۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۵۵۳۷۰۲
سفیر سابق ایران در آذربایجان:

آزاداندیشی به معنای ساختارشکنی نیست

پاک آیین گفت: تمام کشورها خط قرمزهایی برای تفکرات آزاداندیشانه خود دارند؛ کسی که به دنبال بحث و مناظره است نباید آزاداندیشی را فرصتی برای ساختارشکنی بداند.
پاک آیین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن پاک آیین سفیر سابق ایران در آذربایجان در نشست آزاداندیشی؛ ضرورت، راهبردها و آسیب‌شناسی که امروز در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی که از مطالبات مقام معظم رهبری است، شرط لازم پیشرفت فرهنگی و علمی کشور است.

وی افزود: برای ایجاد فضای گفتمانی در جامعه باید به طور همزمان، آزادی بیان و فکر وجود داشته باشد تا از دریچه آن بتوان به آزاداندیشی دست یافت. یکی از مقدمات و شرایط آزاداندیشی اطلاعات صحیح و مستند به دور از شایعات و اطلاعات ناقص و تحریف شده است که در این میان رسانه‌ها نقش بسیار مهم و حساسی را ایفا می‌کنند.

سفیر سابق ایران در آذربایجان ابراز داشت: آزاداندیشی به نوعی پرهیز از خودمحوری و نفسانیت است. تعصب، نقطه مقابل آزاداندیشی است؛ فرد متعصب، آزاداندیشی را تهدیدی برای تفکرات قبلی خود می‌داند و مانع رشد این تفکر می‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: وابستگی حذبی و جناحی نهایتاً منجر می‌شود که استبداد و رویکرد قبیله‌ای حاکم شده و هر حذبی خود را حق بداند، در این حالت آزاداندیشی که سبب توسعه فکر و فرهنگ است، رشد نخواهد کرد.

پاک آیین با بیان اینکه در بحث آزاداندیشی باید به خطوط قرمز در جامعه توجه شود، گفت: همان طور که تمام کشورها خط قرمزهایی را برای تفکرات آزاداندیشانه خود تعریف و تعیین کرده‌اند، لازم است همه متوجه باشند کسی که به دنبال بحث و مناظره هست، نباید آزاداندیشی را فرصتی برای ساختارشکنی بداند.

وی افزود: در محیط آزاداندیش باید احترام به اصول، قانون و ساختارها باشد تا افراد در آن گفتمان سالم داشته باشند، همچنین در بحث آزاداندیشی باید رویکرد تخصصی را مورد توجه قرار داد و کسی که در بحث، تخصصی ندارد وارد مقوله بحث نشود؛ از دیگر ملزومات آزاداندیشی می‌توان به سعه صدر، بلوغ فکری، صبر، منطق، اخلاق و احترام به حقوق دیگران اشاره کرد که در دیدار مقام معظم رهبری  با اقشار مختلف مردم شاهد هستیم.

سفیر سابق ایران در آذربایجان اظهار داشت: اگر کرسی آزاداندیشی این مؤلفه ها را نداشته باشد، بصیرت افزایی صورت نگرفته و حق و باطل را نمی‌توان از یکدیگر تشخیص داد. ایجاد امنیت رسانه و سیاسی در فضای آزاداندیشی به عهده حکومت است. ساختارهای مهمی مانند صداوسیما، دانشگاه، آموزش و پرورش مخصوصاً نماز جمعه تریبون خوبی برای آزاداندیشی است زیرا برای جامعه جاذبه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نظام اسلامی، نظام محکمی است که با نقد و اعتراض ‌های کوچک، آسیبی نخواهد دید. اگر افراد اصول گرا و ولایی وارد فضای آزاداندیشی نشوند قطعاً لیبرال‌ها عقاید خود را حاکم خواهند کرد و همه دستگاه‌ها باید در این مسیر حمایتگر باشند./966/پ202/ب1

ارسال نظرات