۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۵۵۷۸۴۴
امام جمعه تبریز:

حوزه‌های علمیه با کمبود منابع مالی مواجه هستند

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم گفت: حوزه های علمیه نیازمند توجه ویژه و حمایت جدی خیران جهت تأمین بخشی از هزینه‌های جاری خود هستند.
سیدمحمدعلی آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، امروز در گردهمایی یک روزه ائمه جمعه استان در تبریز، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه استان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی نظام بر عهده دارند.

وی با بیان این‌که حوزه های علمیه نیازمند توجه ویژه و حمایت جدی خیرین جهت تأمین بخشی از هزینه‌های جاری خود هستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه اغلب مدارس علمیه استان منابع پایدار درآمد یا موقوفه‌ای خاص ندارند و اغلب با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که توسعه مدارس علمیه خواهران و برادران استان نیازمند عزم جدی مردم و مسؤولان است، گفت: هر ساله با استقبال گسترده جوانان برای تحصیل در حوزه های علمیه مواجه هستیم که به دلیل محدودیت ظرفیت پذیرش طلبه قادر به پاسخگویی  به نیاز همه علاقه‌مندان نیستیم، این در حالیست که استان با کمبود روحانی و مبلغ دینی روبه‌روست.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان این‌که وابستگی حوزه‌های علمیه به منابع مالی دولت آفتی جدی و خطری برای حفظ استقلال حوزه است، گفت: ما از دولت انتظار نداریم تا از نظر مالی حمایت کند، اما مطالبه جدی داریم که در برنامه های فرهنگی به ویژه تبریز  2018 به مسائل صبغه دینی و شیعی تبریز و آذربایجان توجه شود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به این‌که جایگاه حوزه های علمیه و نهاد روحانیت در ویژه برنامه‌های تبریز 2018 مشخص نیست، افزود: جالب است که تبریز به دلیل مؤلفه‌های تاریخی، فرهنگی و دینی خود به عنوان پایتخت نمونه گردشگری در جهان اسلام معرفی شده، اما نهاد دینی و شیعی حوزه در این امر مشارکت داده نشده ‌است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش شبانه‌روزی ائمه جمعه در پیگیری و رسیدگی به مشکلات مردم اظهار داشت: ائمه جمعه با کمترین امکانات مشغول انجام وظیفه هستند، شاهدم که برخی از این امامان جمعه استان؛ حتی یک نفر را به عنوان مسؤول دفتر به همراه ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان این‌که در ۳۴ شهر استان نماز جمعه اقامه می‌شود، گفت: برخی از شهرستان‌ها مانند چاراویماق امام جمعه‌ اش تغییر یافته ولی هنوز جایگزین انتخاب نشده است، مردم شهرستان‌های خداآفرین و هوراند نیز هنوز امام جمعه‌ای ندارند و برخی شهرها نیز خواستار برگزاری نماز جمعه هستند./935/پ203/ب1

ارسال نظرات