۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۶۵۸

قدس محور دیدار اردوغان با رهبر کاتولیک های جهان خواهد بود

شبکه ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه فردا به دعوت رهبر کاتولیک های جهان به واتیکان خواهد رفت و مذاکراتی با پاپ فرانسیس در خصوص مشکلات منطقه ای، اسلام هراسی، مبارزه با تروریسم و به ویژه موضوع قدس انجام خواهد داد.
رجب طیب اردوغان

به گزارش خبرگزاری رسا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در اولین سفر برون مرزی خود در سال 2018، فردا به دعوت پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به واتیکان سفر می کند.

به نوشته این رسانه، در این دیدار رییس جمهوری ترکیه مذاکرات مهمی را با رهبر کاتولیک های جهان در خصوص مشکلات منطقه ای، مبارزه تروریسم و اسلام هراسی، تراژدی انسانی در سوریه و از همه مهمتر موضوع تحولات قدس انجام خواهد داد.

ان.تی.وی یادآور شد که رئیس جمهوری ترکیه 28 نوامبر 2014 از پاپ فراسیس رهبر کاتولیک های جهان در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا استقبال کرد و سال گذشته میلادی نیز پیش و پس از اعلام قدس به پایتختی رژیمه صهیونیستی از سوی ترامپ، 2 بار به صورت تلفنی با رهبر کاتولیک های جهان گفت و گو کرد.

به نوشته ان.تی.وی، در آخرین گفت و گوی تلفنی اردوغان و فرانسیس، 2 طرف بر مقدس بودن شهر قدس برای مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و همچنین عدم تغییر در موقعیت این شهر تاکید کرده بودند.

اواخر سال گذشته میلادی، دونالد ترامپ در سخنانی قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی معرفی کرد و از دستور خود به وزارت خارجه مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به قدس خبر داد.

این تصمیم وی با مخالفت گسترده جهانی به خصوص کشورهای مسلمان مواجه شد و در پی آن نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار و بر تعلق قدس به سرزمین های اسلامی تاکید کرد.

کشورهای اسلامی به این نشست بسنده نکرده و موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند که در نهایت از میان 15 عضو این شورا، 14 عضو رای مثبت به قطعنامه پیشنهادی دادند و آمریکا با رای منفی و وتوی قطعنامه، از رژیم صهیونیستی و تصمیم خود در خصوص قدس دفاع کرد.

در ادامه، 21 دسامبر سال گذشته میلادی، موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شد و پیش نویس قطعنامه علیه تصمیم اخیر ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با 128 رای مثبت، 9 رای منفی و 35 رای ممتنع تصویب شد.

بر اساس طرح مصر در این پیش نویس، بدون ذکر نام کشور یا محکوم کردن کشوری، هر اقدامی برای تغییر وضعیت قدس لغو می شود و از تمامی کشورها خواسته شده است که از انتقال سفارت خود از سرزمین های اشغالی به قدس خودداری کنند./۹۹۴/ب۱۰۲/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات