۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۵۳۰۹۴
استاد حوزه علمیه:

بدعت ها نتیجه جدا شدن امت اسلام از ولایت است

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به برخی بدعت ها و مسائل خرافی که بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) پیش آمد این این مسائل را نتیجه جدا شدن امت از ولایت و امیرمؤمنان برشمرد.
حجت الاسلام نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پیش از ظهر امروز از سوی بیت حضرت آیت الله علوی‌گرگانی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در این مراسم با اشاره به روایاتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در مورد پیش گویی ایشان از ایجاد فتنه در امت، اظهار داشت: ایشان در یکی از این روایات بیان می دارد که «در این فتنه افراد به ولایت حضرت علی(ع) حمله ور می شوند و مبادا که شما از ولایت جدا شوید».

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارزش استقراء در علوم قدیم و جدید ابراز داشت: این که پیامبر فرمود: «در فتنه ها و مسائل مختلف به علی بن ابی طالب رجوع کنید»، از افرادی که خود را پیرو سنت رسول گرامی اسلامی می دانند سؤال می کنیم شما در کدام یک از مسائل عقیدتی، سیاسی یا کلامی به سخن امیرمؤمنان رجوع می کنید؟

وی عنوان کرد: فخر رازی که از نظر کلامی فردی اشعری جبری و از نظر فقهی پیرو مکتب شافعی است، در یکی از کتب خود به نام مفاتیح الغیب در مورد آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» بحث می کند که این آیه را شیعیان در همه نمازها بلند می گویند و عامه یا نمی گویند و شافعی ها آهسته می گویند؛ حال بیان می دارد امامیه این آیه را به تبعیت از علی بن ابی طالب را بلند می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با بیان این که بسیاری از علمای عامه در مسائل فقهی و دینی به دستورات پیامبر گرامی اسلام(ص) عمل نمی کنند، ادامه داد: فخر رازی در این جا انصاف به خرج می دهد و می گوید این کار امامیه حق است به دلیل حدیث صحیحی است که از پیامبر گرامی اسلام(ص) رسیده که فرموده اند: «علی با حق و حق با علی است»؛ فخر رازی ادامه می دهد هرکس در دین خدا به علی(ع) اقتدا کند، هدایت می شود.

وی با اشاره به بدعت هایی که از سوی بنی امیه در منابع فقهی اهل سنت وارد شده است، یادآور شد: ابن رشد یکی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب فقهی خود در مورد گذاشتن دست روی دست در نماز تأکید می کند که در این باره هیچ روایتی نداریم، حال معلوم نیست که چرا آنها این گونه عمل می کنند.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: این فقه و این نماز و این گونه اعمال دینی نتیجه جدا شدن از امیرمؤمنان است و تمام تلاش های حضرت زهرا(س) نیز برای همین بود که دین خدا را از انحراف نجات بدهد، هرچند هرچه او فریاد زد کسی به داد او نرسید و حرف او را گوش نکرد.

وی با بیان این که سخنان حضرت زهرا(س) برای اندیشمندان امروز نیز می تواند مایه درس و عبرت باشد، خاطرنشان کرد: البته این سخنان برای افراد اهل تعقل قابل پذیرش است، ولی می بینیم وهابیت و داعشی ها آن چنان ذهن های جوانان را شستشو می دهند که فردی حاضر می شود خود را در میان جمعیت چند صد نفری منفجر کند به این امید که بعد از کشته شدن با پیامبر غذا بخورد.

یادآور می شود، مراسم عزاداری بیت حضرت آیت الله علوی‌گرگانی به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) که از امروز آغاز شده تا روز جمعه صبح خواهد داشت./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات