۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۲۸۵۰۵
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تبیین کرد؛

ویژگی ‌های جنگ از دیدگاه اسلام

عضو هیأت علمی جامعه االمصطفی با تبیین شاخصه های جنگ های اسلامی، گفت: جنگ در اسلام دارای شاخصه هایی است که اجازه نمی دهد به هر شیوه ای بجنگیم و پیروز شویم.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ششمین روز از مراسم عزاداری دهه اول محرم که در دفتر حضرت آیت الله بروجردی برگزار شد با اشاره به معنویت در جنگ های اسلامی گفت: در اسلام هدف ار جنگ کشورگشایی، ظلم و غلبه نیست بلکه در صورت بررسی آیات جهاد همچنین نهج البلاغه خواهید دید جنگ و جهاد عبادت است.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر این که جنگ در اسلام دارای شاخصه هایی است که اجازه نمی دهد به هر شیوه ای بجنگیم و پیروز شویم، اظهار کرد: جهاد و مبارزات دینی چه جهاد ابتدایی که برای مسلمان کردن عده ای انجام می شود یا دفاعی مانند احد و خندق یا کربلا، دارای شاخصه هایی است که اگر وجود نداشته باشند جهاد نمی تواند عبادت باشد.

وی به انگیزه ها در جنگ های اسلامی اشاره کرد و افزود: برای خدا و الهی بودن نخستین انگیزه جهاد است چنانچه قرآن کریم بارها بیان کرده است یقاتلون فی سبیل الله، یقتلون فی سبیل الله و موارد دیگر که در این صورت پیروز شدن یا شکست خوردن تأثیری در جزاء ندارد بلکه عندالحسنیین است.

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: در جنگ های دنیایی تنها پیروزی موفقیت حساب می شود اما در جهاد چه پیروزی و چه شهادت هر دو موفقیت است و این تجلی شعر امام حسین(ع) در کربلا است که می گوید اگر پیروز شویم، رویه ما این است و اگر شکست خوردیم زانوی غم در بغل نخواهیم گرفت و این تفکر است که امام حسین(ع) را در کربلا برای همیشه پیروز کرده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با تأکید براین که جهاد را باید بر همه چیز مقدم داشت، ابرازکرد: جهاد بر زن، پدر، برادر، فرزند و موارد دیگر مقدم است چنانچه خداوند در سوره توبه می گوید اگر پدران و پسران و برادران و همسران و خویشاوندانتان و اموالى که گرد آورده اید و تجارتى که از کسادش بیم دارید و خانه هایى که آنها را خوش مى دارید، نزد شما از خدا و پیامبرش و جهاد در راه او محبوب تر است و اینها مانع رفتن شما به جهاد شده اند، منتظر باشید تا خدا فرمان خود را اجرا کند.

وی اضافه کرد: عمرو بن قرظه مصداق این آیه است و برادرش را که در سپاه عمرو سعد بود رها کرد و به یاری امام حسین(ع) آمد همچنین حنظله که همسر خود را رها کرد؛ امروزه در کشور ما مصادیق این آیه فراوان یافت می شود همانند شهید حججی که فرزند دو ساله خود را رها می کند و به دفاع از حریم ولایت می پردازد و در دوران دفاع مقدس نیز نمونه های آن بسیار مشاهده شده است.

استاد حوزه علمیه قم آمیخته بودن با دعا را از دیگر ویژگی های جهاد برشمرد و خاطرنشان کرد: دعاهای پیش از جنگ امام علی(ع) در نهج البلاغه فراوان مشاهده می شود؛ قرآن کریم نیز در آیات 146 و 147 سوره آل عمران پس از بیان ویژگی های یاران پیامبران پیش از اسلام می گوید «سخن آنان جز اين نبود كه گفتند پروردگارا گناهان ما و زياده‏ روى ما در كارمان را بر ما ببخش و گامهاى ما را استوار دار و ما را بر گروه كافران يارى ده» که این یک دعا است./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات