۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۴۰۹۸۹
گزارش دبیران علمی پنل های تخصصی در کنگره قرآن و علوم انسانی؛

قرآن دارای اندیشه برتر در حوزه علوم انسانی

حجج اسلام فاکر میبدی، کاویانی، اسکندرلو، مسترحمی و بهروز لک در کنگره قرآن و علوم انسانی به ارائه گزارشی از نشست های خود پرداختند.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین کنگره بین المللی قرآن و علوم انسانی عصر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم به کار خود پایان داد.

در بخش آغازین مراسم اختتامیه این همایش دبیران علمی پنل های تخصصی به ارائه جمع بندی از پنل های خود پرداختند که در آغاز حجت الاسلام کاویانی دبیر علمی نشست تخصصی روان شناسی، اخلاق و تربیت با بیان این که در این کمیسیون از موضوع هنر نیز مقاله داشتیم، ابراز داشت: در این کمیسیون ارائه پنج مقاله داشتیم که از جمله آنها تحلیل روان شناختی رشد و تکامل از دیدگاه قرآن بود.

وی افزود: مقاله دوم تصویر سازی اعجاز آمیز قرآن در بیان فضائل و رذائل اخلاقی بود، مقاله سوم تحت عنوان بررسی نظریه رشد شناختی، و مقاله چهارم نیز با عنوان چیستی تجربه عرفانی از منظر قرآن کریم بود و آخرین مقاله شناسایی شبکه معنایی زیبایی در قرآن کریم عنوان گرفته بود.

حجت الاسلام کاویانی عنوان داشت: این مقالات از آیات زیادی استفاده کردند که زیاد فرصت ارائه نداشتند و محتواهای گردآوری شده از قرآن بود و به عنوان یک اشکال یا مسیری که برای آینده در نظر داشت این بود در اکثر مقالات به صورت عملیاتی و کاربردی ناظر به میدان خودمان و جامعه سازی اسلامی در نظر گرفته نشده بود.

در ادامه حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک دبیر علمی نشست تخصصی علوم اجتماعی و سیاسی و مدیریت به ارائه جمع بندی نشست خود پرداخت و با تأکید بر این که در این کمیته چهار مقاله ارائه شد، ابراز داشت: یکی از مقالات به مرجعیت قرآن در مطالعه نظام سیاسی اختصاص داشت.

وی اضافه کرد: یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه تأکید بر مرجعیت قرآن در زندگی فردی و علمی است که از الگوی علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی در این مقاله بهره گرفته شده بود.

حجت الاسلام بهروزی لک با بیان این که یکی از توفیقات گروه قرآن و علوم مدرسه عالی قرآن و حدیث نگاه تخصص به موضوعات قرآن است، ابراز داشت: یکی از مقالات در همین راستا بود و مقاله دیگر اعتقادات میان فردی از منظر قرآن کریم که چگونگی ارتباطات میان افراد در شش عنصر بررسی شده بود.

وی ادامه داد: قلمرو قرآن در ابعاد زندگی سازمانی مقاله دیگری بود که بر مطالعات تفسیری از تفسیر موضوعی استخراجی با الگویی نظام مند استفاده کرده بود.

حجت الاسلام محمد فاکر میبدی در ادامه به عنوان قائم مقام دبیر نشست تخصصی فقه و حقوق با اشاره به این که در این کمیسیون مباحث تاریخ، فقه و حقوق مطرح شد، عنوان داشت: در این کمیسیون چهار مقاله مطرح شد که مقاله نخست به صورت مشارکتی در موضوع نقش جنسیت در افزایش یا کاهش جرایم جنسی با تکیه بر آموزه های قرآنی بود.

وی یادآور شد: مقاله دوم هدف قرآنی نظام حقوقی معاهدات را مورد کنکاش قرار داده بود که یکی از اعضای هیأت علمی جامعه المصطفی نگارش این مقاله را برعهده داشت و در نهایت به این نتیجه رسیدند در نظام حاکم فقط نظم حاکم است ولی بر اساس آموزه های قرآنی نظم عادلانه منظور است.

حجت الاسلام فاکر میبدی عنوان کرد: مقاله دیگر مرجعیت قرآن برای فقه بود که با دغدغه بسیار زیادی در مسائل فقه و قرآن به این نتیجه رسیدند که نسبت به قرآن در حوزه فقه کم توجهی شده و راه کارهایی برای برون رفت از مهجوریت قرآن در عرصه فقه پیشنهاد کردند.

وی با اشاره به مقاله سوم با عنوان بررسی غایت تاریخ در اندیشه هگل با آموزه های قرآنی تصریح کرد: نویسنده محترم در این مقاله مقایسه ای بین دیدگاه های اندیشه هگل با آموزه های قرآنی داشتند که در یک مورد سازگاری و در دو مورد تمایز دیده می شد، از جمله این که در اندیشه هگل انسان مجبور و در اندیشه قرآن، انسان خود مختار و مورخ تاریخ است.

در ادامه حجت الاسلام سید عیسی مسترحمی به عنوان دبیر علمی نشست تخصصی مباحث نظری مطالعات بین رشته ای علوم قرآنی به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: این بحث یکی از دانش های درجه دوم است که جهت دهنده و راهگشا در دیگر حوزه های علوم قرآنی است.

وی با بیان این که در این کمیسیون چهار مقاله ارائه شد، ابراز داشت: مقاله نخست با عنوان بررسی فلسفه دانش تفسیر بود که تأکید شد فلسفه دانش تفسیر از فلسفه های مضاف است و تفاوت آن با علوم قرآنی و رؤوس ثمانیه مورد کاوش قرار گرفت.

حجت الاسلام مسترحمی با اشاره به این که مقاله دوم عنوان رابطه مرجعیت علمی قرآن با جهانی و جاودانگی و جامعیت قرآن کریم داشت، ابراز داشت: این مسأله آن قدر مهم است که در همایشی که پایان امسال نمایندگی اصفهان به این موضوع به طور مبسوط بپردازد.

وی ادامه داد: روش استنباط تحلیلی به مثابه روشی برای تولید علوم انسانی اسلامی عنوان مقاله سوم ارائه شده در این کمیسیون بود که نویسنده ادعا کرده بود که می توان روشی ابداع کرد که روش های علوم انسانی را ارتقا بخشید و پنجره ای به سمت دانش مطالعات بین رشته ای قرآن کریم باز کرد.

وی با بیان این که مقاله چهارم بررسی و تحلیل رابطه قانون مند اعمال انسان با نظام تکوین و آفرینش بود، ابراز داشت: در این مقاله تأکید می شد که انسان بسیاری از اوقات واکنش اعمال خود را در همین دنیا می بیند.

در پایان نیز حجت الاسلام اسکندرلو دبیر نشست تخصصی مستشرقان و علوم حدیث با بیان این که مبانی قرآن و علوم انسانی از دیدگاه آیت الله خامنه ای یکی از مقالات بود که جامعیت و توجه به مبدأ و معاد و کاستی های شیوه تجربی در این مقاله مورد عنایت واقع شده بود و جهان از نظر ایشان منحصر در عالم مادی نیست که باید درعلوم انسانی لحاظ شود.

وی ابراز داشت: تببین نظریه قدرت نرم سجادی با بهره گیری از صحیفه سجادیه عنوان دیگر مقاله در این کمیسیون بود و مهمترین اهداف سلامت معنوی ترویج دعا و نگاه ویژه به دعا در این مقاله مورد تأکید واقع شده بود.

حجت الاسلام اسکندرلو با اشاره به مقاله سوم تحت عنوان مستشرقان و اعجاز علمی قرآن عنوان کرد: مطرح شدن برخی سخنان از سوی مستشرقان در مورد اعجاز روشن گر نفوذ مباحث علمی قرآن در دنیای معاصر است.

وی ادامه داد: مقاله چهارم نیز در مورد از نظریه استخلاف از دیدگاه علامه فضل الله و شهید صدر بود که به زبان عربی نگاشته شده بود./۱۳۳۰۲۰۱/ی

ارسال نظرات