۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۵۴۸۹۵۰
حجت الاسلام مومني:

خود برتر بيني آغاز ضلالت و گمراهي انسان است

حجت الاسلام مومني با اشاره به اينكه هركسی احساس كند از ديگري بالاتر است آغاز ضلالت و گمراهي او است، گفت: انسان اگر اصول تعامل با دنيا را بلد نباشد مبتلا به تكبر، غرور و خود برتر بيني خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سيد حسين مومنی در سلسله نشست هاي بصيرتي شنبه شب ها که در مسجد سلمان فارسي کاشان برگزار مي شود، با اشاره به اينكه شريعت مقدس و اسلام صرفا براي آباد كردن آخرت نيامده است، گفت: اگر انسان به دستورات دين عمل كند هم دنيا و هم آخرت او آباد خواهد شد.

وي با بيان اينكه دستوراتي كه در شريعت بيان شده است‹‹ربنا اتنا في الدنيا حسنه و في الاخره حسنه›› هم براي دنيا و هم براي آخرت است، افزود: پيامبراكرم(ص) به اباذر مي فرمايد، اگر اين دستورات دين را دانستي و باور كردي و به آن عمل كردي براي تو كافي است چرا كه تمام راه هاي اصلي و فرعي خير در همين دستورات است.

به گفته وي، دين اسلام صرفا براي آباد كردن آخرت  نيست، چرا كه دنيا و آخرت به واسطه اين دستورات ‌آ‌باد مي شود.

حجت الاسلام مومني ادامه داد: ما انسانها در شبانه روز با چهار موضوع، با خدا، با خود، با خلق و با دنيا و موقعيت هاي پيش روي انسان در تعامل هستيم و پنجمي ندارد و انسان هرچه در هر عرصه كه بخواهد در امور اخلاقي، معيشتي، اقتصادي، سياسي، خانوادگي در اين چهار موضوع وجود دارد.

وي، افزود: اگر انسان در هركاري كه وارد مي‌شود اصول آن را بلد باشد مي تواند به آن مسلط باشد و اگر اصول كاري را بلد نباشد از آن زده خواهد شد، بنابراين انسان براي آغاز هركاري بايد يك دوره كارآموزي را پشت سربگذارد، چرا كه هركاري داراي اصولي است كه بايد اين اصول رعايت شود.

استاد حوزه علميه قم گفت: هركس بخواهد استنباط احكام را بلد و مسلط باشد، بايد يك دوره ادبيات عرب را بخواند، يك دوره فقه و اصول  استدلالي را ببيند و در محضر عالم زانوي ادب بزند و يك دوره درس خارج فقه و اصول بخواند و دستي در فلسفه و تفسير قرآن داشته باشد، در غير اين صورت قدرت استنباط احكام را پيدا نخواهد كرد.

حجت الاسلام مومني با اشاره به اينكه، معامله گري با خدا داراي فوت و فن خاصي است، ابراز کرد: با خدا وارد معامله شدن يك سري اصولي دارد كه اگر اصول معامله با خدا را بلد نباشيم سرگردان خواهيم شد و به بن بست خواهيم رسیذ.

وي با بيان اينكه براي انجام هركاري اجازه ندهيد شيطان شما را از رحمت الهي مأيوس و نااميد كند، ادامه داد: اگر انسان حتي اصول معامله با خودش را هم بلد نباشد مبتلا به افسرگي و آلزايمر خواهد شد، بنابراين انسان بايد برخي اصول را رعايت كند تا مبتلا به آفت هاي افسرگي و آلزايمر نشود.

حجت الاسلام مومني تأكيد كرد: اگر انسان آشنايي با اصول نداشته باشد و تعامل با خود و خلق خدا را رعايت نكند منزوي و گوشه گير و از مردم دور خواهد شد و به تعبير علامه حسن زاده آملي با همه كس اما بدون كس؛ بنابراين با همه در تعامل و در معاشرت بودن نيز داراي اصولي است كه بايد رعايت شود.

استاد حوزه علميه قم همچنين اصول تعامل با دنيا را نيز يادآور شد و افزود: انسان اگر اصول تعامل با دنيا را بلد نباشد مبتلا به تكبر، غرور و خود برتر بيني خواهد شد و به خاطر داشتن ثروت خودش را در قله و ديگران را پاي قله خواهد ديد، كسي كه احساس كند از ديگري بالاتر است آغاز ضلالت گمراهي او است.

به گفته وي، معامله با خدا، معامله با خود، معامله با مردم و معامله با دنيا، هر كدام از اين چهار ركن داراي هفت اصل است تا انسان مبتلا به آسيب هاي آلزايمر و افسردگي و مبتلا به انزوا و غرور و تكبر در دنيا نشود.  

حجت الاسلام مومني گفت: در اصول تعامل با خدا براي اينكه انسان به بن بست نرسد بايد هفت اصل انجام واجبات كه در راس آن نماز است و دوم حفظ حدود الهي كه اجتناب از گناه و كوچك نشمردن گناه كه بزرگترين گناه است را رعايت كند و سوم شكر نعمت هاي الهي است كه انسان غرق در نعمت هاي الهي كه قابل احصا نيست بوده اما كار شيطان بزرگنمايي نداشته هاي انسان و كوچك شمردن داشته هاي انسان است تا نعمت هاي خدا فراموش شود.

استاد حوزه علميه قم، راضي بودن به حكم الهي، صبر در مقابل بلايا و خدا را بزرگ ديدن و اعتماد و ايمان داشتن به خدا و شوق به سمت خود را از اركان هفتگانه و اصول تعامل با خدا اعلام كرد.  

لازم به ذکر است، مسجد سلمان فارسي خيابان اميرکبير يکي از مساجد فعال شهرستان کاشان در امور فرهنگي بوده و امسال براي چهارمين سال متوالي است که سلسله بحث هاي بصيرتي اخلاقي به همت و تلاش امام جماعت اين مسجد، حجت الاسلام سيد محمد لاجوردي برگزار مي شود./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات