بررسی تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان، با بیان اینکه بودجه سال آینده دیروز تقدیم مجلس شده است و جلساتی برای بررسی بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: متأسفانه باید واقعیت تلخی را مطرح کنم و آن این است که علیرغم وجود قوانین کاملا مشخص برای مباحث بودجه پژوهشی کشور نظیر اختصاص حداقل یک درصد بودجه جی دی پی کشور به مسأله پژوهش متأسفانه این موضوع محقق نشده و 46 صدم درصد بودجه به تحقیقات اختصاص یافته است.
وی در ادامه افزود: بعید است در سال جاری نیز این اختصاص بودجه به درستی انجام شود، در کشورهای مختلف جهان حتی در زمان جنگ جهانی دوم نیز بودجههای زیادی صرف هزینه در حوزه پژوهش شده است و متأسفانه هنوز هم پژوهش در ردههای اولویتی پایین کشور است و لازم است توجه ویژهای به این موضوع صورت بگیرد.
آزمونهای استاندارد پاسخگوی متقاضیان برخی رشتهها نیست
زاهدی با اشاره به موظف بودن آموزش و پرورش برای برگزاری آزمونهای استاندارد به منظور تعیین شرایط افراد برای ورود به دانشگاه از طرق میانگین نمرات، اظهار کرد: برخی رشتههای تحصیلی متقاضیان زیادی برای ورود به دانشگاه دارد و آزمونهای استاندارد نمیتواند بستر خوبی برای پذیرش این رشتهها باشد، به عنوان مثال پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در سال 100 نفر دانشجو پذیرش دارد، در آزمون سال 95 بیش از 500 هزار نفر پزشکی را اولویت اول خود زده بودند و این نشان دهنده نبود منطق در این زمینه است.
وی ادامه داد: در کل رشتههای علوم تجربی کشور حداقل 3 هزار نفر معدل 20 وجود دارد و این آزمونهای استاندارد نمیتواند پاسخگوی مسأله ورود به دانشگاه باشد و نیازمند آزمون ورودی دیگری هستیم، البته این آزمون میتواند چیزی غیر از کنکور باشد و از سال 1398 به بعد شرایطی در نظر گرفته شده است تا رشتههای پر متقاضی بتوانند پذیرای دانشجویان باشند.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه گزارشات مختلف در مجلس نهم مبنی بر وجود تخلفات جدی در صندوق ذخیره فرهنگیان، تصریح کرد: برای بررسی این موضوع کار سنگینی صورت گرفت و شرکتهای بسیاری زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان بود که باید مورد بررسی قرار میگرفت، در نهایت با همکاری دیوان محاسبات کشور سنگینترین گزارش تحقیق و تفحص مجلس کشور شکل گرفت و فردا روز سه شنبه نشستی در مجلس داریم برای بررسی این موضوع و امیدواریم با همکاری دوستان در مجلس این موضوع وارد صحن علنی مجلس شود.
زاهدی نظام آموزشی را غیرمتناسب با نیازهای کشور دانست و تصریح کرد: در دبیرستان و دانشگاه خلأ جدی پیرامون مباحث آموش حرفهای و مهارت آموزی وجود دارد و خوشبختانه قوانینی در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی در وزارت علوم را ملزم به حرکت به سمت مهارت آموزی میکند و البته این یک حرکتی است که نیازمند برنامه ریزی و مدیریت صحیح و دقیق است.
مدرک گرایی از مشکلات کشور است
وی با اشاره به تأکید جدی مجلس بر رشد آموزشهای مهارتی و تبدیل شدن آموزشها به تأیید صلاحیت حرفهای، اظهار کرد: در کشور ما مدرک گرایی بسیار رشد کرده است و ملاک برای اشتغال مدرک است که این یک مشکل محسوب میشود، در صورتی که در دنیا صلاحیتهای حرفهای مد نظر است و بخشی از این صلاحیتها مدرک تحصیلی است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وظیفه مجلس تصویب و نظارت بر اجرای قوانین است، اصحاب رسانه باید در زمینه مباحث مختلف از جمله آموزش و اشتغال مطالبهگری داشته باشند و باید فرهنگ و قوانین اشتغال و تحصیل تغییر کند و البته این موضوع همراه با پیگیری مجلس و اصحاب رسانه باشد.
زاهدی با بیان اینکه بسترهای خوبی برای ارتباط صنعت و دانشگاه فراهم آمده است، عنوان کرد: به عنوان مثال قرارداد صنایع با دانشگاهها برای رفع نیاز بنگاههای اقتصادی در نظر گرفته شده است، اگر پروژهای در دستگاهی بدون استعلامهای لازم انجام شود آن دستگاه حق اختصاص بودجه به آن پروژه تحقیقاتی ندارد و این موضوع میتواند زمینهساز برطرف شدن مشکلات حوزه تحقیق و پژوهش شود.
وی پیرامون مسأله استخدام معلمان حق التدریس و وعدههایی که به آنها داده شده است تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی هیچکس نمیتواند قول صد درصدی به مردم بدهد حتی رییس مجلس نیز چنین توانی را ندارد، هر موضوعی باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به تصویب همه نمایندگان برسد و هیچ نمایندهای نمیتواند قولی مبنی بر استخدام و به کارگیری نیروها در همه حوزهها بدهد مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی، در مجلس نامهای از سوی نمایندگان امضا شده بود که با قانون اساسی و بسیاری دیگر از قوانین کاملا در تضاد بود و اشکالات بسیار زیادی داشت و به همین دلیل این موضوع در صحن مجلس مجدد مطرح شد و 20 روز پیش در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید و متنی تهیه شد که بر این مبنا است که از میان حق التدریسی ها یا تمام کسانی که مصوبه سال 95 شامل آنها میشود آزمونی اختصاصی گرفته شود و این اشخاص عمدتا کسانی هستند که دارای سابقه در زمینه تدریس هستند.
مسؤولان به توانمندیهای داخلی باور ندارند
زاهدی ضمن ابراز تأسف از عدم باور مسؤولان و بخش خصوصی پیرامون توانمندی متخصصان و دانشگاهها برای حل مشکلات کشور، اظهار کرد: در وزارت نفت سالانه هزار میلیارد تومان برای برند سازی و مسائل تحقیقاتی از سوی شرکتهای خارجی هزینه میشود در حالی که ما پژوهشگاهها و متخصصانی داریم که توانایی انجام این کارها را دارند و باید اولولیتها به استفاده از این نیروها اختصاص داده شود.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه و اعتماد به توانمندی متخصصان داخلی در صنایع مختلف تأکید کرد و گفت: باور ضرورت اتکا به توان داخلی و فرهنگ سازی در این زمینه یک موضوعی است که باید در کشور در تمام ردهها و حوزهها شکل بگیرد تا بتوانیم در عرصههای مختلف با استفاده از متخصصان و نیروهای بومی پیشرفت و رشد داشته باشیم.
وی به عدم توانایی پوشش تمام طرحهای تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان اشاره کرد و افزود: باید کسانی که میخواهند در این حوزه ورود پیدا کنند توانایی مالی اولیه را داشته باشند ولی حمایتهای لازم از طریق اعطای تسهیلات در حد امکان صورت میگیرید، تأسیس پژوهشگاه باید سختیها و شرایط لازم خود را داشته باشد تا مسأله پژوهش و پژوهشکده لوث نشود و شأنیت و اهمیت آن به درستی حفظ شود. بسیاری از تجهیزات پزشکی که امروز استفاده میشود حاصل فعالیتهای پژوهشی است و اینطور نیست که فعالیتهای پژوهشی در زندگی ما بی اثر بوده است.
زاهدی خاطرنشن کرد: نگاه ما به آموزش عالی باید به این صورت باشد که دانشگاه باید در خدمت جامعه و مردم و اعتلای علم و فناوری باشد، با چنین رویکردی دیگر نگران زیاد بودن دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نخواهیم بود، زمانی که صلاحیت حرفهای ملاک باشد دیگر نگاه به مسأله تحصیل و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه تغییر خواهد کرد، قرار نیست در دانشگاه علمی کاربردی برترین اساتید برای تدریس استفاده شود چرا که دانشگاه علمی کاربردی میزان فارغ التحصیلان سطوح عالی کمتر است و هدف از آن ترکیب علم و مهارت است، بحث آموزش علمی کاربردی کاملا متفاوت از آموزش دیگر دانشگاهها است و هدف از آن مسأله صلاحیت حرفهای است و لازم است برای ارتقای صلاحیت حرفهای در میان تحصیل کردههای دانشگاه تعداد دانشگاههای علمی کاربردی را افزایش دهیم./1304/پ201/ب1