۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۲۳۱۴۴
آیت الله مظاهری:

علم اخلاق در میان علوم مغفول مانده است

حضرت ‌آیت الله مظاهری با ابراز تأسف از این که علم اخلاق در میان علوم مختلف مغفول مانده است، اظهار کرد: علم اخلاق از مهم ترین علوم است ولی متأسفانه تعداد اندکی به آن توجه دارند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری امروز در جلسه درس اخلاق که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: قرآن کتاب اخلاق است.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت امام هادی(ع) افزود: امروز روز بسیار مبارکی است و بنده به نوبه خودم از جانب شما این عید عزیز را به حضرت ولی عصر(عج) تبریک عرض می کنم و ثواب تفسیر قرآن امروز را به روح مطهر حضرت هادی(ع) هدیه می کنم.

حضرت آیت الله مظاهری در تفسیر آیه صد و پنجاه و یکم سوره بقره که می فرماید«کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» اذعان کرد: از سیاق این آیه و آیات مشابهش متوجه می شویم تربیت اخلاقی انسان ها یکی از بزرگ ترین رسالت های قرآن و پیامبران است؛ آموزش و تربیت روحی انسان ها آنچنان اهمیت دارد که همه افعال، افکار و گفتار انسان بدون بهرمندی از علم های توحیدی و اخلاق به مخاطره می افتد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که صفات رذیله ایمان را از بین می برند، ابراز کرد: انسانی که صفات رذیله ای همچون حسد، کبر و یا خودخواهی در وجودش باشد نمی تواند به ایمان کامل دست پیدا کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: قرآن کتابی است که رذائل را از وجود انسان پاک می کند تا درخت فضائل در وجود انسان رشد کند، درخت فضائل درون انسان سبب رشد خودِ انسان و دیگران خواهد شد.

وی با ابراز تأسف از این که علم اخلاق در میان علوم مختلف مغفول مانده است، اظهار کرد: علم اخلاق مهم ترین علوم است ولی متأسفانه تعداد اندکی به آن توجه دارند؛ علم اخلاق انسان را از خصلت لجاجت تُهی می کند و خضوع و خشوع را جایگزین آن می کند؛ بدخلاقی ها منجر می شود افراد در برابر دستورات خداوند موضع گیری کنند.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: در روز غدیر خم شخصی به پیامبر(ص) مراجعه کرد و عرضه داشت علی(ع) را از جانب خودت معرفی کرده ای یا این که خداوند او را منصوب کرده است و سپس گفت، اگر خودت او را معرفی کرده ای من سخنت را نمی پذیرم و اگر خدا او را منصوب کرده است من تحمل این انتصاب را ندارم پس از خداوند درخواست کن که آتشی بیاید و من را نابود کند، پیامبر(ص) که فکر می کردند این حرکت می تواند منجر به ایجاد یک فتنه شود از او خواستند که از جمعیت جدا شود تا خواسته اش اجابت شود، آن شخص معاند نیز از جمعیت جدا شد و صاعقه ای زد و او را به آتش کشید، بعد از مدتی جبرئیل آمد و با تلاوت کردن آیات ابتدایی سوره معارج خبر به درک واصل شدن آن شخص معاند را به پیامبر(ص) رسانید.

رییس حوزه علمیه اصفهان افزود: عموم انسان ها صفت رذیله دارند که باید در درمان این صفات رذیله مجاهدت داشته باشند چرا که اگر این صفات رذیله در وجود انسان طوفانی شد خرابی های زیادی به بار می آورد؛ قضیه ارتباط نادرست مادر شوهر و عروس هنوز حل نشده است؛ مادرشوهرها نسبت به عروسشان حسادت می ورزند و ممکن است که تهمت هایی به او بزنند که ناهنجاری های زیادی به بار بیاورد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که شیطان به راحتی در وجود افرادی که صفات رذیله دارند رسوخ می کند، تصریح کردکرد: حدود 40 صفت رذیله وجود دارد که باید با تلاش و کوشش از وجود انسان پاک شود؛ انسان باید مُهَذَّب شود و بدین واسطه تا حدود زیادی از نفوذ و حیله شیطان در امان بماند.

وی با بیان این که برای تهذیب نفس به طور جدی به یاری خداوند نیاز داریم، اظهار کرد: قرآن در آیه بیست و یکم سوره نور که می فرماید«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ وَمَنْ یَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَوْلا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَا مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»، به صراحت بیان می دارد که انسان برای تهذیب نفس به ارتباط جدی با خداوند نیاز دارد؛ گناهان کبیره و حتی گناهان صغیره ای که روی آن اصرار داشته باشیم سبب استبعاد جدی از خداوند می شود.

حضرت آیت الله مظاهری گفت: خداوند بر انسان ها منت گذاشته است که کتابی مثل قرآن را نازل فرموده؛ قرآن کتاب خودسازی و اخلاق است؛ همه ما صفات رذیله داریم ولی این صفات رذیله گاهی اوقات ظهور و بروز دارد و ما متوجه آن می شویم ولی اغلباً همچون آتش زیر خاکستر منتظر ایجاد شرایط مطلوب است تا به انسان ضرر بزند.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان افزود: تهذیب نفس تلاش های بسیار زیادی می طلبد؛ امام خمینی(ره) می فرمودند گاهی برای پاک شدن صفات رذیله از انسان 40 سال خون جگر خوردن لازم است./867/پ۲۰۲/ج  

ارسال نظرات