۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۲۲۰۸۲
حجت الاسلام دانشمند مطرح کرد؛

مدافعان حرم فارغ التحصیل مکتب امام حسین هستند

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به درک مکتب امام حسین(ع) در هدایت و سعادت افراد، گفت: در بین مسوولان کسانی هستند که ادعا دارند و می‌گویند چنین و چنان می‌کنیم و فقط شعار و حرف سر می‌دهند؛ اما در نهایت مملکت را عقب می‌برند.
حجت الاسلام دانشمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی دانشمند، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، امشب در مجموعه فرهنگی بهشت رضوان اصفهان، با بیان اینکه بعضی‌ها از روی غفلت یا جهل فکر می‌کنند امام حسین(ع) اولین بار قبل از عاشورا دعای عرفه را خواندند و بعد از آن وارد کربلا شدند در حالی که این دعا را اولین بار ۳ سال قبل از واقعه کربلا قرائت کردند، گفت: حتی بعضی از سخنرانان می‌گویند امام حسین(ع) حج را تبدیل به عمره کردند که این هم غلط است.

حجت الاسلام دانشمند در ادامه افزود: امام حسین(ع) هشتم ذی الحجه در روز یوم الترویه حرکت به طرف کوفه و کربلا را آغاز کردند، ترویه به معنای سیراب کردن است و علت این نامگذاری این است که در عرفات آب نبوده و حجاج در مکه آب برای خود برمی‌داشتند و این روز چنین نامگذاری شد. پیرامون این روز باید به نکاتی توجه داشته باشیم، در روایت ذکر شده است که خداوند از بین میلیاردها ملک ۴ ملک مقرب انتخاب کرده‌اند و در بین انبیاء ۴ پیامبر را به عنوان مقربین انتخاب کردند و در بین روزها ۴ روز را به عنوان روز مقرب انتخاب کردند که عرفه یکی از این روزها است و در مقابل شب قدر است و روز بسیار بزرگی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شهادت مسلم بن عقیل در روز عرفه، اظهار کرد: تا قبل از شهادت ایشان روز عرفه عید بود چرا که فرصتی بود برای بخشیده شدن و پاک شدن گناهان انسان، چند شب در روایات به عنوان شب قدر ذکر شده است در حالی که در برابر آنها روز عرفه قرار گرفته است و این نشان دهنده عظمت این روز است.

امام حسین به جهان فهماند بشریت تشنه کرامت و آزادی و آزادگی است

وی با اشاره به تلاش مأموران بنی امیه برای به شهادت رساندن امام حسین(ع) در حج، تصریح کرد: امام حسین (ع) در یوم الترویه به سمت کربلا و کوفه حرکت کرد و با این حرکت خود به جهانیان فهماند که بشریت تشنه کرامت، آزادی و آزادگی، عقلانیت، ایمان و دینداری است و اگر کسی می‌خواهد این تشنگی را برطرف کند باید وارد کاروان ایشان شود، امام حسین(ع) کشتی نجات و موجب هدایت و فضیلت انسان است و راه حریت و آزادگی را به انسان نشان می‌دهد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه تهران، عنوان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند هنوز به دولت اسلامی و جامعه اسلامی نرسیده‌ایم نشان دهنده ضعف‌های مردم و مسؤولان است، جامعه اسلامی نیاز چندانی به قاضی و زندان ندارد چرا که همه چیز بر مبنای اسلامی و شیوه مسلمانی است.

حجت الاسلام دانشمند با بیان اینکه شهدایی نظیر شهید حججی توکل و توسل به امام حسین(ع) داشتند، عنوان کرد: خانواده‌های مدافعان حرم ویژگی‌های خاصی دارند که نظیر ویژگی‌های خود شهدای مدافعان حرم همه انگار فارغ التحصیل از یک دانشگاه و کلاس هستند، در دیداری با شهدای مدافع حرم فاطمیون که افغانی هستند متوجه شدم همه زیر خط فقر بودند، پدر یکی از این شهدای فاطمیون که جانباز بود و به شدت دچار فقر بود ایشان به ما دلداری می‌داد، در برابر عظمت و صبر این خانواده‌ها انسان واقعا کم می‌آورد و توان درک آنها را ندارد.

پاسخ زینب گونه همسر شهید حججی

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به دیدار با خانواده شهید حججی، تصریح کرد: از همسر شهید حججی سؤال شد سربریدن ایشان را مشاهده کردید؟ ایشان گفتند من حرف حضرت زینب(س) را تکرار می‌کنم که جز زیبایی چیزی ندیدم و تصمیم گرفتم که سرم را خم نکنم و گریه نکنم تا دشمنان اسلام خشنود نشوند. این اشخاص کجا تربیت شده‌اند؟ آیا این تربیت‌ها حاصل ماهواره و مجالس لهو و لعب و گناه است یا تربیت مکتب اهل بیت(ع)؟

وی ادامه داد: مادر شهید حججی می‌گفت از اسارت و بسته شدن دستان فرزندم و بریده شدن سرش بدنم نلرزید، تنها یک‌جا بدنم لرزید و آن هم زمانی بود که لب‌های خشک فرزندم را دیدم به یاد امام حسین(ع) افتادم و برای مظلومیت امام حسین(ع) اشک ریختم.

حجت الاسلام دانشمند نسیم مکتب امام حسین(ع) را زنده کننده انسان‌ها عنوان کرد و افزود: اینکه برخی سال‌ها در هیأت هستند ولی عوض نمی‌شوند به دلیل این است که هنوز در جریان نهضت امام حسین(ع) قرار نگرفته‌اند، زهیر عثمانی و راهب نصرانی با نسیم مکتب امام حسین(ع) عوض شدند و این به علت قرار گرفتن در مسیر جریان نسیم نهضت سیدالشهدا(ع) است.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه بیش از ۸۰ راهب مسیحی در اثر قرار گرفتن در کنار سر بریده امام حسین(ع) شیعه می‌شوند و حتی در روایات ذکر شده است که علیه یزید قیام کرده و شهید می‌شوند، اظهار کرد: اما همین سر به مجلس یزید وارد شد و روی شامیان که مدعی مسلمانی بودند اثری نداشت، این به علت درک نهضت امام حسین(ع) و قرار گرفتن در مسیر نسیم مکتب ایشان است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شهید حججی در خواب به مادرش گفته بود پیکر من روز عرفه به ایران بازخواهد گشت و همین هم شد چون این شهید متصل به مکتب امام حسین(ع) شده بود، در همین مجموعه بهشت رضوان این شهید از مردم پذیرایی می‌کرد و سر و صدایی هم نداشت، اینکه یک جوانی که بچه دو ساله دارد آرزوی شهادت می‌کند و علیرغم علاقه به فرزند و همسر خود کارش به جایی می‌رسد که همه اینها را فدای حسین(ع) می‌کند تنها یک علت دارد، درک مکتب امام حسین(ع) و قرار گرفتن در مسیر نسیم حسینی.

تنبلی سبب عقب افتادگی انسان از سعادت حقیقی می‌شود

وی تنبلی را عامل عقب ماندگی افراد در دینداری و رسیدن به سعادت حقیقی عنوان کرد و گفت: پسر جوانی به نام ابوالبجادین در صدر اسلام بود که مرید پیامبر اکرم(ص) بود، پدر این جوان از ثروتمندان دوران و از بزرگان اقتصادی مشرکین بود، پدرش او را نصیحت می‌کرد که از پیامبر اسلام(ص) فاصله بگیرد، حتی دستور داد او را کتک زدند تا دست از اسلام بردارد، پدرش هرتلاشی کرد تا او را از مسیر اسلام منحرف کند، در نهایت این جوان شبانه فرار کرد و به مدینه رفت و از مال دنیا دو تکه پارچه بیشتر نداشت و روزها به کارگری می‌پرداخت و هرگز صدقه قبول نکرد و گوشه مسجد می‌خوابید.

حجت الاسلام دانشمند ادامه داد: این جوان فرزند ثروتمندترین حجاز بود اما کارگری می‌کرد و در عین حال بخشی از دستمزد درآمد کارگری خود را به نیازمندان کمک می‌کرد. بعضی‌ها که در هر زمانی ولنگاری خود را نشان می‌دهند و حرف مفت می‌زنند و در هر بخشی از تاریخ حضور دارند به او تهمت ریاکاری و ظاهر ساری می‌زدند اما پیامبر اکرم (ص) می‌فرمودند اینطور نیست.

مسؤولان شعاردهنده و بی‌عمل مانند پول خورد کم ارزش و پر سر و صدا هستند

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، در ادامه با انتقاد از برخی ریاکاری‌ها و عملکرد ضعیف برخی افراد مدعی در جامعه، تصریح کرد: در بین مسوولان هم هستند کسانی که ادعا دارند و می‌گویند چنین و چنان می‌کنیم و فقط شعار و حرف سر می‌دهند و در نهایت مملکت را عقب می‌برند، علت این است که زیاد سر و صدا دارند و مانند پول خورده هستند، فاقد ارزش و پر سروصدا هستند و شعار می‌دهند.

وی شخصیت ابوالبجادین را یک آتش به اختیار توصیف کرد که دنبال خودنمایی نبود و تنها به فکر عمل به وظیفه بود و اظهار کرد: در جنگ تبوک این جوان خودکار همه کارها را اندازه چندین نفر انجام می‌داد و بازهم حسودان به او تهمت ریاکاری می‌زدند، در جنگ تبوک این جوان مریض می‌شود و از دنیا می‌رود، پیامبر اکرم(ص) دستور دادند غسل و کفنش کردند و ایشان بر او نماز خواند، پس از تدفین این جوان پیامبر اکرم(ص) به خدا فرمودند خداوندا تو شاهد باش من از این جوان راضی بودم و او مسلمان خوبی بود.

حجت الاسلام دانشمند تأکید کرد: انسان می‌تواند پسر سرمایه‌دار باشد ولی انسان باشد و تنبلی نکند و قدم دل راه دین بردارد، هرکسی تشنه آزادی و حریت و عبودیت است باید در جریان امام حسین(ع) قرار بگیرد همانطور که شهدای مدافع حرم در جریان نهضت ایشان قرار گرفتند./1304/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات