۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۵۲۹۵۱۱
مدیر حوزه علمیه استان اصفهان:

هدایت انسان در روضه ها مصداق شفاعت امام حسین است

آیت الله طباطبایی نژاد با انتقاد از برخی از تفاسیر غلط از فلسفه قیام امام حسین(ع)، گفت: شفاعت امام حسین(ع) در دنیا بسیار بیشتر از آخرت است؛ زیرا این امام همام واسطه رسیدن به فیض و حقیقت بوده و این مهم در قالب منقلب شدن انسان ها در مجالس روضه صورت می گیرد.
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، مدیر حوزه علمیه و نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، بعد از ظهر امروز در گردهمایی ائمه جماعات و فضلای حوزه علمیه اصفهان به مناسبت شهادت امام سجاد(ع) و یادبود شهید محسن حججی که در مسجد امام سجاد(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که بعد از قیام اباعبدالله(ع) در بین علما مطرح بوده فلسفه قیام ایشان است.

وی با اشاره به لزوم بررسی چرایی قیام امام حسین(ع)، ادامه داد: قیام امام حسین(ع) از جهت هایی هیچ شباهتی به سایر قیام های بشر در طول تاریخ ندارد و همیشه کسی که یقین دارد در جنگ پیروز نمی شود اقدام به مبارزه نمی کند، امام حسین(ع) هم به جهات متعدد از قبل می دانست که چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به علم امامت اباعبدالله(ع) و خبر داشتن ایشان از آینده قیام عاشورا، افزود: افزون بر این امام حسین(ع) یک سیاستمدار با استعداد بود و به خوبی می توانست اوضاع سیاسی زمان خود را تحلیل کند، در طول مسیر حرکت به کربلا هم امام حسین(ع) بارها درباره سرنوشت جنگ روز عاشورا به دوست و دشمن توضیح دادند و مرگ در راه خدا را بزرگترین افتخار دانستند.

نماینده خبرگان رهبری اظهار داشت: در بین راه کربلا وقتی کاروان امام حسین(ع) به «فرزدق» رسید از او که از کوفه می آمد درباره اوضاع کوفه سؤال کردند و آن مرد جواب داد که کوفیان دلهایشان با شما و شمشیرهایشان علیه شماست، اباعبدالله(ع) فرمودند که مردم در سختی ها دین را یاری نمی کنند و در سختی ها تعدادشان بر یاری اسلام اندک است، امام حسین(ع) به نصیحت ناصحان در توصیه به عدم شرکت در جنگ با یزید اعتنا نکردند.

وی ابراز داشت: برخی از صاحبنظران می گویند چون امام حسین(ع) در الست جامی را نوشیده اند باید حتی با علم به شهادت و اسارت خانواده هم در قیام عاشورا شرکت می کردند، این موضوع در برخی از مراسم تعزیه هم به تصویر کشیده می شد که خواست خداوند بر کشته شدن اباعبدالله(ع) بوده و گریزی از آن نبوده است، البته این دلایل نمی تواند فلسفه قیام امام حسین(ع) باشد و صحیح هم نیستند.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: فرضیه دیگر این است که امام حسین(ع) به این خاطر شهید شدند که ما بر ایشان گریه کنیم و به واسطه آن اشک ها به بهشت برویم، موضوع دیگری که مطرح می شود اینست که امام حسین(ع) برای طلبکار شدن از خداوند و شفاعت شیعه در روز قیامت در عوض این مجاهدت خود دست به جهاد و قیام زدند، هیچ کدام از این نظریه ها صحیح نیستند.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان بیان داشت: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند هیچ کس به واسطه عمل خود به بهشت وارد نمی شود همه انسان هایی هم که بهشت می روند مشمول فضل خداوند شده اند، امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به کریم بودن خداوند در اعطای ثواب و پاداش به اعمال انسان ها اشاره می کنند، چرا که همه چیز و عمل و فکر ما از خداوند است و باز هم برای آن ها به ما پاداش می دهد، پس هیچ کس هیچ منتی بر خداوند ندارد و کسانی که اینگونه فکر می کنند خداوند و امامن معصوم(ع) را نشناخته اند، البته خداوند خوب ها را بیشتر دوست دارد و امام حسین(ع) را از همه انسان ها بیشتر دوست دارد.

هیچ کس حتی امام حسین هم بر خداوند منت ندارد

مدیر حوزه علمیه استان اصفهان برخی از تفسیرها درباره شفاعت ائمه(ع) را خلاف بر تعالیم اسلام دانست و اظهار داشت: شفاعت از آن خداوند است اما به برخی از خوبان خود امتیازات ویژه می دهد، خداوند خیلی از افراد را به واسطه امام حسین(ع) می بخشد اما این دلیل بر طلبکار بودن امام(ع) از خداوند نیست، شهدا هم همین طور هستند و گاهی به خانواده شهدا می گویم که مبادا از خداوند طلبکار شوید، همه چیز عالم از آن خداوند است و به بندگان خوب خود پاداش می دهد.

وی یکی از شفاعت های امام حسین(ع) در دنیا را هدایت انسان ها در مجالس روضه و عزاداری ایشان دانست و ابراز داشت: شفاعت امام حسین(ع) در قیامت کمتر از دنیاست، امام حسین(ع) واسطه رسیدن به فیض و حقیقت هستند و این در دنیا اتفاق می افتد و انسان ها را منقلب می کند، شفاعت همیشه به معنای در نظر نگرفتن برخی گناهان از سوی خداوند نیست.

آیت الله طباطبایی نژاد گفت: پیامبر اسلام(ص) می فرمایند هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خداوند را حلال و حلال را حرام می کند و حدود الهی را اجرا نمی کند و این سلطان را تغییر ندهد و نهی از منکر نکند، خداوند آن انسان را در جایگاه آن سلطان ظالم در روز قیامت می نشاند، بنابراین امام حسین(ع) بر اساس سخن جد خود و پیامبر اسلام(ص) عمل کرده اند.

مدیر حوزه علمیه استان اصفهان با اشاره به لزوم عبرت گرفتن از واقعه عاشورا و مطرح شدن این درس ها در منابر و روضه ها در طول سال از سوی روحانیان، افزود: امام حسین(ع) فرمودند که قیام من برای سلطنت و مال دنیا نیست و برای بلند و تقویت کردن علامت های دین اسلام و اصلاح میان امت و در امان بودن مظلومان و حدود الهی قیام کردم.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) بر اساس قیام اباعبدلله(ع) و با درس گرفتن از امام حسین(ع) علیه رژیم ستمشاهی قیام کرد و به وظیفه خود در اسلام عمل کرد، برخی انتقاد می کنند که بعد از انقلاب اسلامی هنوز هم گناهان وجود دارد، باید گفت در زمان طاغوت فاحشه خانه های رسمی در کشور وجود داشت و معلوم نبود اگر با امکانات امروز آن حکومت وجود نداشت چه سطحی از مظاهر فساد وجود داشت، حتی در زمان حکومت امام زمان(عج) هم گناهان وجود دارند چرا که بشر همیشه شهوت و غضب و سایر صفات را دارد و مختار است، اما در زمان امام زمان(عج) این گناهان نمود ندارند و گناهنکار جرأت ابراز وجود ندارد.

شهید حججی از رویش های انقلاب اسلامی است

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ریزش ها و رویش های انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امثال شهید محسن حججی از رویش های انقلاب اسلامی هستند و هزاران نفر از افراد تشییع کننده پیکر ایشان هم هستند که خالصانه اشک می ریختند، امروز کشورهایی مانند ترکیه با ایران قابل مقایسه نیستند و بزرگترین مراکز فساد و فحشای رسمی امروز در ترکیه وجود دارد، امروز در تمام دنیا ایران با عزت ترین و اسلامی ترین کشور است و همه این برکات با الهام از قیام امام حسین(ع) و به رهبری یکی از فرزندان ایشان به دست آمده است.

نماینده خبرگان رهبری ابراز داشت: امروز هم رهبر معظم انقلاب ادامه دهنده همان نهضت اسلامی امام خمینی(ره) هستند، باید شاکر خدواند باشیم که در زمان ما فلسفه اصلی قیام امام حسین(ع) در جامعه پیاده شده است، خداوند هر چیزی را به اندازه وسع ما تکلیف کرده است و ما باید تا می توانیم مردم را به راه راست هدایت کنیم.

وی روحانیان و ائمه جماعات مساجد را به تربیت نیروهای مخلص و آگاه و کادرسازی در این زمینه برای رفع شبهات دشمنان و تقویت انقلاب اسلامی توصیه کرد و بیان داشت: هر کدام از ما تا هر جایی که می توانیم و وظیفه داریم باید برای حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و تقویت آن تلاش کنیم./869/‏پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات