۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۵۳۹۸۴۱
حجت الاسلام اکبری:

مجالس اهل بیت نباید سبب ایجاد اختلاف در مسلمین شود

استاد حوزه با بیان این که بر اساس فرموده رهبری حفظ وحدت از اوجب واجبات است، گفت: گاهی مجالسی برگزار می شود که منکراتی همچون هتاکی و ایجاد اختلاف در آن وجود دارد، ابراز علاقه انسان به اهل بیت(ع) نباید به گونه ای باشد که سبب ایجاد فتنه و اختلاف شود.
محمود اکبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اکبری کارشناس مسائل شرعی و احکام دینی امروز در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: از نیازهای دینی هر مسلمان آشنایی نسبت به احکام شرعی است.

وی افزود: در روایات فراوان وارد شده است که زمانی باید برای فراگیری احکام قرار داده شود، پیامبر گرامی اسلام در روایتی می فرمایند وای به حال کسی که در هفته یک روز برای خود قرار نمی دهد تا نیازهای دینی را فرا گیرد و مشکلات را برطرف کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نیازهای احکامی انسان در زمینه های گوناگون است، اظهار داشت: عبادات، معاملات و نیازهای مناسبتی شامل نیازهای احکامی انسان می شود، در ماه ربیع مجموعه ای از مناسب ها وجود دارد که انسان باید آشنایی داشته باشد.

وی ادامه داد: شیعیان نسبت به همه معصومان وظایف مشترکی دارند، انسان باید با توجه به مناسبت ها با وظایفی که نسبت به اهل بیت(ع) دارد آشنا شود، یکی از این وظایف اعتقاد به امامت و ولایت معصومین است که از مهم ترین مسائل اعتقادی به شمار می رود و قبولی به بسیاری از اعمال مشروط به ایمان به ولایت ائمه طاهرین(ع) است.

حجت الاسلام اکبری با بیان این که معرفت و شناخت اهل بیت(ع) از وظایف انسان است، ابراز داشت: تنها دانستن نام امامان کافی نیست بلکه باید از آن ها شناخت کافی داشته باشیم، از دیگر وظایف انسان محبت و مودت نسبت به همه اهل بیت(ع) است که خواسته قرآن و پیامبر محسوب می شود.

وی عنوان کرد: انسان باید علاقه و محبت خود به اهل بیت(ع) را در عمل نشان دهد، از وظایف دیگری که انسان ها نسبت به معصومین دارند لزوم پیروی از فرمایشات ایشان است، باید به دستورات امامان عمل کرد نه این که انسان صرفا ادعای پیروی از این بزرگواران را داشته باشد.

کارشناس مسائل دینی پرداخت خمس را از دیگر وظایف انسان نسبت به اهل بیت(ع) برشمرد و خاطرنشان کرد: خمس واحب بوده و بخشی  از آن سهم امام است که اگر انسان ادعای علاقه و پیروی از ایشان را دارد باید پرداخت کند.

وی اضافه کرد: نام، آثار و فرزندان همه معصومان محترم است و نباید نسبت به آن ها بی احترامی شود، در مناسبت ها اسامی اهل بیت(ع) در روزنامه ها و بنرها درج می شود اما بعد از اتمام مناسبت زیر دست و پا قرار می گیرد و به آن بی احترامی می شود، انسان حق ندارد این اسامی را در زباله قرار دهد بلکه باید حرمت این اسامی حفظ شود.

حجت الاسلام اکبری با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: انسان باید همراه اهل بیت(ع) محزون و همراه آنان شاد باشد، یکی از مسائلی که در دوران برخی ائمه از جمله امام عسکری(ع) وجود داشت مسأله تقیه است که امروز هم اگر جایی خوف وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت وحدت افزود: ایشان فرمودند که از اوجب واجبات حفظ وحدت است، گاهی مجالسی برگزار می شود که منکراتی در آن همچون هتاکی و ایجاد فتنه و اختلاف وجود دارد، ابراز علاقه انسان نباید به گونه ای باشد که سبب ایجاد فتنه و اختلاف شود.

استاد حوزه علمیه با بیان این که انسان حقوقی نسبت به امام زمان(عج) دارد، اظهار داشت: انسان وظیفه دارد امام زمان خود را بشناسد و معرفت خود را نسبت به ایشان افزایش دهد، در دوران غیبت انسان باید مراقب باشد که فریب مدعیان دروغین مهدویت را نخورد، بر اساس روایات اگر انسان امام را بشناسد فریب این مدیان دروغین را نمی خورد.

وی ادامه داد: در دوران غیبت بر اساس فرموده امام زمان(عج) انسان باید به مراجع و علما مراجعه کند از این رو بر اساس فرموده اهل بیت(ع) از سخنان ولی فقیه و مراجع باید پیروی شود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات