۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۵۴۴۰۳۷
حجت الاسلام والمسلمین میردامادی:

تفاوت در فتاوای مراجع تقلید نشان دهنده فقه پویای تشیع است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به شبهاتی که پیرامون تعدد مراجع تقلید و تعدد نظرات ایشان که در زمان فعلی وجود دارد، گفت: فتاوای مختلف مراجع تقلید علی رغم وجود یک دین واحد نشان دهنده فقه پویای تشیع است.
میردامادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی امشب که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: طمع آرزویی است که به نتیجه نمی رسد.

وی در ابتدا با توجه به شبهاتی که پیرامون تعدد مراجع تقلید و نظرات مختلف ایشان وجود دارد، افزود: فتاوای مختلف مراجع تقلید علی رغم وجود یک دین واحد نشان دهنده فقه پویای تشیع است، همان گونه که برای یک بیماری با وجود یک راهکار صحیح برای درمان چندین نظر مختلف از سوی پزشکان مختلف داده می شود نظرات متخصصان دین هم مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی تشریح کرد: اختلاف در فتاوا از یک منظر به دلیل متون روایی است که گاهاً تحریف شده و گاهاً بدون نقطه و اعراب گذاری در دسترس مراجع و مجتهدان قرار دارد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: ابوهریره یکی از جاعلان حدیث معروف در صدر اسلام بوده است، منقول است روزی یک تاجر به او مراجعه کرد و گفت پیازهای من را کسی نمی خرد و روایتی جعلی بساز تا افراد پیازهای من را بخرند و من هم در عوض قسمتی از سود پیازها را با تو تقسیم می کنم، او نیز روایتی از جعلی پیامبر(ص) نقل کرد و گفت من از پیامبر(ص) شنیدم هر کس در شهر مکه از پیازهای شهر بکه تناول کند، بهشت بر او واجب خواهد شد، بلافاصله بعد از این که این روایت جعلی از سوی ابوهریره نقل شد، مردم هجوم آوردند و پیازهای آن تاجر را خریدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: فتوا دادن یک مرجع تقلید بسیار حساب و کتاب دارد، مراجع برای دادن یک فتوا هفته ها و ماه ها تلاش می کنند و به طور قطع بدون پشتوانه و دلیل فتوای خلافی نمی دهند؛ ممکن نیست در فتاوای مراجع تقلید حرامی حلال شود و یا حلالی به عنوان فعل حرام عنوان شود.

وی در تفسیر حکمت 275 نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) که در آن می فرمایند، طمع، انسان را به سرچشمه آب وارد مى كند و او را تشنه بازمى گرداند و ضامنى است كه هرگز وفا نمى كند و بسيار مى شود كه نوشنده آب پيش از آنكه سيراب شود گلو گيرش شده و هلاك مى گردد و هر اندازه ارزش چيزى بيشتر باشد كه مورد رغبتِ اين و آن گردد، به همان اندازه مصيبت از دست رفتنش بيشتر است. آرزوهاى دور و دراز چشم بصيرت را كور مى كند و چه بسا سود به سراغ كسى مى رود كه او به دنبالش نيست، افزود: این حکمت بیان می دارد طمع نهایتاً انسان را به نابودی و زوال می کشاند، افرادی که طمع ریاست دارند با از دادن جایگاهشان بسیار مکدر می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: حبّ به یک چیز انسان را کر و کور می کند؛ یعنی چیزی که مورد طمع واقع می شود عیوبش مخفی می ماند و انسان از عیوب آن غافل می شود.

امام جمعه موقت اصفهان در پایان اذعان کرد: طمع ممکن است انسان را عاقبت به شر کند و نمونه بارز این عاقبت به شری عمر سعد است که به طمع رسیدن به  ملک ری جهنمی شد، طمع آرزویی است که به نتیجه نمی رسد و انسان را مدفون خودش می کند./867/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات