۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۲۶۱۷۶
مدیرعامل شرکت داروسازی بوعلی دارو:

طب اسلامی باید احیا و در حوزه های علمیه پرورش یابد

مدیرعامل مجموعه سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی دارو با تأکید بر احیای طب سنتی و اسلامی از ویزیت بیش از یک میلیون نفر بدون عارضه و شاکی خصوصی خبر داد.
حجت الاسلام شیرازیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود شیرازیان  مدیرعامل مجموعه سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی دارو عصر امروز در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره فعالیت های این مرکز در راستای احیای طب سنتی و اسلامی گفت: این مجموعه حدود 95 نفر پرسنل فعال و رسمی دارد.

وی افزود: مؤسس این مجموعه آیت الله محمدآل اسحاق بود، نظر ایشان بیشتر بر علوم کاربردی حوزه بوده و تأکید داشت که اگر جنبه کاربردی علوم بیان و تبیین شود تأثیرآن در بین مردم بیشتر خواهد بود، ایشان بسیار دوست داشت در زمینه انقلاب فرهنگی ورود کند اما کار بسیار گسترده بود از این رو بر احیای طب اسلامی تأکید کرد که این صحبت مربوط به 25 سال پیش است.

حجت الاسلام شیرازیان با بیان این که وقتی وارد مسأله طب شدیم واقعا کار را از صفر آغاز کردیم، اظهار داشت: کارها از درمان آغاز شد و مرحوم آل اسحاق از سال 1330 که در نجف بود با طب سنتی و اسلامی آشنایی داشت و در پی عملیاتی کردن آن بود.

وی ادامه داد: مرحوم آل اسحاق در مدرسه دارالشفا و مسجد امام حسن عسکری(ع)  طب را تدریس کرد و کم کم در این مجالس شروع به نسخه دادن کرد و این نسخه ها مورد توجه واقع شد و بعد از آن وارد ساخت دارو نیز شدیم.

مدیرعامل مجموعه سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی دارو ابراز داشت: زمانی روزانه بین 40 تا 50 نفر ویزیت می شدند تا جایی رسید که روزانه 150 نفر را از سراسر کشور ویزیت می کردیم، ما بر این عقیده هستیم که طب جدید را نباید رد کرد چرا که در تشخیص بسیار مؤثر است.

وی عنوان کرد: ابتدا پزشک مدارک بیمار را بررسی می کند و بعد از تشخیص به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی استفاده می شود، این مسأله کم کم مورد توجه قرار گرفت؛ این مجموعه بیش از یک میلیون نفر را ویزیت کرده که خوشبختانه بدون شاکی خصوصی و بدون عارضه بوده است.

حجت الاسلام شیرازیان خاطرنشان کرد: بدون این که از بودجه بیت المال استفاده شود این خدمات صورت گرفته و مورد رضایت مردم بوده است، اهداف مجموعه و مرحوم آل اسحاق این است که بتوانیم طب سنتی و اسلامی را در کشور احیا کنیم که به تعبیر آیت الله آل اسحاق گنجی است که از نیاکان و گذشتگان به ما رسیده و نباید اجازه دهیم تحت تأثیر توطئه های استعمار مغفول واقع شده و کنار گذاشته شود.

وی اضافه کرد: از آنجایی که طب اسلامی قداست دارد حتما باید در حوزه های علمیه پرورش داده شود، همانند گذشته ها که طب در حوزه ها تدریس می شد امروز نیز این کار باید صورت گیرد، مرحوم آل اسحاق تأکید داشت که این مسأله باید در حوزه ها جریان پیدا کند.

مدیر مؤسسه آل اسحاق گفت: این مجموعه شامل چند بخش می شود که یکی از آن ها درمان است، روزانه 150 بیمار ویزیت می شوند که بیماران معمولی نیستند بلکه افرادی به شمار می روند که از معالجه طب امروزی ناامید شده اند و به طب اسلامی مراجعه می کنند که به صورت رایگان این تعداد در روز ویزیت می شوند.

وی افزود: در این زمینه 5 پزشک عمومی در مجموعه حضور دارند که بیشتر در تشخیص کمک می کنند و مدارک را به حکما معرفی می کنند، البته طب سنتی تشخیص خود را هم دارد، وقتی از طب سنتی و جدید برای درمان استفاده می شود حاشیه کار کاهش پیدا می کند و سبب افرایش رضایتمندی در مردم می شود.

حجت الاسلام شیرازیان با بیان این که اگر کار علمی و درست انجام شود نتیجه می دهد، اظهار داشت: بخش دیگر مجموعه معاونت تولید است که خوشبختانه سال گذشته نخستین شرکت داروسازی طب سنتی با حضور رییس مجلس افتتاح شد و در 3 خط جامدات، مایعات و نیمه جامدات فعالیت می شود و حدود 80 مجوز دارو از وزارت بهداشت گرفته ایم و این داروها کم کم وارد بازار می شود.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به آموزش می شود که بر خلاف جاهای دیگر بر اساس روش حوزه و وصیت مرحوم آل اسحاق به صورت رایگان انجام می شود، داروها از نظر سم شناسی بررسی شده و کار حیوانی درباره برخی داروها انجام می شود، با مؤسسات و دانشگاه های کشور برای 15 طرح تفصیلی پژوهش در این زمینه قرارداد بسته ایم که کار آزمایشی آنهاانجام شده باشد.

مدیرعامل مجموعه سلامتکده و شرکت داروسازی بوعلی دارو اظهار داشت: در زمینه فرهنگی و هنری نیز سعی داریم فرهنگ طب اسلامی را در جامعه جا بیندازیم و در این مسیر از ابزار هنری باید استفاده شود.

وی ادامه داد: بحثی که اخیرا مطرح شده و سر و صدا کرده این است که آیا طب اسلامی داریم یا خیر، متأسفانه بعد از این موضوع رسانه های بیگانه در این زمینه ورود کردند که نشان دهنده اهمیت بحث طب اسلامی است، طب سنتی کل گرا بوده و طب جدید جزء گرا است و در درمان طب کل گرا موفق تر است، اگرچه در درمان می توان از طب جزءگرا نیز استفاده کرد تا مفید باشد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات