۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۴۲۰۱۹
حجت الاسلام کشوری هشدار داد؛

هویت اسلامی ایرانی در خطر است/ جریان توسعه گرا کارش سانسور اطلاعاتی است

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: اگر تحولات اجتماعی از سوی حوزه علمیه مدیریت نشود به یقین در آینده ای نزدیک هویت اسلامی ایرانی جامعه با خطر جدی روبه رو خواهد شد.
حجت الاسلام کشوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی کشوری در نشست علمی «بازخوانی مشکلات پنجگانه مسأله خطرناک تراریخته» که عصر امروز در سالن کنفرانس ساختمان خاتم برگزار شد، با اشاره به اینکه تحولات اجتماعی بسیاری در حال اتفاق است، گفت: در شرایط امروزی راه چاره ای نداریم جز این که تحولات اجتماعی که رخ می دهد را مدیریت کنیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با بیان اینکه همه اتفاقات رخ داده در تحت برنامه های توسعه به نوعی به جامعه ضرر رسانده است، اظهار داشت: در اولین برنامه توسعه مسأله «کنترل جمعیت» با این استدلال که «اگر کنترل جمعیت را در دست بگیریم کشور توسعه یافته تر خواهد شد»، مطرح کردند؛ حال که مدتی گذشته است می دانیم که این موضوع آسیب های بسیاری در زمینه امنیت، فرهنگ و حتی اقتصاد نیز دارد، چون جامعه ای که نیروی جوان نداشته باشد به یقین در بخش اقتصادی با بحران و چالش مواجه خواهد شد.

وی به مسأله حقوق های نجومی اشاره کرد و ابراز داشت: برخی با بهانه جذب مدیران لایق و کارآمد از بخش خصوصی به بخش دولتی، مسأله حقوق های بالا را تصویب کردند؛ این مسأله بر جامعه تأثیر بسیار بدی داشت و سبب شد اعتماد مردم نسبت به نظام جامعه کم و یا سلب شود؛ به یقین عوارض سوء این قانون ننگین تا دو دهه دیگر هم از ذهن ملت پاک نخواهد شد.

برنامه های توسعه مصداق پسرفت است

حجت الاسلام کشوری با تأکید بر اینکه برنامه های توسعه مصداق پسرفت است، عنوان کرد: تراریخته ها یکی از این مصادیق است، بنابراین اگر حوزه علمیه به این مسأله ورود فعالانه نداشته باشد، ممکن است بعد از گذشت چند سال متوجه شویم که ضربه ای سنگین به جامعه وارد شده است.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه تراریخته ها مصداق بیوتروریسم است، بیان کرد: این برنامه یکی از 10 برنامه ای است که از سوی غرب برای کنترل جمعیت ایران برنامه ریزی شده است.

جملات زیبا و اهداف شوم!

وی ادامه داد: هدف دوم از اهداف سند توسعه پایدار 2030 عبرات است از «کنترل گرسنگی و گسترش سلامت غذایی»؛ بر این پایه می گویند تولیدات کشاورزی باید افزایش پیدا کند و چون این افزایش از طریق محصولات ارگانیک امکان پذیر نیست باید به سمت استفاده از تراریخته ها برویم؛ به بیان دیگر غرب تراریخته را ابزار رفع گرسنگی معرفی کرده است؛ این جریان بسیار زیبا طرح شده است و شخص در اولین برخورد گمان می کند که خیرخواهی است، اما به یقین در پشت پرده این محصولات اهداف بسیار شومی نهفته است.

حجت الاسلام والمسلمین کشوری خاطرنشان کرد: جریان توسعه گرا با استدلال هایی ضعیف در حال تحمیل محصولات تراریخته و همچنین مسائل دیگری همچون کنترل جمعیت، واکسیناسیون و غیره به کشور است.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه حوزه علمیه نباید دایره عمل خود را محدود در دفاع از ارزش های نظام همانند دفاع از ولایت فقیه، دفاع از نظام اسلامی و غیره کند، گفت: متأسفانه در این چهار دهه که حوزه علمیه دایره عمل خود را محدود کرد، جریان توسعه گرا توانست پیشرفت کند؛ امروزه ضروری است که حوزه علمیه در عرصه مسائل اجتماعی ورود کرده و اجازه ندهد هر جریانی با استدلال هایی ضعیف و عوام پسند چیزی را بر کشور تحمیل کند.

وی با تأکید بر اینکه تنها انتقاد از مشکلات جامعه کافی نیست، بیان داشت: ضروری است که امروزه درس های خارج به روز شده و در مورد مسائل جدید جامعه محتوا اراده شود؛ مثلا عرصه های پولی و بانکی باید مورد بررسی حوزویان قرار گیرد، چراکه ارتباط مستقیم با بیت المال دارد و حوزه باید بر این موضوع نظارت داشته باشد.

هویت اسلامی ایرانی در خطر است

حجت الاسلام کشوری تصریح کرد: اگر تحولات اجتماعی از سوی حوزه علمیه مدیریت نشود به یقین در آینده ای نزدیک هویت اسلامی ایرانی جامعه با خطر جدی روبه رو خواهد شد.

سازمان برنامه بودجه، مرکز تحلیل های ناکارآمد در جامعه است

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با بیان اینکه سازمان برنامه بودجه، مرکز تحلیل های ناکارآمد در جامعه است، ابراز داشت: این اشتباه است که بخشی از حوزویان در مورد سند 2030، بخشی در مورد تراریخته، بخشی در مورد واکسیناسیون و به همین ترتیب در بخش های مختلف به روشنگری و بررسی بپردازند، بلکه ضروری است تکلیف مرکز تحلیل های ناکارآمد یعنی سازمان برنامه بودجه را به صورت نرم و گفتمانی روشن کنند تا دیگر مشکلات اجتماعی ظاهر نشود.

تشریح اشکالات پنجگانه تراریخته ها

وی با بیان این که ما در حول 5 محور اشکالات اساسی به مسأله تراریخته ها داریم، افزود: اشکال اول اشکال عام و روش تحیقی است؛ یعنی در حوزه تراریخته ها از روش پوزیتویستی استفاده می شود که برای پژوهشگر اشراف اطلاعاتی ایجاد نمی کند؛ بنابراین چون روش های حسی اشراف آور نیست، نمی توانیم در مورد زندگی انسان آن را استفاده کنیم.

حجت الاسلام کشوری با اشاره به اینکه تراریخته ها با پوزیتویسم و حس گرایی احراز می شوند، اظهار داشت: به همین دلیل نمی توان به تراریخته ها اعتماد کرد، چون طی بلند مدت ممکن است اثرات ناگواری بر ژنتیک افراد بگذارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با بیان این که اشکال دوم ما مسأله سلامت تراریخته ها است که آیا سالم هستند و یا نیستند، گفت: اگر فرض کنیم نظام ملی ارزیابی وجود ندارد و خود ذی نفعان می‌خواهند سلامت تراریخته‌ها را ثابت کنند باید گزارش هایی که در میان مدت و بلند مدت، سلامت تراریخته‌ها را ثابت کند به ما نشان دهند و منتشر کنند، زیرا تراریخته ها در طول مدت های کوتاه عمل نمی کنند.

جریان توسعه گرا و سانسور اطلاعاتی

وی با اشاره به اینکه در کشور ما بسیاری از مسائل سانسور می شود و جریان توسعه گرا نمی گذارد اطلاعات مردم نسبت به مسائل اجتماعی بالا برود، عنوان داشت: امروزه 38 کشور از ورود تراریخته ها به جامعه شان امتناع ورزیده اند؛ برخی به ما گفتند که «سویای تراریخته» به اروپا صادر می شود که ما پس از بررسی دانستیم که این سویا برای بیودیزل(انرژی) به آنجا صادر می شود، نه برای خوراک انسان ها!

حجت الاسلام کشوری به مسأله برخورد با تراریخته ها از جایگاه فلسفه علم اشاره کرد و گفت: خود غربی ها اعلام کرده اند که علم تجربی گزاره قطعی به ما نمی دهد و ابطال پذیر هستند، اما برخی به گونه ای صحبت می کنند که گویا سلامت تراریخته ها قطعی است در حالی که بنا بر فلسفه علم در غرب ممکن است سلامت این تراریخته ها ابطال شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اضافه کرد: حتی اگر گزارش علمی هم بیاورند که تراریخته ها سالم هستند به خاطر این که تغذیه امر بسیار مهمی است و بسیاری از علما نگران سلامت مردم هستند عقل حکم می کند که به خاطر ماهیت ابطال پذیری علم تجربی و پوزیتیویستی نسبت به تراریخته ها احتیاط کنیم و سلامت جامعه را به خطر بیندازیم.

وی با بیان این که اشکال سوم مسأله نقد گزاره بنیادین بیوتکنولوژی است، گفت: در بیوتکنولوژی یک گزاره بنیادین وجود دارد که ژن دارای خاصیت است و خاصیت های موجودات زنده توسط ژن ها بیان می شود و ما می توانیم با انتقال یک ژن یک خاصیت را از موجودی به موجود دیگر منتقل کنیم؛ بنابراین هر جا ما خواستیم یک خاصیتی را اضافه و یا کم کنیم مهندسی ژنتیک به ما کمک می کند که در نظام ژنوم آن تصرف کنیم.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: سؤال ما این است که آیا خاصیت هایی که در نظام ژنوم موجودات است اعطایی است یا ذاتی؛ در فضای دینی همه چیز ذیل ربوبیت الهی است و بر اساس قواعدی این خاصیت ها به ژن اعطا شده است که در دین ما قواعد اعطای خاصیت ذیل قواعد تقدیر بحث شده است و تصرف در خاصیت موجودات از طریق عمل به قواعد تقدیر امکان پذیر است.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اظهار داشت: مثلا ما در حکم زکات هم تجربتا دیدیم و هم در روایات آمده است که فرمودند اگر زکات اموال خود را بدهید کیفیت محصول ارتقاء پیدا می کند؛ اگر ما می خواهیم میوه های با کیفیت تری داشته باشیم راهش پرداخت زکات است و ما در بیوتکنولوژی تردید داریم.

از تجاری سازی تراریخته ها باید جلوگیری شود

وی ادامه داد: اشکال چهارم ما در مسأله تراریخته ها این است که با همه این اشکالات امروز بیوتکنولوژی به عنوان یک واقعیت در دنیا وجود دارد و یک دنیای علمی جدید شکل گرفته است و آیا ما باید این علم را تخطئه کنیم و به آن نپردازیم؟ که ما به دو دلیل می گوییم به صورت قاعده مند باید به این موضوع در داخل کشور پرداخته شود.

حجت الاسلام کشوری افزود: دلیل اول این است که دشمنان ما از این روش استفاده می کنند و ما باید برای موازنه با کفر نیاز به کارشناسان خبره در این حوزه داریم و از این ظرفیت باید در جهت مقابله با تهدیدات دشمن در زمینه تروربیولوژی و پدافند غیرعامل استفاده کنیم؛ باید به سمت منع تجاری سازی تراریخته ها برویم زیرا تراریخته ها سر سفره مردم قابل دفاع نیست، اما تراریخته ها به عنوان یک موضوع علمی باید جدی تر از این که هست گرفته شود زیرا شواهد نشان می دهد که سلطه غرب در قرن آینده با کمک بیوتکنولوژی خواهد بود.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ابراز کرد: دلیل دوم ما هم این است که الان در مسأله بذر و کشاورزی با وضعیت پیچیده ای روبرو هستیم و در مسأله اصلاح نباتات برای مقابله با کسانی که به دنبال تجاری سازی تراریخته ها هستند باید بتوانیم مقابله کنیم و لذا برای موازنه داخلی باید به این مسأله بپردازیم.

باید روش تحقیق حوزه های علمیه برای بررسی تکنولوژی های زیستی تغییر کند

وی با بیان این که پیشنهاد ما این است که باید روش تحقیق حوزه علمیه در موضوع تکنولوژی های جدید تغییر کند، تصریح کرد: حرف من این است که ما در حوزه تکنولوژی های زیستی نیاز به روش تحقیق جدید داریم و ما این روش را در راستای الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت تحت عنوان الگوی تخصیصی تکنولوژی تئوریزه کرده ایم.

حجت الاسلام با بیان این که ما در جدول زیرساخت های هدایت 9 زیرساخت اصلی را مطرح کرده ایم، عنوان داشت: حرف ما در روش تحقیق جدیدمان در حوزه تکنولوژی های جدید این است که اثر تکنولوژی های جدید باید بر همه زیرساخت های هدایت بررسی شود و همه این زیرساخت ها باید نسبتشان با تراریخته ها مورد بررسی قرار بگیرد.

دبیر شورای راهبردی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در پایان آخرین اشکال را «در صورت عدم اعتماد به روش های پوزیتویستی و حسی آیا دسترسی به روش تحقیق جدیدی در این حوزه امکان پذیر است؟» دانست و یادآور شد: بهرین روش تحقیقی این است که آثار هر مسأله زیستی را با زیرساخت های 9 گانه هدایت بسنجیم و اگر تعارضی داشت، رد و اگر مطابق با آنها بود، بپذیریم؛ این روش تحقیقی در همه آسیب های اجتماعی، امنیتی و غیره کاربرد دارد./841/پ200/س

ارسال نظرات