۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۵
کد خبر: ۵۱۷۹۴۳
جهان بین عنوان کرد؛

منع کشتن اسیر جنگی در اسلام

استاد دانشگاه شاهد گفت: آیه ۴ سوره محمد صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست. همچنین سیره و عمل پیامبر اکرم(ص) نیز چنین بود.
جهان بین

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه شاهد در کانال تلگرامی شخصی خود در مورد به شهادت رسیدن شهید محسن حججی و دیگر اسرایی که به دست داعش به شهادت می رسند، نوشت: در قانون و شریعت اسلام، کشتن اسیر به ‌هیچ ‌وجه جایز نیست و آیه‌ ۴ سوره‌ محمد (ص) بدان صراحت دارد: «فَإِذا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّی إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاء حَتَّی تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا...

وی در ادامه افزوده است: این آیه می فرماید: پس چون با کسانی که کفر ورزیده‏اند برخورد کنید، گردن‌ها[یشان] را بزنید تا چون آنان را [در کشتار] از پای درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید. سپس یا [بر آنان] منت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید] تا در جنگ اسلحه بر زمین گذاشته شود این است... .

این استاد دانشگاه شاهد در ادامه آورده است: آیه صراحت دارد در اینکه بعد از غلبه بر دشمن و اسیر گرفتن، کشتن اسیر جایز نیست، زیرا «منَّ و فداء» یعنی آزاد کنید یا فدیه بگیرید را ذکر نموده است و قتل را ذکر ننموده است. در واقع اگر کشتن اسیر جایز بود، می‌بایست فرموده باشد.

جهان بین با اشاره به اینکه سیره و عمل پیامبر اکرم(ص) نیز چنین بود، می نویسد: در بعضی از جنگ‌ها، مصلحت مسلمین اقتضا می‌نمود که اسرای جنگی فدیه بدهند (آن‌هایی که مال و ثروت داشتند)، گاهی اسرا برای آزاد شدن مأمور بودند تا به مسلمانان خواندن و نوشتن آموزش دهند، گاهی هم پیامبر(ص) اسرا را بدون قید و شرط آزاد می‌کرد؛ چنان‌که ایشان با اسرای قبیله‌ «طی» چنین رفتار نمود./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات