۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۲۷۶۲۷
حجت الاسلام زائری مطرح کرد؛

اهمیت ایجاد اعتماد همگانی و عزتمندی در جامعه

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش ایجاد عزتمندی در جامعه برای مقابله با مشکلات و مفاسد، گفت: اگر دینداری در جامعه عملی شد دیگر شاهد رشد فساد در جامعه نخواهیم بود.
حجت الاسلام زائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا زائری، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در هیأت عاشوراییان اصفهان، با تأکید بر برخورداری از توفیق به خاطر حضور در مجالس عزاداری، گفت: اگر انسان سر سوزنی معتقد باشد که خودش در این محافل و مجالس حاضر شده است، دچار غفلت شده، اگر عنایت و هدایت خداوند نبود ما در این محافل حاضر نمی‌شدیم و توفیق نصیب ما نمی‌شد.

وی در ادامه با اشاره به وجود کفر و شرک در جهان و عدم فراهم آمدن توفیق برای بخش عمده‌ای از مردم جهان برای حضور در محافل عزاداری و قرار داشتن زیرسایه ولایت و امامت و عزاداری برای ایشان، اظهار کرد: باید قدر نعمت حضور در محفل عزاداری و عزاداری کردن برای امام حسین(ع) را بدانیم، ولی نباید این مسأله موجب عُجب و غرور انسان بشود.

حس خود برتر بینی نشان دهنده فریب شیطان است

حجت الاسلام زائری شکرگزاری برای حاصل شدن توفیق عزاداری و سیاه پوشی برای امام حسین(ع) را لازم و ضروری توسف کرد و افزود: اگر خیال کنیم عدم حضور دیگران در هیأت نشان برتری ما برآنها است نشان دهنده فریب خوردن ما توسط شیطان است، شیطان هرکسی را به یک روش خاص فریب می‌دهد، اگر ما فکر کنیم خوب هستیم و دیگران بد هستند قطعا گرفتار فریب و خدعه شیطان شده‌ایم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نباید خود را بهتر از دیگران بدانیم بلکه آقا و اربابمان را باید از همه برتر و بهتر بدانیم و شکرگزار برخورداری از چنین ارباب و آقایی باشیم، لطف اهل بیت(ع) شامل ما شده است که توانستیم دست توسل به ایشان برداریم، خداوند به ما لطف کرده است و باید دعا کنیم این لطف شامل دیگران هم بشود و به شدت مراقبت کنیم که دچار خود برتر بینی نشویم.

وی با تأکید بر لزوم پرهیز از بدگمانی و بد نظری نسبت به دیگران حتی افراد گنهکار، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید بدون تحقیر و توهین باشد؛ چرا که نهی از منکر نهی از کار بد شخص است نه بد گفتن به شخص، امر به معروف یعنی توصیه به کار خوب نه تعریف و تمجید شخص، در این فریضه شخص مهم نیست بلکه عمل او مهم است.

ایمان به غیب موجب انفاق کردن و از خودگذشتگی می‌شود

حجت الاسلام زائری عنوان کرد: اگر عنایت الهی و امام حسین(ع) نبود پای ما به هیأت و عزاداری باز نمی‌شد، این لطف ایشان است که برای ما آبرو و عزت آورده است. شاید هرکدام از ما در شرایط افراد بی‌دین و خلافکار و بزهکار بودیم بدتر از آنها می‌شدیم و اگر آنها در شرایط زندگی ما بودند چه بسا مجتهد و از اولیاء الهی می‌شدند، شاید اگر عنایات الهی شامل ما نشده بود شرایط بسیار بدی داشتیم، از این مسائل تنها یک نتیجه باید گرفت، هرچه هست لطف خداوند است.

وی با بیان اینکه تمام دعوای عالم بر سر پذیرش و باور غیب است، اظهار کرد: اگر بتوانیم درک کنیم آنچه درآمد داریم و آنچه از اموال داریم بخشی از آن متعلق به فقرا است به این معنا است که ایمان به غیب داریم که اینها جایی ذخیره می‌شود و به من خواهد برگشت، تمام دعوای جهان بر سر الذین یؤمنون بالغیب است، خیلی‌ها ممکن است ظاهر مذهبی داشته باشند ولی ایمان به غیب نداشته باشند، خیلی‌ها هم ممکن است مسلمان نباشند ولی ایمان به غیب داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه عواطف و احساسات را مربوط به روح انسان و ماورای جسم انسان توصیف کرد و افزود: معنویات و الهیات روح انسان را تغذیه می‌کند، اگر انسان این موضوع را درک کند موقع نماز بی‌تاب نماز می‌شود، اگر اسنان به درک این موضوع نرسیده باشد روحش گرسنه نخواهد شد و با نماز نیز سیر و آرامش نمی‌شوند.

اگر نیاز روح به معنویات درک نشود، عبادات تبدیل به تکلیف خواهند شد

حجت الاسلام زائری عدم درک نیاز روح به عبادات را موجب تبدیل شدن اعمال به تکلیف برشمرد و اظهار کرد: کسی که برای خودش عزیز بود راحت خود را آلوده به گناه نمی‌کند، کسی که برای خودش عزیز شد در ظرف دلش هرچیزی نمی‌ریزد، قلب جای خداوند و اهل بیت(ع) است نه جای شیاطین و گناهان و مفاسد دنیایی.

وی عزت دادن به انسان را راهبرد دین توصیف کرد و گفت: این به معنای این است که جوری برنامه ریزی و قانون‌گذاری کنیم که به بچه‌ها در مدارس توهین نشود و در ادارات نیز نسبت به ارباب رجوع رفتار بد صورت نگیرد، این موضوع باعث عزتمندی جامعه خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: وقتی محیط اجتماعی به شما تلقین کرد که دروغ می‌گویی دروغگو خواهی شد، دین آمده است تا در عمل ما را درست کند، علت اینکه زندگی‌های ما درست نمی‌شود این است که دینمان تنها بالای منبر است و به زندگی‌ها ما ربطی ندارد و به مرحله عمل نرسیده است، همه مشغول به کار خودشان هستند و همه به مسیر دیگری می‌روند و تنها دین بالای منبر است.

عزتمندی در جامعه موجب برطرف شدن مشکلات جامعه خواهد شد

حجت الاسلام زائری با اشاره به تناقضات در جامعه و رسانه‌ها در زمینه ورود دین به زندگی انسان، تصریح کرد: اگر دینداری در جامعه عملی شد دیگر شاهد رشد فساد در جامعه نخواهیم بود، اگر در مدرسه به دانش آموز اعتماد نشد این دانش آموز به طور طبیعی احساس می‌کند باید همه جا دروغ بگوید.

وی دین را زمینه‌ساز عزت در جامعه دانست و اظهار کرد: عزت گذاشتن به مردم و ایجاد اعتماد در جامعه می‌تواند مانع بزرگ و مهمی در رشد عزت و اعتماد در جامعه و در نتیجه برطرف شدن مشکلات بسیار باشد، طبیعی است که وقتی در جامعه احساس اعتماد و امنیت و رابطه عاطفی نبود دچار نابسامانی خواهیم شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان برای رسیدن به سر و رازی وارد عزاداری امام حسین(ع) شده و مورد لطف و عنایت ائمه معصومین(ع) قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افراد هرچه که هستند وقتی وارد روضه امام حسین(ع) می‌شوند و عزادار ایشان هستند با بیرون از روضه و عزاداری تفاوت دارند و باید تکریم شوند./1304/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات