۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۱۳۹۷۹
معاون حوزه علمیه استان ایلام:

حسن خلق از ملزومات طلبه انقلابی است

معاون حوزه علمیه ایلام گفت: فرد طلبه باید اخلاق مدار باشد؛ زیرا اخلاق نیکو از مهم ترین ملزومات طلبه انقلابی است تا بتواند در تعامل با افراد جامعه و تبلیغ دین موثر باشد.
اخلاق اجتماعی، جامعه، سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام حسن تمرخانی، معاون تهذیب حوزه های علمیه استان ایلام، امروز در جمع طلاب جدید الورود و دوره میثاق طلبگی اظهار داشت: یکی از نیازهای انسان بعد از رشد جسمانی که در این رشد حیوانات و نباتات نیز مشترک هستند، نیاز به رشد و تکامل در بعد اخلاقی و روحانی است.

وی افزود: تکامل انسان در بعد اخلاقی و روحانی سبب می شود انسان به رشد و کمال برسد چنانچه حضرت علی(ع) می فرماید: نیکویی حسن خلق سرآمد همه نیکو ها است.

حجت الاسلام تمرخانی خاطرنشان کرد: خوش خلقی و برخورد نیکو و مهربان و داشتن اخلاق خوب با مردم سبب ایجاد انس و مودت در سطح جامعه خواهد شد و دشمنی و عداوت کاهش بافته و سپس ریشه کن می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان ایلام با بیان اینکه حسن خلق در تمام افراد به صورت یکسان وجود ندارد، گفت: گاهی افراد به طور فطری از این موهبت الهی بهره مند بوده و افرادی نیز از آن بی بهره هستند و از آنجایی که انسان صاحب اختیار و قابل تربیت است راه هایی برای کسب و پرورش حسن خلق وجود دارد.

به گفته حجت الاسلام تمرخانی با الگو قرار دادن صاحبان حسن خلق در زندگی و معاشرت با آنها می توان این ارزش و اخلاق انسانی را در باطن رشد داد و به صورت ثابت در آورد.

وی ادامه داد: اخلاق نیکو در قرآن و رویات از جایگاه ویژه ای برخوردار است و خداوند متعال نرم خویی، مدارا و سازش و حسن خلق پیامبر اعظم اسلام را عامل موفقیت در هدایت مردم به سوی اسلام و بسط آن در جهان دانسته است.

این مدرس حوزه ابراز کرد: با حسن خلق می توان از خودخواهی اجتناب ورزید و با تمام افراد جامعه با مهر و محبت رابطه برقرار کرد و در قرآن سفارش شده که همواره بدی را با نیکی پاسخ دهید تا میان شما دشمنی به دوستی تبدیل شود.

حجت الاسلام تمرخانی تصریح کرد: حسن خلق شامل گشاده رویی، مدارا و سازش ،احترام و ادب و سخن نیکو و تحمل و بردباری در مقابل مزاحمت های ایجاد شده از طرف دیگران است.

وی در پایان خطاب به طلاب توصیه کرد: شما توفیق تحصیل در حوزه را پیدا کرده اید باید ضمن تحصیل علم به تحصیل اخلاق نیز بپردازید؛ چرا که یک طلبه باید اخلاق مدار باشد زیرا اخلاق نیکو از ویژگی های طلبه انقلابی است تا بتواند در تعامل با افراد جامعه و تبلیغ دین موثر باشد./۸۷۹/پ۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات