۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۲۲۴۵۷
آیت‌الله خاتمی خبر داد؛

۲۸ شهریور خبرگان رهبری تشکیل جلسه می دهند/ بررسی مساله نفوذ در اجلاسیه خبرگان رهبری

سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری اجلاسیه خبرگان در روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریورماه در تهران خبر داد.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در نشست رسانه ای تشریح برنامه های سومین اجلاس رسمی دوره پنجم خبرگان که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به نقش خبرنگاران در اطلاع رسانی و سلامت جامعه گفت: اگر رسالت خبرنگاری آنچنان که مورد رضا خداوند است عمل شود این نتیجه را در پی خواهد داشت.

وی افزود: اصل باید بر امانت، صداقت و مصلحت باشد، اگر چنین بود خبرنگاران نقش ارزنده ای در سلامت جامعه دارند، قرآن کریم در این عرصه ورود کرده و می فرماید اگر فاسقى براى شما خبرى آورد تحقیق كنید، در زمینه اخبار مردم به هر خبری نباید اعتماد نکنند، اگر گوینده خبر فاسق و خطوط قرمز الهی را رد کرده است نباید به خبرش اعتماد کرد، درباره اخبار باید تحقیق کرد تا اگر درست بود پذیرفته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز بسیاری از رسانه های جهانی که از ناحیه صهیونیسم جهانی ارتزاق و تأمین می شوند مصداق این آیه قرآن کریم هستند، اظهار داشت: امیدواریم رسانه های ما به جایی برسند که محور ارزیابی شوند و مردم صحت و سقم خبرهای دیگران را با خبرهای رسانه های ما پیگیری کننند؛ بنابراین خبرنگاری کاری مقدس است.

وی با اشاره به جزئیات سومین اجلاس رسمی خبرگان در دوره پنجم ادامه داد: این اجلاس 28 و 29 شهرماه در تهران برگزار می شود و روز پنجشنبه 30 شهریور اعضای خبرگان در مرقد مطهر امام راحل حاضر می شوند و با امام راحل عظیم الشأن تجدید پیمان کرده و اعلام کنند پرچمی که ایشان در ایران اسلامی به اهتزاز در آورد همچنان به همت همه به ویژه خبرگان رهبری در اهتزاز خواهند ماند، بعد از این برنامه خبرگان ملت به دیدار رهبر معظم انقلاب می روند و از رهنمودهای ایشان بهره مند خواهند شد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستور کار این مجلس در اجلاس پیش رو، ابراز داشت: سخنرانی افتتاحیه از سوی حضرت آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری با حضور اصحاب رسانه ایراد می شود و بعد از آن به دلیل اهمیت موضوع جلسه غیر علنی می شود.

وی عنوان کرد: بسیاری از مسائلی که در جلسه مطرح می شود قابلیت علنی شدن دارد، این اختیار به هیأت رییسه داده شده که هر مطلب و مقداری که صلح می دانند به صورت علنی پخش شود، معنای غیرعلنی بودن این است که حرف هایی وجود دارد که ممکن است سبب سوءاستفاده دیگران و بیگانگان شود از این رو باید جلوی آن را گرفت والا ما مردم را محرم می دانیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بعد از از سخنرانی افتتاحیه، نطق های پیش از دستور نمایندگان خبرگان رهبری را داریم که 16 نفر در 4 جلسه هر کدام به مدت 15 دقیقه صحبت می کنند، در سال های اخیر دو تبصره به این نطق ها زده شده است، اگر هیأـ رییسه تشخیص داد طرحی مهم تر از نطق ها است می تواند تعداد نطق ها را کم کند یا این که نطق قبل از دستور، میان دستور قرار گیرد.

وی اضافه کرد: نمایندگان خبرگان در این نطق ها مسائل کلان کشور به ویژه مباحثی که مربوط به ولایت می شود را مطرح می کنند، در این اجلاس یک مهمان مدعو داریم، شیوه دعوت اینگونه این است که کمیسیون سیاسی موضوعات مهم قابل طرح و گزینه ها را مطرح می کند، در این اجلاس هم کمیسیون سیاسی نامه ای فرستاد و یکی از موضوعاتی را که مطرح کرد مسأله نفوذ بود.

آیت الله خاتمی گفت: از جمله چهره هایی که در رابطه با نفوذ کار میدانی و تحلیلی کرده بود حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که کتابی در رابطه با نفوذ دارد که در جمع خبرگان ملت سخنرانی خواهد کرد، بعد از سخنان ایشان 5 نفر به مدت 10 دقیقه اظهار نظر می کنند.

وی افزود: در اجلاس های گذشته 2 مدعو داشتیم اما چون در این اجلاس 2 طرح مطرح است ترجیح داده شد برای این که به طرح ها رسیدگی شود مهمان دیگری نداشته باشیم، طرح نخست افزایش تعداد اعضای کمیسیون سیاسی اجتماعی و کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه است.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کمیسیون های سیاسی و پاسداری از ولایت فقیه کمیسیون های پرکاری هستند، اظهار داشت: کار خبرگان تنها برگزاری دو اجلاس سالانه نیست بلکه جلسات بسیاری در کمیسیون های متعددی داریم به ویژه کمیسیون سیاسی فعالیت بسیاری دارد و کمیسیون های دیگر هم به صورت جدی به کارها می پردازند.

وی ادامه داد: نشاط شایسته ای در همه کمیسیون های خبرگان دیده می شود، برخی از اعضای خبرگان به ویژه جوانان در کمیسیونی قرار ندارند، با توجه به گسترش کار این دو کمیسیون و استفاده از همه ظرفیت های خبرگان کمیسیون آیین نامه طرحی را تصویب کرد تا این دو کمیسیون افزایش پیدا کند، این طرح در صحن علنی مورد بحث قرار می گیرد و پیش بینی می شود که در نهایت این طرح تصویب خواهد داشت.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کمیسیون سیاسی اجتماعی از 11 نفر به 16 نفر افزایش پیدا می کند، ابراز داشت: همچنین کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه از 10 نفر به 16 نفر خواهد رسید.

وی از طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان به عنوان دومین طرح اجلاسیه پیش رو نام برد که مورد بررسی خبرگان ملت قرار می گیرد و عنوان کرد: اصل 108 قانون اساسی می گوید هرگونه تغییر و تجدید نظر در قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر خبرگان احساس کردیم که خلأهایی در قانون انتخابات خبرگان است به ویژه این که رهبر معظم انقلاب سیاست های کلی انتخابات را ابلاغ کردند، مجلس خبرگان رهبری خود را مخاطب این سیاست ها می داند و بر این اساس کمیسیون آیین نامه همت بسیاری خوبی کرد و در چندین جلسه متوالی و سنگین مصوبه ای را در قالب 36 ماده و 24 تبصره گذرانده اند که به هیأت رییسه آمد و قرار شد در صحن علنی خبرگان مطرح شود، اگر تصویب شد به وزارت کشور ابلاغ و سپس اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: در انتخابات مجلس گفته می شود که هر کس می خواهد نام نویسی کند باید مدرک فوق لیسانس عرضه کند اما در مجلس خبرگان رهبری رهبری چنین چیزی نبود از این رو داوطلبی که شرایط لازم برای مجلس شورای اسلامی را نداشت در انتخابات خبرگان نام نویسی می کرد، به صورت طبیعی چنین کسی رد می شود و برای مجلس خبرگان هزینه درست می کنند که چقدر را رد کرده اند در حالی که واجد شرایط نبوده اند.

آیت الله خاتمی با بیان این که امیدواریم به برکت سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب در این زمینه تجدید نظر شود، گفت: مجلس خبرگان به عنوان نخستین نهاد به فرمایش رهبر معظم انقلاب لبیک گفت،امیدواریم انتخبات ریاست جمهوری هم اصلاح شود، همه مردم دیدند که چه بساطی در نام نویسی ریاست جمهوری وجود داشت.

وی افزود: در این طرح برای انتخابات خبرگان گفتیم که برای نام نویسی باید سطح 4 حوزه عرضه شود که تقریبا دکترا است، اگر کسی این مدرک را نداشت و مثلا پیرمردی 70 ساله بود مدیر آن حوزه  باید اظهار نظر کند که فرد درآن سطح قرار دارد یا خیر.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که این طرح در صحن علنی مطرح می شود و نظر خبرگان ملاک است، اظهار داشت: مسأله دیگر سن افراد است، نجلس خبرگان رهبری می خواهد رهبر تعیین کند رهبری که مردم بپذیرند، جوانگرایی در عرصه های اجرایی کار ارزشمندی است البته بدان معنا نیست که تجربه ها اهل تجربه کنار گذاشته شود.

وی ادامه داد: در خبرگان ملاحظاتی باید وجود داشته باشد، بین این که مرحوم آیت الله مشکینی، آیت الله مهدوی کنی و آیت الله جنتی خبرگان باشند یا یک جوان 18 ساله تفاوت است، پرواضح است که اعتماد مردم به محاسن سفید بزرگان در این عرصه بیش از جوانان است، معتقد به جوانگرایی مثبت هستیم اما هر چیزی باید حد داشته باشد، در این عرصه صحن علنی اظهارنظر خواهد کرد.

آیت الله خاتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر این که اگر جوانی مدرک سطح 4 حوزه را داشته باشد مورد قبول خواهد بود یا خیر، ابراز داشت: هر چه مجلس خبرگان تصویب کرد ملاک کار قرار می گیرد، چه بسا صحن علنی بگوید که مرز سنی نداشته باشد و همان عملی می شود.

وی عنوان کرد: چه بسا سن خاصی را همانند 40 سالگی یا کمتر تصویب کنند، الان مشخص نیست و در این طرح سن 40 سالگی پیشنهاد شده است، ممکن است که صحن علنی کمتر را پیشنهاد کند، هر چه مجلس خبرگان رهبری تصویب کرد وزارت کشور بر آن اساس عمل می کند.

سخنگوی مجلس خبرگان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار رسا مبنی بر این که رهبر انقلاب  در دیدار اخیر خود با طلاب تهران فرمودند که تداوم انقلاب نیازمند تداوم مبارزه است، مجلس خبرگان برای این مبارزه چه برنامه ای دارد، خاطرنشان کرد: فرمایشات بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب تهران در زمینه ادامه مبارزه باید سرلوحه کار باشد.

وی اضافه کرد: مبارزه الزام به معنای درگیری نیست بلکه مبارزه همان مفهوم جهاد را دارد یعنی نباید آرام گرفت، پیوسته باید در عرصه دفاع از انقلاب اسلامی در میدان حضور داشت که عبارت از تبیین، روشنگری، دفاع از ارزش های اسلامی، خسته نشدن و عقب نشینی نکردن است.

آیت الله خاتمی با بیان این که انقلاب اسلامی یک موجود زنده است، گفت: موجود زنده برای تداوم زندگی و حیات نیاز به پاسداری دارد، اگر انسان به بدن خود رسیدگی نکند چه بسا بیماری او را از پا در آورد، انقلاب اسلامی موجودی زنده است که برای تداوم آن باید مبارزه و تلاش کرد منتهی تلاش هرکس در شأن خودش است، در عرصه اقتصادی و فرهنگی باید مسؤولان مربوطه تلاش کند و در عرصه هایی که حضور خبرگان لازم است خبرگان وارد میدان می شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری با اشاره به ضرورت های بحث نفوذ برای اجلاس خبرگان چه بوده و چه اندازه دولت و قوای دیگر ملزوم به اجرای مصوبات خبرگان هستند، افزود: در زمینه موضوعات کمیسیون سیاسی ارزیابی می کند که لازم است به چه موضوعاتی پرداخته شود، در همین نامه کمیسیون 4 موضوع مطرح کرد که انتخاب آن با هیأت رییسه است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که رهبر معظم انقلاب بیش از 2 سال است که خطر نفوذ را مطرح می کنند، اظهار داشت: خطر نفوذ همان است که دشمن گفت، وزیرخارجه آمریکا اعلام کرد که استراتژی آن ها در ایران تغییر نظام از درون است و این تغییر نظام از درون نفوذ نام دارد، همچنین گفت که این آدم ها هم هستند که البته دولت برخورد کرد، گروه ها در ایران بیانیه دادند و اظهارات مداخله جویانه آنان را محکوم کردند، نفس این مسأله گویای این است که دشمن امید به نفوذ دارد.

وی ادامه داد: این نفوذ باید روشن و مشخص شود که در عرصه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مصداق این نفوذ چیست، از این تبیین مسأله نفوذ بسیار مهم است، مسأله نفوذ موضوعی فراجناحی است و به اساس انقلاب مربوط می شود، مسأله پاسداری از کیان انقلاب اسلامی است، مجلس خبرگان تقویت رهبری است و رهنمودهای ایشان باید از سوی این مجلس تعقیب شود، مجموعه مطالب اعضای خبرگان بحث را پخته می کند و خروجی آن در جامعه خود را نشان می دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: درباره این که دولت ملزم به مصوبات خبرگان است قانون محدوده را مشخص کرده که خبرگان چه وظایفی دارد، رهبر معظم انقلاب فرمودند که تنها به بیانیه اکتفا نکنید و قطعنامه دهید و از دولت مطالبه گری داشته باشید و بخواهید، خبرگان خود را مقابل دولت نمی بیند و دولت خود را مقابل خبرگان نمی بیند، رییس جمهور عضو خبرگان رهبری است و اگر مطالبه ای جدی باشد پیگیری خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که بسیاری از افراد خبرگان از پیشکسوتان هستند و مدرک رسمی ندارند آیا مدیر حوزه باید مدرک آن ها را تأیید کند، عنوان کرد: قانون عطف به ما سبق نمی شود برای آینده است، در طرح آمده در آینده کسانی که نام نویسی می کنند باید مدرک سطح 4 را داشته باشند، حال اگر پیرمردی 70 سال دارد و به ترتیب فعلی حوزه درس نخوانده اما در همان حد است نباید محروم شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: از طرفی به نظر می رسد که اگر به چنین فردی گفته شود که امتحان دهد نوعی اهانت باشد، این اختیار به مدیر حوزه داده شده که تشخیص دهد آن فرد در حد سطح 4 است، وقتی مدیر حوزه نوشت در حد سطح 4 است وزارت کشور موظف است که اسم آن فرد را بنویسد.

وی در پاسخ به این که آیا در اجلاس این دوره با توجه به اوضاع جهان  اسلام برنامه ای در این زمینه وجود دارد و در بیانیه پایانی بندی در نظر گرفته شده است؟ اضافه کرد: تردیدی نیست در بیانیه پایانی نه تنها یک بند بلکه بندهایی اختصاص به جهان اسلام پیدا می کند، در زمینه مدعو این اجلاس یکی از پیشنهادات دعوت از سردار سلیمانی و دیگر عزیزانی بود که مرتبط به جهان اسلام هستند، بسیاری از مسائل از طریق آقایان در رسانه ها بیان شده و شاید مطالب کمی مانده باشد که نیاز باشد آن ها برای خبرگان بیان کنند از این رو ترجیح داده شد موضوعی که نیاز به گسترش فراوان و تعمیق در بحث دارد یعنی نفوذ مطرح شود.

آیت الله خاتمی با بیان این که خبرگان باید در عرصه نشاط بین المللی تلاش بیشتری داشته باشد، گفت: حدود 20 کشور در جهان هستند که مجلس همانند خبرگان منهای اجتهاد دارند، اگر یک بخش بین المللی داشته باشیم و ارتباط با این مجالس برقرار شود یقینا تأثیرگذارو نافع خواهد بود و امیدواریم که به این سمت پیش برویم.

وی درباره وضعیت بررسی صلاحیت های متقاضیان ورود به خبرگان و اعضای آن در دوره های دیگر، افزود: این که بیان شد سطح 4 باید عرضه شود بدان معنا نیست که امتحان وجود نداشته باشد، سطح 4 عرضه می شود تا کاندیداتوری فرد پذیرفته شود، وقتی کاندیداتوری فرد پذیرفته شد نوبت به تعیین صلاحیت می رسد و قانون این مسأله یعنی صلاحیت علمی و صلاحیت های دیگر را به شورای نگهبان واگذار کرده است.

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری با بیان این که دست شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها باز است، اظهار داشت: چه بسا صلاحیت کسی که در دوره پنجم تأیید شده باشد اما در دوره ششم مسائلی پیش آمده باشد که از صلاحیت بیفتد، بر شورای نگهبان الزامی نیست کسی که یک دوره در خبرگان بوده در همه دوره ها باشد، در هر دوره ای شورای نگهبان همه صلاحیت ها را بررسی می کند، افرادی در هر دوره انتخاب می شوند که صلاحیت علمی و صلاحیت های دیگر آن احراز شود، چه بسا در دور بعد صلاحیت علمی مشکلی نداشته باشد اما صلاحیت های دیگر بر اساس نظارت استصوابی که شورای نگهبان دارد محل تأمل باشد؛ بنابراین صلاحیت افراد باید از سوی شورای نگهبان تأیید شود./1323/۲۰۰/ب2

ارسال نظرات