۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۵۵۵۷۱۷
با حضور آیت الله اشرفی شاهرودی برگزار می شود؛

گردهمایی شناسایی ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصاد اسلامی

گردهمایی شناسایی ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصاد اسلامی در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس برگزار می شود.
اقتصاد اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست خبری گردهمایی «شناسایی ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصاد اسلامی» ظهر امروز در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام علی نعمتی، دبیر هیأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت حوزه علمیه خراسان از برگزاری گردهمایی مذکور در تاریخ پنجشنبه؛ سوم اسفندماه سال جاری در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد مقدس خبر داد و گفت: این دومین همایشی است که توسط هیأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان برگزار می شود و هدف اصلی از این گردهمایی، شناسایی پژوهش های انجام شده در میان پژوهشگران حوزوی در زمینه اقتصاد اسلامی است تا معرفی جدیدی از این هیأت اندیشه ورز در بین طلاب ممتاز و فضلای حوزه علمیه خراسان و اساتید ممتاز این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: نشست روز پنج شنبه از ساعت 8 الی 11 برگزار می شود و بیش از 100 استاد برجسته سطح خارج حوزه علمیه خراسان و اساتید برجسته اقتصاد و اقتصاد اسلامی دانشگاه های مشهد دعوت شده که در این همایش حضور به هم رسانند. از طلاب ممتاز حوزه علمیه خراسان در سطوح 2، 3 و 4 نیز دعوت شده چرا که فضای پژوهش های اقتصادی فضایی است که با نخبگان فضای آموزشی سروکار دارد و آن ها هستند که می توانند در راستای پیشبرد اهداف اقتصاد اسلامی نقش آفرینی داشته باشند.

حجت الاسلام نعمتی گفت: در این نشست از حضور ارزشمند حضرت آیت الله اشرفی شاهرودی نیز بهره مند خواهیم بود که از حامیان این برنامه و سایر برنامه های هیأت اندیشه ورز اقتصاد هستند. سخنران ویژه ما نیز حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم هستند که در خصوص احکام منابع مالی دولت اسلامی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. ایشان این بحث را اخیرا در کتابی عرضه کرده اند.

وی افزود: سخنران دیگر این مراسم، دکتر علی اکبر ناجی میدانی؛ عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد هستند که دارای پیشینه حوزوی و مطالعات و پژوهش های اقتصاد اسلامی هستند و ما وجود ایشان را مغتنم دانستیم که برای ما بحثی را تحت عنوان «الزامات پژوهش در اقتصاد اسلامی» ارائه خواهند کرد.

در ادامه این نشست خبری، سید احمد عاملی؛ مدیر هیأت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: پاشنه آشیل کاری که ما می خواهیم انجام دهیم، دو موضوع است؛ اولا استقبال اصیل در بدنه حوزه علمیه خراسان؛ یعنی از لایه اساتید سطوح عالی و خارج تا طلاب که می توانند ضرورت پرداختن به اقتصاد اسلامی را درک کنند. اگر این اتفا رخ ندهد، قطعا طلاب گرایشی به این رشته نخواهند داشت. ثانیا شناسایی نخبگانی که توانایی آموزش های تحلیلی و ریاضی را دارند.

وی افزود: نمی خواهیم بگوییم این مسأله استبعاد دارد چرا که آنطور که ما دریافته ایم، طلاب لایه های مختلفی دارند که مخاطبان ما عمدتا افراد مشغول تحصیل در سال پایانی هر سطح هستند که با گزینش های علمی می توانیم ظرفیت آن ها را بشناسیم. این قسمت از کار به عنوان یک روال سازمانی در حال انجام است و حوزه علمیه خودش ممتازان علمی خود را به صورت سالیانه معرفی می کند. در نتیجه ما در این زمینه مشکل چندانی نداریم.

عاملی ادامه داد: دانشجویانی که وارد حوزه علمیه شده اند نیز بسترهای بالقوه ای برای پژوهش های ما هستند و به نظر می رسد اگر رویکرد ما رویکرد انتخاب نخبگانی باشد و کمیت اولویت بعدی ما قرار گیرد، برای راه اندازی این دوره ها، مشکل ورودی نخواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: بنا شده است که جذب ما منحصر در حوزه علمیه خراسان نباشد و با توجه به تعاملات موجود با حوزه علمیه قم، طلاب این حوزه علمیه نیز بتوانند در دوره های ما شرکت کنند. به نظر می رسد اگر پذیرش این دوره ها در متن حوزه اتفاق بیفتد، مسیر برای سایر فعالیت ها هموار شود./820/پ203/ب1

ارسال نظرات