۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۴۴۹۱۲
آیت الله مظاهری:

ریشه تجمل گرایی خرافات است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: همه افعال انسان باید بر مبنای عقل انجام گیرد، خرافات عامل اصلی تجمل گرایی است و سبب شکست اقتصاد کشور شده است.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تقویم قمری برخلاف تقویم های شمسی مبنای مقدسی دارد.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و هشتاد و نهم که می فرماید«یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ وَلَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَى وَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» را تلاوت کرد و افزود: تعیین اول ماه در اسلام از جهت معنوی بسیار مهم است و در زندگی عادی مردم عامل اصلی نظم بخشی به زندگی است؛ بسیاری از اعمال عبادی از جمله نمازهای یومیه به واسطه همین زمان بندی ها منظم می شود.

حضرت آیت الله مظاهری اظهار کرد: زندگی تکوینی و تشریعی انسان ها متوقف بر زمان است، همه ادیان نیز زمان مخصوص به خودشان را دارند، نصارا میلاد حضرت مسیح(ع) را مبنا قرار داده اند و در اسلام مبدأ زمان هجرت پیامبر اسلام است ولی در حال حاضر تقویم های شمسی مبنای تقویم های قمری را تحت الشعاع قرار داده است؛ مبدأ تقویم های قمری مقدس است ولی تقویم های شمسی مبدأ مقدسی ندارد ولی بر ایرانیان تحمیل شد هرچند نظم دقیقی هم از نظر فلکی ندارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: خداوند بر اساس این آیه شریفه بیان می دارد سال قمری باید مورد اهمیت باشد و مسلمانان باید به آن توجه ویژه ای مبذول دارند؛ برای مناسک حج تمتع نیز مبدأ، سال قمری است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: جمله معترضه ای در این آیه آمده که ارتباطش با قبل و بعد آیه نامعلوم است، ممکن است فریضه حج به شکل های گوناگون از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون وجود داشته باشد ولی به طور یقینی می دانیم حج به شکل کنونی از زمان حضرت ابراهیم(ع) ایجاد شده است، ولی خرافت های زیادی به حج وارد شده بود که با بعثت پیامبر(ص) و قدرت گرفتن اسلام، پیامبر(ص) فرمودند خرافات باید زیر پاهای من قرار گیرد.

وی تشریح کرد: همه افعال انسان باید بر مبنای عقل انجام گیرد، خرافات عامل اصلی تجمل گرایی است و سبب شکست اقتصاد کشور شده است.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان تبیین کرد: رسم و رسوماتی که از زمان خواستگاری تا زمان فرزند دار شدن زن و مرد در حال برگزاری است هیچ مبنایی در اسلام ندارد و کاملاً خرافی است، نام هایی که روی فرزندانمان گذاشته می شود هیچ ربطی به اسلام ندارد؛ تجمل گرایی نوعی از دیوانگی است./۸۶۷/پ202/ب1

ارسال نظرات