۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۲۴۳۸۹

از فلیپین تا میانمار؛ تروریسمی که آمریکا و عربستان پرورش می دهند

افزایش درگیری ها در جنوب شرق آسیا بهانه را برای گسترش و تقویت نفوذ آمریکا در این منطقه به روش فریبکارانه و حضور نظامی در آن ایجاد کرده است.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، وبگاه خبری «أنصار الله» در مقاله ای نوشت: آمریکا به صورت آشکار برای ایجاد و گسترش حضور نظامی دائم در جنوب شرق آسیا به عنوان ابزاری برای مقابله با چین و محاصره آن توطئه چینی کرده است. در اوایل جنگ ویتنام اسناد پنتاگون از هدف واقعی آمریکا از این جنگ یعنی استراتژی سیطره بر چین پرده برداشت.  

اخیرا نیز صحنه وقایع موجود نشان می دهد آمریکا سه جبهه را برای مهار طولانی مدت چین انتخاب کرده است: جبهه کره و ژاپن، جبهه هند و پاکستان و جبهه جنوب شرق آسیا.

در حالی که آمریکا جنگ و با هر نوع فرصت دیگری را برای استفاده از ویتنام به عنوان گزینه جایگزین علیه پکن از دست داد اما جنگ طولانی مدت علیه این کشور در مکان های دیگر ادامه دارد.

اخیرا نیز مرکز تحقیقات سیاسی امریکا در یک گزارش 2000 صفحه ای تحت عنوان «بازسازی بنیان دفاع امریکا حضور نظامی دائمی در مقیاس وسیع تر در جنوب شرق آسیا» به صراحت نوشت: «زمان آن رسیده است تا حضور نیروهای آمریکایی در جنوب شرق آسیا افزایش یابد».

در این گزارش به تفصیل آمده است: «آمریکا از زمان عقب نشینی از فیلیپین در سال 1992 حضور نظامی دائمی و گسترده ای در جنوب شرق آسیا نداشته است و مطمئنا امنیت این منطقه استراتژیک و مهم بدون وضع تعهدات الزام آور برای کره شمالی و به استثنای مانورهای روتین نیروهای دریائی به صورت روز افزون از خلأ حضور آمریکا رنج می برد. آمریکا می تواند با تضمین امنیت متحدان خود  در شرق آسیا مانع رشد صلح آمیز چین شود، در حقیقت، نیروهای آمریکا و متحدان ان  در منطقه می توانند در زمان مناسب و یکباره روند تغییر دموکراتیک در داخل چین را به سمت جلو  پیش برند».

واشنگتن به تازگی دریافته است که روابط خود با «مانیل» به طرز چشمگیری کاهش یافته حال آنکه روابط «پکن» «مانیل» روز به روز گسترش می یابد و این رابطه تا زمان ورود تروریست های داعش به سواحل این شهر ادامه داشت.

در «میانمار» نیز تروریست ها به طور ناگهانی ظاهر شدند و به نظر می رسد آنها در سطوح بی سابقه ای عمل می کنند که بهترین فرصت را برای حضور نظامی و همیشگی آمریکا در این کشور به بهانه ارائه کمک های فنی برای مبارزه با تروریسم فراهم می آورند. اما باید گفت این تروریست ها از هیچ به وجود نیامده  اند و برای انجام عملیات تروریستی در تایلند و مالزی و اندونزی و میانمار به کمک های مالی و نظامی و حمایت های فراوان سیاسی و لجستیک نیاز دارند. در حقیقت، این نوع حمایت ها از جانب قدیمی ترین و نزدیکترین متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه یعنی عربستان سعودی پیشکش می شود.

تروریسم خارجی مورد حمایت عربستان سعودی بهانه را برای حضور نظامی آمریکا در میانمار از طریق ارائه کمک های مالی و تسلیحاتی به تروریست ها در فیلیپین فراهم کرده و موجب ایجاد فرصت برای حضور نظامی همیشگی در این کشور شده است.

در حالی که آمریکا حضور نظامی خود در جنوب شرق آسیا را سنگ بنای صلح و ثبات به شمار می آورد اما در حقیقت این حضور، نشان دهنده سیاست ناامنی و هرج و مرج است و مضحک تر از آن اینکه انتشار روز افزون تروریسم در سراسر جنوب شرق آسیا نتیجه سیاست واشنگتن برای استفاده ابزاری از آن است تا راه بیشتری را برای بزرگترین جنگ منطقه ای یعنی تخریب و ویرانی چین هموار کند./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات