۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۵۱۳۶۴۸
حجت الاسلام شرفخانی:

برخی از بقاع مجهول الهویه تخریب شده‌اند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برخی از بقاع مجهول الهویه که هیچ سند تاریخی درباره آنها وجود نداشته است در سکوت خبری تخریب شده‌اند.
حجت الاسلام شرفخانی نشست خبری حجت الاسلام شرفخانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز سه‌شنبه سوم مردادماه در نشستی رسانه‌ای، گفت: در دهه کرامت و در روز پنجم ذی القعده به تجلیل و بزرگداشت امامزادگان و بقاع متبرکه در کشور خواهیم پرداخت.

وی افزود: در گذشته نوادگان و امامزادگان به شدت از سوی حکومت‌هایی مانند «بنی امیه» و «بنی عباس» مورد حمله و ظلم قرار می‌گرفتند. امروز نیز این میراث ظلم به گروهک‌های تکفیری همچون داعش رسیده است و نمونه‌های جنایت‌های تاریخی از سوی این نوع تفکر اعمال می‌شود.

داعش نماد اسلام کاذب است

حجت الاسلام شرفخانی با منحرف خواندن تفکرات تکفیری، بیان داشت: داعش در روزگار کنونی معرف اسلام کاذب و انحرافی است و به همین علت نیز هرگاه داعش و امثالهم به شهری وارد می‌شوند در ابتدا نمادهای دینی و بقاع متبرکه را از بین می‌برند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بررسی علل تاریخی هجرت امامزادگان و نوادگان ائمه اطهار به کشور ایران، عنوان داشت: یکی از عمده‌ترین علل هجرت امامزادگان به کشور ایران، وجود امنیت و استقبال مردم شیعه ایران از آنها بود.

وی ادامه داد: بعد از حضور امام هشتم شیعیان(حضرت رضا) در ایران نیز بستری ایجاد شد که امامزادگان بیشتری به سمت ایران حرکت کنند، زیرا امام رضا(ع) ظرفیت ایران را برای حضور این افراد مناسب معرفی کرده بودند.

حجت الاسلام شرفخانی ضمن برشماری برکات حضور امامزادگان در کشور ایران، بیان داشت: ورود امامزادگان به ایران منجر به ایجاد محبت بیشتر اهل بیت(ع) در میان مردم شد. ادامه حضور نوادگان و امامزادگان علتی شد که امروز فرهنگ قرآنی و شیعی در جامعه جاری باشد.

امامزادگان حق حیات معنوی بر گردن مردم دارند

وی با تاکید بر این نکته که مردم ایران مدیون امامزادگان هستند، بیان داشت: امامزادگان حق حیات معنوی و اعتقادی بر گردن مردم ایران دارند.

حجت الاسلام شرفخانی گفت: امامزادگان و بقاع متبرکه امروز به عنوان مراکز ترویج قرآن و عترت در جامعه هستند. امروز در اماکن مقدسی مانند امامزادگان امروز شاهد تربیت انسان و نزدیکی افراد به خداوند هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با ردخواست از مردم، بیان داشت: وظیفه امروز مردم این است که در مقابل حرکت هدایتگرانه امامزادگان به کشورمان همه با یکدیگر متحد شده و محبت و مودت خود را نثار آنها کنیم.

اعلام برنامه‌های ویژه دهه کرامت در بقاع متبرکه

وی گفت: تاریخ پنجم ذی القعده فرصت بسیار خوبی است که برای تکریم امامزادگان به سمت این بقاع متبرکه حرکت کنیم و در خصوص جایگاه و عظمت آنها به بزرگداشت بپردازیم.

وی با برشماری برنامه‌های دهه کرامت گفت: در این دهه در ۳۱۷ بقعه متبرکه مراسم بزرگداشت برگزار خواهد شد ضمن اینکه در ۳۱ استان کشور نیز همایش ویژه ای برای کل بقاع متبرکه استان‌ها به صورت جمعی برگزار خواهد شد و در حاشیه آن از افراد فعال تجلیل بعمل خواهد آمد.

حجت الاسلام شرفخانی آیین معنوی غبارروبی بقاع متبرکه را یکی دیگر از برنامه‌های دهه کرامت اعلام و خاطرنشان کرد: در این برنامه به صورت کلی ۲۳۲ مورد غبارروبی قرار خواهند گرفت.

حجت الاسلام شرفخانی با تاکید بر این نکته که حضور و جایگاه امام رضا(ع) در کشور ایارن بسیار والا است، عنوان داشت: در دهه کرامت ۱۶۷ امامزاده برنامه ویژه ای با نام کاروان «زیر سایه خورشید» دارند و طی آن هرچند مطهر حرم رضوی در این بقاع متبرکه ازسوی خادمان رضوی بر افراشته خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی با اعلام این خبر که خادمان ۱۷۰ بقعه متبرکه به مشهد اعزام خواهند شد، گفت: تصمیم گرفته ایم خادمان ۱۷۰ امامزاده را به مشهد مقدس برای زیارت اعزام کنیم و از همین طریق از خدمات آنها تجلیل به عمل آوریم.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برنامه‌های فرهنگی دهه کرامت شامل؛ برپایی ۱۷۰۰ نمایشگاه «فانوس هدایت» و عرضه ۸۵ محصول فرهنگی در کنار کتاب و نرم افزار های دینی خواهد بود.

وی یکی دیگر از برنامه‌های دهه کرامت را برپایه برنامه صلوات امام رضا کرد و عنوان داشت: ساعت ۸ صبح در ۲۳۰۰ امامزاده برنامه ی صلوات خاصه امام رضا برگزار خواهد شد ضمن اینکه در روزهای چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشا زیارت امین الله برپا خواهد بود.

حجت الاسلام شرفخانی با پرداختن به موضوع شبهات مطرح شده در خصوص امامزاده ها، گفت: عده‌ای می‌گویند چرا تعداد امامزاده ها در کشور ایران بسیار زیاد است؟ باید بگوییم از نظر تاریخی ایران کشوری بوده که برای نوادگان ائمه اطهار امنیت داشته است، به همین دلیل امامزادگان نیز برای سفر به ایران گرایش داشتند.

وی تصریح کرد: تمام امامزادگان فرزند امام نیستند و گاهی برخی از آنها نوادگان ائمه اطهار می باشند، ضمن اینکه این افراد به دلیل داشتن جایگاه بالا در میان مردم معروف شده بودند و برای تمام امامزادگان و نوادگان آنها بقعه ساخته نشده است.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: اکثر امامزادگان شجره نامه دارند برخی از آنها نیز در کتب و اسناد تاریخی ثبت شده اند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با پرداختن به شایعه‌ای که می‌گوید بعد از انقلاب امامزاده ها بیشتر شده اند، گفت: بعد از انقلاب موضوع آمایش و آمارگیری امامزاده ها بیشتر مدنظر قرار گرفت و امامزادگان و بقاع متبرکه قدیمی که ناشناخته بودند ثبت شدند.

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان اجازه ساخت ساختمان های خرافی به نام امامزاده را نمی دهد ضمن اینکه در سکوت خبری اقدام به تخریب برخی از بقاع دروغین کرده است که بنا به دلایلی نمی خواهد رسانه ای شود.

حجت الاسلام شرفخانی در پایان، گفت: برخی از اسامی عجیب که به امام زاده ها ارتباط داده می‌شوند تنها شهرت محلی هستند و تمامی این امامزادگان مطهر سند و شناسنامه تاریخی دارند./856/پ200/ب1

ارسال نظرات