۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۵۲۵۹۷۶
مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین:

ظرفیت اربعین در همه عرصه های زندگی مؤمنان مورد بهره برداری قرار گیرد

دبیر شورای سیاست گذاری همایش «از غدیر تا اربعین» گفت: اگر جریان الهی اربعین یک آیه الهی است که در زمان حاضر به ما هدیه شده، باید از ظرفیتی که دارد در تمام عرصه های زندگی استفاده شود.
حجت الاسلام والمسلمین اصفهانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سعید اصفهانیان ظهر امروز در دومین روز از همایش ملی «از غدیر تا اربعین» که در محل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، در تبیین ضرورت بهره مندی از ظرفیت اربعین حسینی در تمام عرصه های زندگی، اظهار کرد: اگر جریان الهی اربعین یک آیه الهی است که در زمان حاضر به ما هدیه شده، باید از ظرفیتی که دارد در تمام عرصه های زندگی استفاده شود تا تجربه ناقصی که ما در جریان انقلاب اسلامی داشتیم دیگر تکرار نشود.

دبیر شورای سیاست گذاری همایش «از غدیر تا اربعین» به مرور تجربه ناقص آحاد جامعه در تطبیق تمام عرصه های زندگی با مفاهیم انقلاب اسلامی، تصریح کرد: وقتی انقلاب اسلامی شکل گرفت ما در یک عرصه وسیع نسبت میان انقلاب با حوزه های مختلف زندگی خود را تعیین کردیم؛ یعنی نحوه قضاوت، اجرا، قانون گذاری، فعالیت رسانه ای و دیگر عرصه های زمانی و مکانی ما به نسبت انقلاب تعریف جدیدی پیدا کرد و صرفا با ادبیات خرد جمعی مکانیزم هایی را شکل دادیم تا با انقلاب اسلامی پیوند بخوریم اما امروز بعد از 4 دهه عدم موفقیت کامل در این سیاست را می بینیم.

وی سلوک اجتماعی با بهره مندی از تعالیم قرآن کریم را لازمه بهره مندی کامل از مفاهیم عمیقی چون اربعین حسینی و انقلاب اسلامی قلمداد کرد و افزود: مهم ترین گام فضای نخبگانی اربعینی، تعیین دقیق نقشه راه بر مدار قرآن است؛ چرا که اگر این نقشه راه شکل گیرد، اتفاقات بسیار عمیق تری را شاهد خواهیم بود و تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد.

در همین نشست محمد مهدی ذوالفقار زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، اربعین حسینی را آیه ای الهی دانست و اظهار کرد: گزاره هایی که برای آیات الهی صدق می کند، در زمانه ما درباره اربعین حسینی نیز صادق است. رفتار خداوند درباره آیات در قرآن کریم بسیار حساس است و کسانی که آیات الهی را تکذیب کرده و نسبت به آن بی اعتنایی می کنند و یا آن ها را به تمسخر می گیرند، خداوند به شدت با آن ها برخورد می کند. از طرف دیگر کسانی که به آیات الهی ایمان آورده و در آن تدبر می کنند، از نعمات الهی برخوردار خواهند شد.

ذوالفقار زاده با بیان شاخصه های منحصر به فرد جریان اربعین حسینی خاطرنشان کرد: شاید پیش از این آیات الهی در زندگی خصوصی اولیای الهی رقم می خورد اما اتفاق ویژه ای که در اربعین می افتد، جریان را متفاوت کرده است. تا دیروز کسی نمی توانست اتصال انقلاب اسلامی به ظهور امام زمان(عج) را درک کند اما امروز با راهپیمایی اربعین بخشی از این مفهوم را درک می کنیم.

وی افزود: بسیاری از آیات قرآن صحنه ها، پدیده ها و ماجراهایی هستند که خداوند آن ها را به ما نشان داده تا ما عناصر بزرگ تری را که در آینده بروز و ظهور بیشتری خواهند داشت، بهتر بشناسیم. خداوند ماجرایی را پیش روی بشر قرار می دهد تا مخاطبان خود را برای حوادث آینده آماده کنند و این مسأله مصادیق فراوانی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: این آیات بسیار فراتر از یک نشانه عمل می کنند. انسان باید گردش شب و روز را به گونه ای مطالعه کند که راهبردهای مختلفی را از آن استخراج کند. بنابراین یکی از مؤلفه های آیات این است که صحنه هایی پویا و زنده برای شناخت سایر مفاهیم محسوب می شود./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات