۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۵۴۵۶۱۲
حجت الاسلام پژمان فر:

دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و نظام اسلامی است/ دولت به مطالبات مردم پاسخ روشن دهد

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: بخشی از اعتراضات به دولت طبیعی است چرا که پاسخگویی مناسبی وجود ندارد اما مردم باید حرف خود را از طریق تریبون هایی مانند مساجد، نماینده های مجلس و نماز جمعه بیان کنند.
حجت الاسلام پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در ویژه برنامه مرکز تخصصی مذاهب اسلامی مشهد به مناسبت نهم دی ماه، اظهار کرد: قبل از انقلاب گاهی در جریان اتفاقاتی که در دوران رژیم پهلوی صورت می گرفت، حوزه های علمیه نقش مخالف و اپوزیسیون داشتند و مسائلی را مطرح می کردند اما امروز قطعا حوزه های علمیه چنین نقشی ندارند و باید در مقام پاسخگویی و ورود به حل بسیاری از مسائل قرار گیرند.

تحول در علوم انسانی وظیفه حوزه های علمیه است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: حوزه علمیه نباید منتظر بماند تا دیگران برای او تصمیم گیری کنند، بلکه خود حوزه در قبال نیازهایی که در جامعه دینی در عرصه های مختلف وجود دارد، باید ورود کند و پاسخ سؤالات متعددی که امروز در بین مردم وجود دارد را بدهد.

وی خاطرنشان کرد: تنها تغییر مراکز علمی مسائل ظاهری است و در محتواها مفاهیم نادرستی را به دانشجویان منتقل می کند که این افراد مدیران اجتماعی جامعه می شوند و نسخه هایی برای جامعه می پیچند که حوزه علمیه به آن انتقاد دارد.

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب برای ورود حوزه های علمیه به مسأله تحول در علوم انسانی، تصریح کرد: اگر ما می گوییم تحولی باید ایجاد شود که نظام آموزشی را به سوی علوم انسانی اسلامی تغییر دهد، این کار ویژه حوزه های علمیه است و کار بسیار مهم و لازمی است. البته اقدامات صورت گرفته بسیار زیاد و قابل دفاع است اما کارهای روی زمین مانده ای وجود دارد که کس دیگری جز حوزه های علمیه قادر به انجام آن نیستند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در جلسه ای که خدمت ایشان بودیم، فرمودند «در خصوص کارهای انجام شده گزارش ندهید بلکه بر اساس انتظاراتی که از مجموعه شما می رود، گزارش دهید.» اگر با این افق بخواهیم به مسائل نگاه کنیم، کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده؛ به ویژه با توجه به این که  4 دهه از آغاز فعالیت نظام اسلامی گذشته است.

دشمن به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و نظام اسلامی است

وی در ادامه به  فرارسیدن سالروز حماسه نهم دی ماه اشاره کرد و گفت: ما برای این که بتوانیم حرکت های خود را ادامه دهیم، نیاز داریم که در جامعه بین مردم اختلاف وجود نداشته باشد و حمایت مردم از حاکمیت، یکدست باشد. در فتنه 88 دشمنان به دنبال ایجاد شکاف اجتماعی بودند و به همین دلیل پس از مدتی مسأله تقلب در انتخابات را عوض کردند و اساسا به دنبال زیر سؤال بردن مشروعیت نظام رفتند.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: با درایت رهبر معظم انقلاب، صف مردم از جریانات سیاسی فتنه افروز جدا شد و این مسأله زمان می خواست، بسیاری از مسائل وجود دارد که از ابتدا پاسخ روشنی دارند اما شفافیت این مسائل نیاز به زمان دارد و این زمان باید سپری شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به مرور مسائل سیاسی جامعه پرداخت و اظهار کرد: در جریان برجام وقتی این سند ارائه شد، حرف ما در همان روز این بود که مهم ترین مسأله در این زمینه، مسائل فرهنگی است. یعنی اتفاقی که در حال رخ دادن بود، جا به جا کردن گفتمان انقلاب یعنی گفتمان ایستادگی و مقاومت بود.

وی یادآور شد: در زمان جنگ نیز همین مسأله فرهنگی وجود داشت و به اختلاف میان امام و آقای منتظری انجامیده بود. امام(ره) معتقد بودند مسائل مربوط به جنگ باید در میدان جنگ حل شود اما آقای منتظری می گفتند این مسائل را با مذاکره حل کنیم. در نتیجه ما هیچ گاه فریب دشمن را نخوردیم که برای فرصت گرفتن و ایجاد محدودیت در پازل آن ها بازی کنیم.

حجت الاسلام پژمان فر گفت: در برجام هم همین اتفاق افتاد و مهم ترین ایراد به تیم مذاکره کننده این بود که چنین گفتمانی را کنار گذاشتیم و می خواستیم با گفت وگو مسائلمان را با آمریکایی حل کنیم که منطق آن ها قلدری و زورگویی است، مشخص بود این مسأله هر نتیجه ای داشته باشد، نفعی به حال ما ندارد و همین اتفاق هم افتاد.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما 10 هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشتیم اما امروز مجاز نیستیم بیش از 300 کیلوگرم از آن را نگهداری کنیم و البته آنچه امروز در اختیار داریم، مجموعا 188 کیلوگرم است. این در حالی است که 10 سال طول کشیده بود تا ما آن ذخایر را داشته باشیم. مذاکره کنندگان ما گفته بودند اگر طرف مقابل بدعهدی کند ما مجددا شروع به فعالیت می کنیم اما مسأله اینجاست که در این آغاز و شروع مجدد تا چه زمانی ما به نقطه قبلی خود خواهیم رسید؟

تشریح قراردادهای بین المللی منعقد شده توسط دولت

وی به نمونه ای دیگر از این قراردادها اشاره و اظهار کرد: در قرارداد FATF که چندین قرارداد دیگر از جمله الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، از جمله آنان است و دولت لایحه آن را به مجلس فرستاده است، ما موظف هستیم هر نوع همکاری را با جریان های تروریسم با تعریف غربی ها را متوقف کنیم و در غیر این صورت، تحریم خواهیم شد. آقایان می گویند «ما حق تحفظ می گذاریم» یعنی به طرف خارجی می گوییم به شرطی قرارداد را می پذیریم که منافاتی با قوانین داخلی ما نداشته باشد.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: امروز اصلی ترین اتفاقی که در کشور انجام می شود، تعهداتی است که در حال انعقاد بوده و این قراردادها هیچ کدام قابل بازگشت نیستند و تنها دادگاه های بین المللی می توانند به این قراردادها رسیدگی کنند.

رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این سؤال که «نحوه ورود نظارتی مجلس دهم به این مسائل چگونه است؟»، گفت: مجلس بر خلاف آن چیزی که مطرح می شود، جریان اصولگرایی در آن حاکمیت ندارد و این تعداد معدود حتی اگر از وزرا سؤالی را نیز مطرح کنند، تأثیر چندانی نخواهد داشت و یقین بدانید این قراردادها در مجلس تصویب خواهد شد چرا که فضای عمومی مجلس همراه با دولت است و آقای لاریجانی هم همراهی کامل دارند و با همین شیوه پیش می روند.

مسؤولان فرهنگ اعتماد به توانایی های داخلی را باور داشته باشند

وی یادآور شد: مشکل اصلی کشور ما مشکل فرهنگی است و اگر مسؤولان ما این فرهنگ اعتماد به ظرفیت های داخلی را باور داشته باشند، مشکلات ما در مدت چند ماه برطرف خواهد شد. یکی از نمونه های آن باور به مبارزه با قاچاق است که متأسفانه امروز قاچاق به صورت سازمان یافته و کانتینری در حال رخ دادن است و این مشکل یک مشکل فرهنگی به شمار می رود، اشکال در آن باوری است که در ذهن مسؤولان وجود ندارد.

حجت الاسلام پژمان فر افزود: رهبر انقلاب دیده بان کشتی انقلاب هستند اما وقتی سایر عوامل این کشتی فقط سخنان ایشان را تکرار کنند و وارد عملیات نشوند، راهبردهای ایشان تحقق پیدا نمی کند. دیده بانی انقلاب به صورت دقیق صورت می گیرد و حتی رهبر انقلاب در زمینه مسأله قاچاق، تصریح فرمودند که کالای قاچاق را آتش بزنید اما اگر سایر عناصر با دیده بان همراهی نداشته باشند، اتفاقی رخ نمی دهد.

دولت به مطالبات مردم پاسخ روشن دهد

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از اعتراضات به دولت طبیعی است چرا که پاسخگویی مناسبی وجود ندارد و حتی به نمایندگان مجلس هم پاسخ مناسب نمی دهند اما مردم باید حرف خود را از طریق تریبون هایی مانند مساجد، نماینده های مجلس و نماز جمعه بیان کنند. اگر این باب بسته شود، مردم احساس ناامیدی می کنند. اگر ما نتوانیم مسیری برای انتقادات مردم فراهم کنیم، صحیح نیست.

وی تصریح کرد: اگر رییس جمهور به سؤال نمایندگان مجلس پاسخ ندهد، حق ما این است که ایشان را استیضاح کنیم و استیضاح رییس جمهور به معنای این نیست که ما می خواهیم مملکت را به هم بریزیم. قانون این را به ما گفته است؛ چه اشکالی دارد؟ بگذارید مردم بشنوند و بدانند که در مجلس افرادی هستند که حرف مردم را بزنند./820/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات