۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۵۱۵۹۴۹
آیت الله طبسی:

حضور امام رضا در ایران، بیمه کننده تشیع و کشور شد

استاد حوزه علمیه گفت: اگر ورود امام رضا به ایران را بررسی کنیم، خواهیم دید که حضرت از جنوبی ترین نقطه از اهواز وارد ایران شده و تشیع و کشور را با حضورشان بیمه کردند.
سخنرانی آیت الله طبسی/ نهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در شب میلاد امام رضا(ع) در مسجد جامع نجف آباد، به تشریح مستندات اهل سنت درباره کرامت حضرت پرداخت و گفت: درباره فضایل و حتی کرامات حضرت نه تنها در کتب شیعه، بلکه از سوی علما اهل سنت نیز به این امر تأکید شده است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) درباره فضیلت زیارت امام رضا افزود: کسی که یک بار فرزندم را در طوس زیارت کند، ثواب یک حج برایش نوشته می شود، و حتی اگر این زیارات به 70 مرتبه نیز برسد، ثواب 70 حج برای زائر نوشته می شود، و این روایت حتی در کتب اهل سنت نیز نوشته شده است.

آیت الله طبسی، با اشاره به جایگاه والای حضرت رضا با توجه به این روایات بیان داشت: اگر سالانه حدود 18 تا 34 میلیون زائر حرم حضرت هستند، و این جمعیت از زائران بیت الله الحرام بیشتر است، عنایت و مقامی است که خداوند به حضرت عطا کرده است و کرامتی که زائران در تشرف به این مکان مشاهده می کنند، حتی در نزد اهل سنت نیز بسیار زیاد است.

وی در ادامه تصریح کرد: این توجه و عنایت به زیارت قبر امام رضا(ع) که گروهی گمان می کنند مربوط به این زمان است، بسیار اشتباه است، که از علمای اهل سنت، در سال 275هجری درباره توجه خاص مردم به زیارت حضرت تصریح کرده، و ابن هبان یکی دیگر از علمای اهل سنت نیز که کراراً به زیارت حضرت مشرف می شده، و بسیاری از مشکلاتش با توسل به حضرت گره گشایی شده است.

استاد حوزه علمیه قم با درباره یکی دیگر از علمای اهل سنت، حاکم نیشابوری که در فضیلت امام رضا سخن گفته است، ادامه داد: از عالم اهل سنت شافعی بود و در کتابش از کرامات حضرت نسبت به زائران بیان کرده است.

وی در ادامه درباره حضور امام رضا در ایران و توجه خاص به ایران نیز بیان کرد: اگر ورود حضرت به ایران را بررسی کنیم، خواهیم دید که حضرت از جنوبی ترین نقطه از اهواز وارد ایران شده، و با وجود کسالت و بیماری، تأکید بر حضور در این شهر با وجود آن شرایط آب و هوایی داشتند و ورود حضرت از آن نقطه شروع شد و تشیع و کشور را با حضورشان بیمه کردند.

آیت الله طبسی در ادامه تصریح کرد: در زمان ورود حضرت به نیشابور، دو مرجع از مراجع بزرگ اهل سنت، که از سران شافعیه بودند، کلاس ها، حوزه ها، بازار را برای استقبال از حضرت تعطیل کردند و به گفته خود اهل سنت، این استقبال دارای چنان عظمتی بود که از شمارش خارج بود.

وی به سخنرانی حضرت نیز اشاره کرد و افزود: این که حضرت در سخنرانی خویش فرمود، کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی و در ادامه فرمود، انا من شروطها، و این شروط، ولایت محمد و آل محمد است که توحید بی ولایت، توحید داعش و طالبان است که این گونه بی رحمانه به کشتار انسان ها دست می زنند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: جایگاه و عظمت حضرت تا آنجاست که در زمان حضورشان در نیشابور و سخنرانیشان، قریب 30 هزار خبرنگار کلام حضرت را نگاشتند، در حالی که چنین جمعیتی تاکنون برای هیچ شخصیت سیاسی نوشته نشده است که تا این میزان دانشمندان و علما برای نوشتن کلامشان حضور داشته باشند./1306/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات