۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۴۱۱۰۵

هراس برخی از مقامات آمریکایی از دست‌یابی عربستان به فن‌آوری غنی‌سازی اورانیوم

به دنبال از سرگیری مذاکرات آمریکا و عربستان برای انتقال فناوری هسته ای صلح آمیز به عربستان، برخی مقامات سابق آمریکایی ابراز نگرانی کردند که ممکن است رهبران سعودی به دنبال توانایی غنی سازی اورانیوم باشند.
آمریکا و عربستان ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، منابع آمریکایی اعلام کردند مذاکراتی که عربستان در زمان اوباما، رییس جمهوری پیشین آمریکا درباره دست یابی به انرژی هسته ای انجام داده و به خاطر برخی اختلاف نظرها متوقف شده بود؛ در زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور فعلی ایالات متحده، از سر گرته شده است.

کریستور فورد، مدیر امور سلاح‌های کشتار جمعی و مبارزه با توسعه سلاح‌های اتمی در شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته فاش کرد که دولت عربستان هم‌اکنون در حال مذاکره با دولت دونالد ترامپ است تا واشنگتن، ریاض را به فناوری اتمی تجهیز کند.

فورد در خلال جلسه استماع کنگره، این مسأله را «تحولی در سیاست‌های اتمی آمریکا» دانست که ممکن است به شعله‌ور شدن رقابت تسلیحات [اتمی] در خاورمیانه منجر شود.

برخی مقامات فعلی و سابق آمریکایی نیز گفته اند که بیم این را دارند که رهبران عربستان در رقابت با ایران به دنبال تواناییهای غنی سازی اورانیوم نیز باشند.

این مقام آمریکایی می‌گوید: «دولت ترامپ مذاکراه اتمی با عربستان را که در دولت باراک اوباما به دلیل ممانعت ریاض از پذیرش شروط سختگیرانه آمریکا درباره فعالیتها و تضمینهای صلح آمیز، از سر گرفته است؛ شروطی که تضمین می‌کرد برنامه صلح‌آمیز اتمی، در آینده به برنامه نظامی تبدیل نخواهد شد، که در پی به دست آوردن سلاح اتمی باشد».

به گفته این مسؤول آمریکایی، دولت عربستان خواستار موافقت واشنگتن با انتقال فناوری اتمی آمریکا برای مصارف صلح‌آمیز است و اکنون مذاکره با دولت عربستان درباره قوانین پیشگیرانه در جریان است؛ ولی موافقت دولت آمریکا به شروط منوط نشده است.

روزنامه «پروپابلیکا» به نقل از منابع دموکرات در کنگره آمریکا نوشته است که صرف‌نظر کردن از شروط پیشگیرانه آمریکا درباره توسعه سلاح‌های اتمی، ممکن است به «جهنمی از جنگ» منجر شود در حالی که برخی مسؤولان سابق آمریکایی معتقدند که «ایده انتقال فناوری اتمی به عربستان، ایده خوبی نزد مسؤولان بلندپایه آمریکا نیست».

همچنین یک مسؤول سابق در کاخ سفید که با پرونده مذاکرات اتمی آمریکا با عربستان مرتبط است می‌گوید که «نواقصی در مسأله» دیده است و او نخواسته که در جایگاه مسؤول انتقال فناوری اتمی به عربستان باشد. 

با این حال، با روی کار آمدن ترامپ، لابی عربستان تلاش‌های خود را از سر گرفت و گمشده خود را در «مایکل فلین» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا یافت که ایده تجهیز عربستان سعودی به انرژی اتمی و فناوری نوین مرتبط با آن از سوی وی شد. از دیگر چهره‌های آمریکایی که در کنار فلین درحال لابی با دولت آمریکا هستند می‌توان به رابرت مک فارلن که در ماجرای ایران-کنترا دخیل بود اشاره کرد.

سپتامبر گذشته (شهریورماه) هاشم بن عبدالله یمانی رییس شهرک «ملک عبدالله» برای  انرژی‌های اتمی و نوین اعلام کرده بود که عربستان در حال بررسی کیفی و مکان‌یابی اولین تأسیسات اتمی خود هست و بزودی مناقصه‌ای برای تأسیس آن برگزار می‌کند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات