۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۳۵۳۰۵
نمایشگاه مطبوعات؛

بررسی وضعیت تروریسم در شرایط کنونی جهان در نمایشگاه مطبوعات

نشست انجمن بین‌المللی قربانیان تروریسم که به مقوله تروریسم در دنیای مدرن می‌پردازد با حضور اساتید برجسته روانشناسی و رسانه در حاشیه نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.
نشست تروریستم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر گیتا علی آبادی مدیر کل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در  نشست انجمن بین‌المللی قربانیان تروریستم که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد با بیان اینکه هویت به فرهنگ یک کشور برمی‌گردد، اظهار داشت: یک سری علائم، نشانه‌ها و فرهنگ می‌تواند بازگوکننده شخصیت یک انسان باشد.

وی ادامه داد: ترور می‌تواند در زوایای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... رخ دهد، یک ترور تنها با سلاح انجام نمی‌شود، برای نمونه در ترور سیاسی سوء قصد به جان افراد رخ می‌دهد، ترور اجتماعی می‌تواند با شایعه یا اقدام واقعی به مسموم کردن آب یک منطقه منجر شود، ترور اقتصادی را ما بیشتر در زمان جنگ می‌توانیم شاهد آن باشیم زیرا بسیاری از کالاها را از دسترس یک کشور خارج می‌کنند.

مدیر کل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تأکید کرد: آنچه بیش از همه مهم تر است ترور فرهنگی خواهد بود، تحولاتی هویتی که در عصر جدید رخ داده است می‌تواند تأثیرگذار باشد، رسانه‌های مجازی، چاپی، دیداری و شنیداری با ورود خود به زندگی انسان سبب تغییر روند زندگی انسان شدند، رسانه خیلی وقت است وارد زندگی انسان شد و در گذشته با زبان ضرب‌المثل و شعر کار رسانه‌ای انجام می‌دادند.

علی آبادی یادآور شد: رسانه‎های مدرن که در ابتدا با چاپ آغاز شد یک تغییر اساسی در زندگی انسان وارد کرد و طرز فکرها دچار تحول شد، بسیاری از نظریه‌پردازان معتقدند که رسانه‌ها سبب تغییر چشمگیر در زندگی انسان هستند، یکسری نرم‌افزارها که در رسانه‌ها کمک می‌کنند همانند ماهواره می‌تواند به نوعی تغییر اساسی در زندگی انسان ایجاد کند.

وی افزود: برخی از سیاستمداران متوجه شدند که از طریق رسانه می‌توان ارتباط بسیار نزدیک با سایر اقشار داشت، از این رو رسانه‌ها بیشتر موردنظر قرار گرفتند، برخی رسانه‌ها در این میان می‌توانند پخش‌کننده تروریست باشند، برای نمونه داعش رفتارهای خشونت آمیز خود را از طریق رسانه به دیده همگان می‌گذاشت، برخی ترورهای رسانه‌ای نیز با برنامه انجام می‌شود و فراموش نکنید گفتمان ترور می‌تواند از یکسری واژگان و نمادها استفاده کند.

مدیر کل مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با اشاره به اینکه در طول سال‌ها رسانه‌ها از واژگان‌های بسیاری برخوردار بودند، تصریح کرد: ممکن است وقتی کلمه چریک به گوش کسی می‌خورد در ذهن ترسیم یک شخصیتی که عملیات‌های زیادی را انجام داده داشته باشد، در مقابل این واژه ممکن است در یک فرهنگ به این معنا نباشد و طوری دیگر معنا شود.

علی آبادی بیان کرد: برخی سعی می‌کنند با برخی کلمه‌ها و واژه‌ها یکسری افراد را به سوی خود جلب کنند یا عده‌ای را توجیه نمایند، برای نمونه وقتی ابوبکر بغدادی ادعای خلافت کرد در کلام خود از قرآن استفاده می‌کرد تا دیگران را به سوی خود جلب کند، بنابراین ما اگر بخواهیم به هویت تروریستم پی ببریم باید به واژگان آنها دسترسی پیدا کنیم و ببینیم افکار عمومی تا چه اندازه به سوی آنها جلب می‌شوند.

آمریکا در باطن تروریست و در ظاهر کشوری موجه است

دکتر سعید عبدالملکی عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام‌نور در ادامه نشست با بیان اینکه تقسیم جهان به دو منطقه توسعه‌یافته و غیرتوسعه یافته نتیجه‌اش کشتار در خاورمیانه و آفریقا خواهد شد، خاطرنشان کرد: منافقین خلق از همین تکنیک‌های انسان‌زدایی استفاده کردند و در اردوگاه اشرف تلاش آنها بر این بود که به فرد القاء کنند که تو یک انسان نیستی و روحیه وحشی‌گری باید داشته باشی و از این رو نباید ازدواج کنی و برای کار دیگری ساخته شده ای.

وی ادامه داد: در افغانستان وقتی یک مسجد مورد حمله تروریستی قرار می‌گیرد قطعا پشت آن هدف و ذهن‌شویی یک انسان نهفته است و جان خیلی خیلی از انسان‌های بی‌گناه بی‌دلیل ریخته می‌شود.

عبدالملکی تأکید کرد: برای این اقدام تروریستی در واقع یک انسان را ترغیب به شیعه‌کشی می‌کنند و برای این کار او را توجیه می‌نمایند و او نیز تصور می‌کند که شیعیان در هرجا باشند آسیب‌زا خواهند بود از این رو دست به اقدامات تروریستی می‌زنند.

عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور بیان داشت: جذابیت‌سازی از تروریست یک موضوعی است که به خوبی در دنیا از آن بهره می‌برند و در آن تروریست را یک انسان خوب جلوه می‌دهند و سبب می‌شود که دیگران فکر کنند افراد تروریست دلسوز دیگر انسان‌ها هستند.

عبدالملکی در پایان گفت: آمریکا خود مجرم یقه‌سفید است، یقه سفید یعنی افرادی که موجه هستند اما ژست تروریست دارند، به این معنا که در ظاهر نمی‌توان دید آنها کارهای تروریستی انجام می‌‌دهند و ظاهر خود را حفظ می‌کنند اما در باطن اقداماتی تروریستی دارند./٨١٦/۲۰۱/ح

ارسال نظرات