستاد و او در پاسخ گفت ما ضرر کرده ایم که تا کنون از این ذخیره بی اطلاع بودیم و همه اینان در زمره مسائل عقلی است که کیفیت بیان ائمه اطهار را می رساند.

این مرجع تقلید با بیان این که در روایات ائمه اطهار و آیات قرآنی مفصلا به مسائل و برهان های عقلی پرداخته شده، ابراز کرد: خداوند متعال در 6 آیه از سوره الحدید توحید و مسائل عقلی و عرفانی را مطرح کرده و امام صادق(ع) نیز پرچمدار مسائل عقلی با دلائل و قرائن روشن است و از آثار ایشان توحید مفضل مملو از بیانات عقلی است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که در جلد اول کافی مفصلا به مسائل کلامی و فلسفی پرداخته، اظهار کرد: اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی مان جدا کنیم متحجر می شویم چراکه امروز در غرب هفته ای یک کتاب کلامی با آن مکتب های الحادی که در تضاد با آموزه های اسلامی است نوشته و کتابت می شود.

وی با بیان این که تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه ها و حوزه های علمیه است، بیان کرد: امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می شود.

این مرجع تقلید با بیان این که قلب انسان ها خواهان حب اهل بیت و امیرمومنان(ع) است، گفت: اگر حب اهل بیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیت اهل بیت برداشتید نتیجه اش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزه های دینی می شود./۸۶۴/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات