۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۵۴۱۶۱۸

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

شرکت ۲۸۴ اثر در جشنواره سراسری ترنم آسمانی در تبریز، درخشش دانشگاهیان تبریز در جشنواره ملی قرآن و عترت و رونمایی از ترتیل صوتی کل قرآن کریم از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدمحمدحسین بلاغی، دبیر دومین جشنواره ترنم آسمانی گفت: 284 اثر از استان های مختلف از جمله قم، اصفهان، لرستان و آذربایجان غربی در بخش های مختلف در این جشنواره شرکت کرده اند که از این تعداد 77 اثر در بخش اجرای زنده، 168 اثر در بخش تولیدات استودیویی و 39 اثر در بخش ویژه با عنوان شهدای مدافع حرم شرکت دارند.

وی با بیان این‌که این جشنواره امروز و فردا در مساجد این شهرستان اجرا می شود، اظهار کرد: اجرای زنده این جشنواره شامل رشته‌های همخوانی قرآن کریم، اجرای ‌تواشیح، مدیحه سرایی و ابتهال است. 

دبیر دومین جشنواره سراسری آواها و نغمات دینی ترنم آسمانی با اشاره به بخش های هشت گانه این جشنواره یادآور شد: بخش تولیدات استودیویی نیز شامل رشته‌های تولیدات آکاپلا، تولیدات موسیقایی، تولیدات زبان های خارجی و تولیدات انشاد فردی است.

بلاغی ادامه داد: به منظور پاسداشت فرهنگ ایثار و دفاع از حریم ولایت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافعان حرم، بخش ویژه این جشنواره با موضوع 'شهدای مدافع حرم' برگزار می‌شود.
وی اجرای همزمان 10 محفل قرآنی در مناطق مختلف تبریز را از برنامه های این جشنواره اعلام کرد و گفت: محافل قرآنی 'نوای ترنم ' این جشنواره امروز بعد از نماز مغرب و عشا در 10 مسجد تبریز برگزار می شود.

درخشش دانشگاهیان تبریز در جشنواره ملی قرآن و عترت
محمد نریمانی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: دانشگاهیان واحد تبریز در سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دو رتبه کشوری را به خود اختصاص دادند. سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور آذرماه سالجاری به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد و با معرفی برگزیدگان در آیین اختتامیه پایان یافت.

وی افزود: دکتر یعقوب پورجمال عضو هیأت علمی تمام وقت واحد تبریز رتبه نخست کشوری در بخش حفظ کل قرآن را به خود اختصاص داد. گروه تواشیح معارج کانون قرآن و عترت واحد تبریز هم رتبه سوم بخش آوایی سی و دومین جشنواره ملی قرآن را کسب کرد.

سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان کشور با حضور وزیر بهداشت و مسئولان دستگاه‌های دانشگاهی و برگزیدگان بخش‌های مختلف  به میزبانی وزارت بهداشت‏‏، درمان و آموزش پزشکی در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و بیش از 320 هزار نفر از دانشگاه‌های مختلف کشور در در بخش‌ها و رشته‌های مختلف در این جشنواره حضور داشتند.

ترتیل صوتی کل قرآن کریم در تبریز رونمایی می شود
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: ضبط ترتیل کل قرآن کریم توسط آقای غفران نیا، در طی شش ماه و با نظارت کارشناسان در یکی از استودیوهای مجهز تبریز انجام شده است. وی با بیان اینکه این ترتیل مجموعا در حدود 30 ساعت را شامل می شود خاطرنشان ساخت: در ضبط این ترتیل موارد مختلف فنون قرائت ترتیل قران کریم بالاخص در حوزه الحان ترتیل، مورد توجه و دقت قرار گرفته است.

ابراهیم لایقی با اعلام اینکه این ترتیل با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و موسسه فرهنگی قرآن و عترت طارق تبریز تولید شده است، افزود: در مراسم آختتامیه دومین جشنواره سراسری ترنم آسمانی این ترتیل رونمایی می شود.

وی ادامه داد: وحید غفران نیا متولد ۱۳۶۳ اولین حافظ خردسال کل قرآن کریم جهان تشیع است که حفظ کل قرآن کریم را در سال ۱۳۷۲ در محضر مقام معظم رهبری و در سن 9 سالگی به پایان رسانده است.

لایقی تصریح کرد: غفران نیا دارای ۷عنوان اول و دوم بین المللی در مسابقات قرآنی کشورهای ایران، مصر، اردن، لیبی، عربستان سعودی، امارات، اردن بوده و بعنوان پرافتخارترین حافظ کل جمهوری اسلامی ایران با بیش از ۱۵رتبه اول کشوری شناخته می شود. 

دومین مرکز فراگیر آذربایجان شرقی در هشترود راه‌اندازی می شود
هادی یوسف‌زاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی گفت: دومین مرکز فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان معلول جسمی و حرکتی در شهرستان هشترود راه اندازی می شود.

وی گفت: در راستای سیاست‌های کلان کانون در خصوص توسعه ارائه خدمات فرهنگی هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان دارای نیازهای خاص، دومین مرکز فراگیر کانون استان در شهرستان هشترود راه‌اندازی خواهد شد که اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی برای کودکان و نوجوانان معلول جسمی حرکتی در کنار دیگر مراکز از جمله اهداف مراکز فراگیر است.

یوسف‌زاده اضافه کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد این مراکز فراگیر، دانش آموزان معلول نیز در کنار این دانش آموزان از امکانات کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنند. راه اندازی این مرکز موجب می‌شود کودکان استثنایی با معلولیت‌هایی که دارند در کنار کودکان سالم قرار گرفته و این امر موجب جامعه پذیری و خروج آنان از انزوا می‌شود./935/پ204/ب1

ارسال نظرات