۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۲۳۴۳۵
آیت الله طباطبائی نژاد:

حوزه علمیه مهد پژوهش و تحقیق است

امام جمعه اصفهان گفت: از اینکه برخی از مراکز حوزوی می گویند حوزه باید همچون دانشگاه فضایی آماده برای پژوهش باشد تعجب می کنم؛ چرا که پژوهش عنصر جدانشدنی از حوزه بوده و حوزه علمیه مهد پژوهش و تحقیق است.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد، نماینده ولی فقیه در اصفهان پیش از ظهر امروز در جلسه اختتامیه هفتمین جشنواره علامه حلی(ره) که با موضوع تحقیق و پژوهش در مباحث دینی در سالن همایش اهل بیت(ع) واقع در چهار راه فرشادی برگزار شد، گفت: پژوهش عنصر جدانشدنی از حوزه علمیه است.

وی در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت ایام ولایت و امامت افزود: از همه عزیزانی که برای برگزاری هفتمین دوره جشنواره علامه حلی(ره) تلاش کرده اند تشکر می کنم.

پژوهش عنصر جدانشدنی از حوزه علمیه است

آیت الله طباطبائی نژاد در تشریح اهمیت پژوهش اظهار کرد: مسئله پژوهش جدا از علم نیست و به تعبیر دیگر علم بدون پژوهش علم محسوب نمی شود؛ دانستن بدون تحقیق امکان ندارد بدون تفکر که به معنای سنجیدن همه مواضع در امور است علم حاصل نمی شود.

امام جمعه اصفهان ابراز کرد: از اینکه برخی از مراکز حوزوی می گویند حوزه باید همچون دانشگاه فضایی آماده برای پژوهش باشد بسیار تعجب می کنم چرا که پژوهش عنصر جدانشدنی از حوزه است؛ کتاب های متعدد علمای گذشته و علمای عصر حاضر گویای اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه است به عنوان مثال صدها عنوان کتاب رجال در حوزه وجود دارد که می توان به طور دقیق وضعیت یک راوی حدیث را به واسطه آنها بررسی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه علم زاینده نتیجه تحقیق است تشریح کرد: توجه به اقوال مختلف در کتاب ها به معنای کسب علم نیست بلکه علم یافتنی است و نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان در ادامه گفت: تحقیق و پژوهش باید در راستای برطرف کردن نیازهای جامعه باشد؛ چرا که عمر محدود انسان فرصت تحقیق راجع به همه امور را از انسان گرفته است؛ در تحقیق باید همه جوانب کار را سنجید و این مسئله مستلزم تلاش های بسیار زیادی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با تلاش مجاهدانه علامه امینی خاطرنشان کرد: فرزند علامه امینی می گوید پدرم برای به دست آوردن کتابی تلاش بسیار زیادی انجام داد ولی تلاشش بدون فایده بود تا اینکه روزی به حرم مطهر امیر مؤمنان(ع) مشرف شد و در آنجا شخصی روستایی را دید که فرزند مرده ای را خدمت حضرت علی(ع) آورده است و از روی اعتقاد با قوت دل از ایشان طلب زنده شدن فرزندش را دارد بعد از مدتی امیرالمؤمنین(ع) فرزندش را زنده کردند و او از محضر این امام بزگوار خارج شد؛ فرزند علامه امینی از جانب پدرشان نقل می کند، وقتی پدرم این صحنه را دیدند به شدت گریستند و از حضرت علی(ع) خواستند تا کتابی که به دنبال آن هستند را بیابند؛ علامه امینی می گفتند در خواب صدایی را شنیدم که متوجه شدم صدای امیر مؤمنان(ع) است، ایشان در خواب به من فرمودند، درست نمی آمدی.

وی در ادامه داستان افزود: فرزند علامه امینی می گوید همسایه ما قصد جا به جا شدن داشت به همین سبب سه عدد کتاب را خدمت پدرم آورد و به ایشان هدیه داد که یکی از این کتاب ها بدون جلد بود، وقتی پدرم آن کتاب را باز کردند متوجه شدند همان کتابی است که ماه ها ایشان را به خودش مشغول کرده بوده است.

خلوص در هنگام پژوهش مهم ترین عاملِ اثر گذاری در اذهان

آیت الله طباطبائی نژاد با اشاره به اهمیت خلوص در اعمال اظهار کرد: دلیل همه امور باید خداوند باشد؛ تحقیق و پژوهش برای رسوخ در اذهان و اثرگذاری نیاز بسیار جدی به خلوص دارد؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، اگر کسی برای چهار چیز طالب علم باشد، جهنمی خواهد شد؛ اولین چیزی که انسان طالب علم را جهنمی می کند این است که برای بالاتر نشان دادن خودش نسبت به علمای دیگر به دنبال علم برود، دومین عاملی که انسان طالب علم را جهنمی می کند، فخر فروشی کردن به سفها اس، سومین عامل این است که قصد کند از طریق علم خودش را به عنوان شخص برتر معرفی کند و مردم را مجذوب خودش کند و چهارمین چیزی که می تواند انسان طالب علم را جهنمی کند، این است که برای دست پیدا کردن به مَناصب حکومتی به دنبال کسب علم برود.

امام جمعه اصفهان ادامه داد: امیر مؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند، هر کس از شیعیان برای کسب علم شریعت راه حرکت کند و آن را بیابد و هدفش این باشد که شیعیانی که از نظر دینی ضعیف هستند را از جهل خارج کند به واسطه علومی که از ما دریافت کرده است، در روز قیامت تاجی از نور بر سرش قرار می گیرد که نور آن تمامی عرصات صحرای محشر را فرا می گیرد./867/پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات