۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۳۶۳۰۸
نمایشگاه مطبوعات/ به همت خبرگزاری رسا؛

کتاب جای پای حضرت زینب در اربعین رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب جای پای حضرت زینب(س) در اربعین در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات به همت خبرگزاری رسا برگزار شد.
کتاب جای پای زینب کتاب جای پای زینب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از  کتاب جای پای حضرت زینب(س) در اربعین تألیف یعقوب توکلی، عضو هیأت علمی دانشگاه معارف و پژوهشگر تاریخ اسلام ظهر امروز در تالار گفت‌وگو واقع در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات با حضور علما و روحانیان برگزار شد.

در این مراسم یعقوب توکلی، نویسنده کتاب با اشاره به تاریخ زیارت اربعین، گفت: زیارت اربعین سنتی است که در بعضی روایات، تاریخ آن را به زیارت جابربن عبدالله انصاری و عطیه کوفی در روز اربعین منسوب می‌دانند.

وی با بیان اینکه مسأله زیارت امام حسین(ع) مخصوصاً در روز اربعین در میان شیعیان امری پذیرفته شده است، عنوان کرد: حدود ۱۵۰ سال بعد از واقعه عاشورا امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را از نشانه‌های شیعیان معرفی کرده است.

پژوهشگر تاریخ اسلام در ادامه اظهار داشت: متأسفانه در بحث زیارت اربعین، بازواکاوی و آثار مستقل زیادی به جز چند اثر مانند سیاه پوشی در سوگ ائمه نور وجود ندارد که به اندازه کافی به بحث اربعین بپردازند.

گفتنی است، کتاب جای پای حضرت زینب(س) در اربعین حاصل گزارشات عینی نویسنده از زیارت اربعین و کیلومترها پیاده روی نجف تا کربلاست که به توصیف نوع مواجهه زائران و میزبانان با یکدیگر، عزاداری‌های خالصانه عاشقان امام حسین(ع)، عَلَم‌ها، سینه زنی، اشعار، شمایل، دسته جات و موکب‌ها می‌پردازد.

مطالعه این کتاب به تمام عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت و مشتاقان حوزه اربعین نگاری پیشنهاد می‌شود./۹۶۶/۲۰۱/ح

ارسال نظرات