۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۵۳۳۵۸۲
آیت‎الله جوادی آملی:

قیام به قسط راه زنده نگاه داشتن جامعه است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به جایگاه قیام برای عدل و عقل، گفت: قیام به قسط راه زنده نگاه داشتن جامعه است
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، آیات ابتدایی سوره مبارکه الرحمن را تفسیر کرد و با قرائت آیه «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ ﴿۷﴾»، گفت: این کلمه میزان سه بار در سوره مبارکه الرحمن تکرار شد، فرمود میزان ستون زندگی است، این میزان و ترازو ستون زندگی است، هر کسی هر کاری انجام میدهد در برابر آن کار یک حق ثابتی دارد، میزان ستون زندگی است، مثل اینکه دین ستونی دارد به نام نماز، اگر در هیچ جا به ما نگفتهاند که نماز بخوان به این دلیل است که نماز اقامهکردنی است، چون ستون است و ستون را نمیخوانند، اگر در قرآن گفته شده بود که نماز را بخوانید، دیگر این کتاب کتاب حکیمانه نبود، اگر دین نماز را ستون میداند باید بگوید نماز را اقامه کنید.

وی افزود: فرمود میزان ستون زندگی است چون عدل است و این عدل را با گفتن و سفارش و نصیحت و موعظه نمیشود در جامعه ایجاد کرد، این ستون را باید در جامعه احیا کرد، این میزان که محور عدل است در مسائل علمی میزان کتاب و سنت است، در مسائل مالی و اقتصادی میزان همین ترازو است، در قیامت یک میزان دیگری است که غیر از میزانهای علمی و حصولی و مانند آن و میزانهای سنگ و ترازو است، فرمود میزان را باید اقامه کنید که دو کفهاش بر محور عدل باشد، نباید این ترازو ناقص باشد، پس بر اساس عدل باید باشد، این ترازو کفهای دارد که در آن وزن میگذارند و در کفۀ دیگر موزون را میگذارند، این تراوز را ذات اقدس اله مشخص کرد و در سوره مبارکه حدید، میزان را در برابر کتاب الهی قرار داد و فرمود نه تنها باید مردم عادل باشند، عدل واجب است اما مشکل جامعه را عدل خالی حل نمیکند، باید جامعه قیام به عدل کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به اینکه اگر بخواهیم جامعه را نجات بدهیم باید قائم به قسط شویم، اظهار کرد: مشکل جامعه را قیام به عدل حل میکند، یعنی اگر دیگری عادل نبود عدهای قیام بکنند و او را سرجای خودش بنشانند، از عالم و عاقل کاری ساخته نیست، عالم و عاقل سعی میکنند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند، اگر کسی عالم و عاقل و مؤمن بود مشکل خودش را حل میکند، بخواهد جامعه را نجات بدهد باید قائم بالعقل و قائم بالعلم باشد، آنوقت آن آیاتی که دارد «لقوم یعلمون» و «لقوم یعقلون» مشکل را حل میکند، و اینان شخصیتهایی همچون امام خمینی(ره) هستند، یعنی قائم به عقل و قائم به علم باشند، اگر کسی مثل امام(ره) شد مشکل جامعه را حل میکند و انقلاب میکند و زمینه ظهور را فراهم میکند، اگر کسی فقط عالم و عاقل شد جامعه را نمیتواند نجات بدهد.

وی ادامه داد: در سوره مبارکۀ حدید فرمود ما به انبیا کتاب و میزان دادیم تا جامعه قائم بالقسط باشد، نه اهل عدل و نه اهل قسط، اگر عادل بود مشکل خودش را حل میکند، ولی جامعه را بخواهد نجات بدهد چاره نیست جز اینکه قائم بالقسط باشد، البته در شداید و پروندههای میلیاردی از قائم بالقسط هم کار ساخته نیست، آن قوامین بالقسط باید پای در میان بگذارند، قوام بالقسط بودن مال اوحدی از انسانها است.

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه «وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ﴿۹﴾»، ابراز کرد: فرمود ترازوی خودتان را براساس قسط برپا کنید، قسط یعنی عدل، فرمود اگر شما با این وضع جامعه را اداره کنید، به عدل میرسید، فرمود ترازوی شما باید سالم باشد، شاهین و کفه وزن و کفه موزون درست باشد، کفه وزن و موزون باید عادلانه باشد، اگر میزان درست باشد در موقع خریدن طغیان نمیکنند و در هنگام فروختن کمفروشی نمیکنند، طغیان موزون و خسران وزن حرام است، «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ ﴿۷﴾أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ ﴿۸﴾وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ ﴿۹﴾» جامعه وقتی رو به پا ایستاده است که ترازویش این سه ضلع را عادلانه داشته باشد.

وی بیان کرد: جامعه را میزان و ترازو اداره میکند، این اختصاصی به کیل و وزن و کشاورزی و دامداری و امثال ذلک ندارد، اصل کلی این است که چه در محدودۀ حوزه ملی و محلی یعنی داخل حوزه اسلامی و چه در محدودۀ حوزۀ منطقهای یعنی در حوزه توحید و اهلکتاب و چه در حوزه بینالمللی با جامعه بشری چه وثنی و چه غیروثنی در هر سه بخش فرمود «لاتبخسوا الناس اشیائهم»، فرمود حق هیچکس را کم نگذارید، حالا شما چه کار دارید آن دیگری کمونیست است یا نیست، این دین میشود جهانی، جنس فروختی باید سالم بفروشی، پول مردم را باید بدهی.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: اگر چیزی از کسی خریدی باید همان اندازه بدهی، یک وقت کسی میخواهد تألیف یا تدریس یا سخنرانی کند بیمطالعه بخواهد حرف بزند قرآن میفرماید این کار حرام است، شما برای چه وقت مردم را میگیری، نگفت مسلمان یا یهودی یا خوراکی یا کشاورزی، گفت اشیاء، هیچ کلمهای جامعتر از کلمه «شیء» نیست، فرمود هیچچیز مردم را کم نگذارید، چه حوزه و دانشگاه اگر کسی بیمطالعه حرف بزند این حرام است، اگر کسی بخواهد سخنرانی بکند و یا جلسهای بخواهد اداره کند این آیه میفرماید حرام است، یک همایشی هست و سخنرانی هست و یا جایی میخواهی مشورت بدهی یا هیأت امنای مسجدی هستی نباید کمفروشی کنی بدون مطالعه بروی، خرید و فروش و تجارت و هر پیمانی با هر کسی بستی به اندازه کافی وفا بکن./914/۲۰۲/ح

ارسال نظرات