۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۴۳۴۷۹
عضو هیأت علمی دانشگاه قم:

بازخوانی دستاوردهای انقلاب رسالت حوزه و دانشگاه است

خاکبان بازخوانی آرمان ها و دستاوردهای انقلاب را رسالت حوزه دانشگاه دانست و گفت: اگر بخواهیم وحدت حوزه و دانشگاه را به دور از شعار پیگیری کنیم نیازمند نقطه کانونی است.
خاکبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سلیمان خاکبان عضو هیأت علمی دانشگاه قم در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بازخوانی رسالت حوزه و دانشگاه در برابر انقلاب و نظام گفت: اگر بخواهیم وحدت حوزه و دانشگاه را به دور از شعار و به صورت جدی پیگیری کنیم نیازمند نقطه کانونی است.

وی افزود: این نقطه کانونی سطوح و لایه های گوناگونی دارد، یکی از سطوح ابتدایی این وحدت که قبل از انقلاب تحقق پیدا کرد وحدت حوزه و دانشگاه در مبارزه با استبداد بود، حوزه و دانشگاه و توده های مردم ضد استبداد بودند و به راحتی این همکاری و وحدت به وجود آمد و استبداد از راه ملت برداشته شد.

خاکبان با بیان این که مسأله دیگر کانونی که می تواند محور وحدت حوزه و دانشگاه باشد مبارزه با استکبار است، اظهار داشت: استکبار به عنوان یک مانع بزرگ مشترک در برابر اهداف حوزه و دانشگاه و ملت مسأله ای بود که  حوزه و دانشگاه به اتحاد رسیدند و مقابله با دشمن هنوز هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: این دو مسأله کافی نیست چرا که هر دو موضوع مربوط به بعد سلبی مبارزات می شود، مبارزات بعد ایجابی هم دارد که در این بعد باید نقطه کانونی شناسایی شود، انقلاب اسلامی برای این تأسیس شد تا به اهداف و آرمان هایی که داریم برسیم که در این مسیر شناخت اهداف بسیار مهم است، اگر اهداف درست شناخته و حول آن وحدت ایجاد شود حوزه و دانشگاه می توانند در یکدیگر ذوب شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به اهداف و آرمان های کلیدی انقلاب اسلامی ابراز داشت: انقلاب اسلامی سه دستاورد کلیدی دارد که از جنس نرم است که شامل نظریه سعادت، نظریه پیشرفت و ولایت مطلقه فقیه می شود.

وی عنوان کرد: همه انسان ها بدون استثنا دنبال خوشبختی و سعادت هستند، علامه طباطبایی می فرماید انسان در زندگی هرگز هدفی جز سعادت، خوشبختی و کامروایی خود ندارد؛ مشکل از جایی آغاز می شود که انسان تعریف واحدی از خوشبختی و سعادت ندارد و نقطه  افتراق را ایجاد می کند، ما انقلاب کردیم تا به انسان ها بگوییم خوشبختی و سعادت چیزی نیست که جهان مدرن ارائه کرده است.

خاکبان خاطرنشان کرد: انقلاب و نظام اسلامی پیامی فلسفی، فکری، اندیشه ای بنیادین برای انسان ها دارد، دستاورد دیگر نظریه پیشرفت است و پیام انقلاب به جهان این است که توسعه و پیشرفت آن چه که غرب تصور می کند نیست، امروز نقطه الی چالش با غرب بحث استکبار نیست بلکه موضوع نظریه توسعه و پیشرفت است.

وی اضافه کرد: اگر در جنگ نظامی و سیاسی با استکبار موفق باشیم و رتبه اول اقتصاد و سیاست و عرصه های دیگر شویم اما تئوری درستی در باب پیشرفت نداشته باشیم نظام در هاضمه نظریه توسعه و پیشرفت غرب هضم خواهد شد و از بین می رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: چرا در درون نیروهای نظام و انقلاب و حتی در حوزه و دانشگاه دچار ریزش می شویم؟ غرب تلقی و تفسیری از توسعه و پیشرفت را ارائه داده و خود را به غلط و ناحق به عنوان بخش توسعه یافته جهان مطرح کرده که دل ها را ربوده است و جوان ما می گوید بعد از 40 سال انقلاب در حوزه های گوناگون مشکل داریم اما مثلا هلند پیشرفته تر است.

وی افزود: باید برای اینگونه سؤال ها جواب منطقی داشته باشیم، آنچه که امروز به عنوان توسعه و پیشرفت در جهان مطرح شده و بر آن مانور داده می شود نادرست است و اشکالات بنیادین دارد، انقلاب اسلامی مدعی است که غرب پیشرفته نیست بلکه شبه توسعه و پیشرفت را دارد، پیشرفت و توسعه حقیقی نظریه های انقلاب در اندیشه های امام راحل، شهید مطهری، شهید بهشتی و رهبر معظم انقلاب است.

خاکبان با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت اظهار داشت: این کتاب تمام نظریه ها و الگوهای پیشرفت موجود جهان را به پالش کشیده است، اگر می خواهیم در بعد سخت افزاری هم توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم چاره نداریم جز این که در بعد نرم نیز اینگونه باشیم.

وی ادامه داد: کشور و جامعه ای که در اندیشه توسعه به سر می برد نخست باید به توسعه در اندیشه دست پیدا کند، در بعد اندیشه ای و فکری انقلاب اسلامی ابرقدرت فکری و نرم افزاری جهان است، امروز آمریکا بر اساس شاخص های غلط و نادرست در ارزیابی توسعه جهان به عنوان رتبه نخست تولید علم جهان مطرح است.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با بیان این که جمهوری اسلامی در حوزه علوم استراتژیک رتبه اول جهان است، ابراز داشت: هر چند در علوم غیر استراتژیک آمریکا رتبه اول جهان باشد، آنچه که سرنوشت و آینده تاریخ را مشخص می کند علوم استراتژیک است که شامل دین، فلسفه، عرفان، نظریه سعادت و پیشرفت می شود.

وی عنوان کرد: ما در باب نظریه پیشرفت و مدل اداره جامعه و سیستم سیاسی برای اداره جامعه تحت عنوان نظریه ولایت فقیه حرف اول را در جهان می زنیم، برای این که بتوانیم انقلاب را به قوت و قدرت ادامه دهیم باید دوباره خود را شارژ کنیم، حوزه و دانشگاه باید رسالت خود را در برابر انقلاب و نظام بازخوانی کنند.

خاکبان خاطرنشان کرد: نخستین رسالت حوزه و دانشگاه در برابر انقلاب و نظام بازخوانی آرمان ها و دستاوردهای انقلاب است، امروز در جامعه فقر، سوء مدیریت و ده ها مشکل دیگر داریم اما آنچه که امید می دهد که در برابر مشکلات بایستیم و با قدرت حرکت کنیم امید به آینده روشن بر اساس نظریه توسعه، پیشرفت و نظریه مترقی ولایت مطلقه فقیه است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در پیچ تند تاریخی قرار داریم، این پیچ تند تاریخی فرو ریزی جهان مدرن و مدرنتیه است، قبل از پیروزی انقلاب با دو جریان سیاسی اجتماعی بزرگ تحت عنوان مارکسیسم و لیبرالیسم مواجه بودیم اما انقلاب شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح کرد و اندیشمندان حوزه و دانشگاه 50 سال کار کردند و تز جدیدی به نام جمهوری اسلامی ارائه شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم گفت: بعد از پیروزی انقلاب مارکسیسم دچار فروپاشی شد، قانون اجتماعی قرآن می فرماید آنچه برای بشر مفید باشد باقی مانده و آنچه غیر مفید باشد از بین می رود، مشکل بشریت در حوزه تفکر، فرهنگ و در زمینه نرم افزاری است.

وی افزود: انقلاب در زمینه سعادت که مهم ترین گمشده بشری است نظریه دارد، اگر در جامعه خاوری ها و بابک زنجانی ها به وجود می آیند چون تحت تأثیر نظریه سعادت غرب است، اگر در جامعه شهید حججی ها به وجود می آیند چون نظریه سعادت را فهمیده است بنابراین انقلاب رهبر فکری جهان است؛ حوزه و دانشگاه در این مسیر می توانند همکاری کرده و به وحدت برسند؛ تا زمانی که حوزه و دانشگاه نظریه سعادت نداشته باشند نمی توانند به وحدت برسند.

خاکبان با بیان این که بسیاری  از دانشگاهی ها تحت تأثیر نظریه توسعه غربی هستند، اظهار داشت: به همین دلیل است که این افراد با نظام و انقلاب چالش دارند، اگر افراد با نظریه توسعه و پیشرفت انقلاب آشنا باشند هیچگاه غرب را توسعه یافته تلقی نمی کنند و فریب غرب را نخورده و سنگ آن را به سینه نمی زنند، علت غرب زدگی برخی از دانشگاهیان و مردم این است که تلقی درستی از پیشرفت ندارند.

وی ادامه داد: فاصله بسیاری بین تئوری پیشرفت و سعادت ما با آنچه در عمل انجام می شود وجود دارد، تحولات اجتماعی اساسا و ذاتا زمان بر است و 40 سال برای تحولات اجتماعی زمان زیادی نیست، اگر امروز آمریکا خود را به عنوان ابرقدرت جهان مطرح می کند در حالی که به هیچ وجه ابر قدرت نیست آمریکا بیش از 241 سال کار کرد تا به این جا برسد البته با پشتوانه رنسانس به 600 سال می رسد.

آنچه امروز از غرب دیده می شود یک مجسمه بی روح است که به ضرب و زور پول اسلحه، تزویر و تبلیغات دروغین سرپا نگه داشته شده است، لیبرالیسم هم همانندمارکسیسم باید در موزه ها جست و جو شود؛ آینده از آن انقلاب اسلامی است؛ حوزه و دانشگاه حول اندیشه های نظام و انقلاب باید فعالیت کنند./1323/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات