۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۶۰۸۳۵

مروری بر کتاب "قدرت اسلام و جنگ نرم"

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) کتاب «قدرت اسلام و جنگ نرم در اندیشه امام خمینی» را منتشر کرده است.
قدرت اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب قدرت اسلام و جنگ نرم در اندیشه امام خمینی از سلسله مباحث بررسی جنگ نرم و ابعاد آن نوشته حجت‌الاسلام حسین شیداییان را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در سه بخش با عناوین قدرت اسلام، جنگ نرم دشمنان و راهکارهای مقابله با جنگ نرم  نگاشته است.

همچنین وی در مقدمه درباره اندیشه و سیره امام خمینی درباره موضوع قدرت دینی و طرح‌های جنگ نرم دشمن و راه‌های مقابله با توطئه‌های دشمنان و حفظ نظام اسلامی چنین می‌آورد:

امام خمینی برجسته‌ترین تربیت یافته مکتب وحی و سیره انبیا و اولیای الهی در حوزه اندیشه و نظریه پردازی و هم در قلمرو رهبری و مدیریت به این دو مفهوم اشراف کامل داشت و در مسند رهبری و کسوت زعامت دینی مردم و بهره‌گیری از اندوخته‌های علمی و تجربی خویش و بهره‌مندی از عنایات الهی «قدرت نرم» و مستحکمی را که زمینه‌های فرهنگی و سیاسی آن را قبل از سال 1323 فراهم آورد بود و در عرصه رویارویی با جنگ نرم استکبار که سیاست مرموز دین زدایی را در ایران از سال 41 آغاز کرد، توانست در بهمن سال57 طومار نظام ۲۵۰۰ ساله ستمشاهی را درهم پیچید و در عصر مهجوریت و انزوای دین، توانمندی، کارایی و جامعیت اسلام را به منصه ظهور برساند.

در ادامه نویسنده در بخش اول نگاه و اندیشه امام خمینی به قدرت را چنین توصیف می‌کند:

نگاه امام به واژه قدرت نیز همین گونه است، ایشان با الهام از آیات قرآن قدرت را فقط از خداوند تبارک و تعالی می‌داند و می‌فرماید: هرچه هست قدرت اوست، ما چیزی نیستیم که قدرت‌نمایی کنیم.

«قدرتی در کار نیست غیر قدرت حق تعالی، قدرت حق تعالی است که جلوه‌اش، جلوه ضعیفش در سرتاسر عالم طبیعت پیدا شده است.» امام از قدرت الهی با تعبیراتی همچون «مبدأ قدرت»، «قدرت مطلق»، «قدرت لایزال»، «بالاترین قدرت»، «قدرت غیبی» و «قدرت مافوق الطبیعه» یاد می‌کند.

حجت الاسلام شیداییان از مؤلفه‌های قدرت نرم در نظام جمهوری اسلامی را فرهنگ عاشورا می‌داند و در ادامه می‌نویسد:

حماسه شکوهمند و ماندگار حسینی در پیدایش معجزه قرن، نقش اول را بر عهده دارد: «هیچ قدرتی نمی‌توانست 15خرداد را آن طور کند مگر قدرت خود سیدالشهدا»

فرهنگ عاشورا در تقویت آموزه‌های ارزشی، اخلاقی و اعتقادی مردم در سیر تکامل انقلاب اسلامی و پیدایش نظام دینی به‌گونه‌ای بود که امام خمینی درباره ماهیت انقلاب اسلامی ایران فرمود: «انقلاب اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.»

آموزه‌های عاشورایی در تار و پود جان و اعتقادات مردم تنیده شده بود و از این رو تمام ابعاد فرهنگ عاشورا و حماسه حسینی در انقلاب اسلامی به خوبی نمایان شد و ملت ایران با بهره‌گیری از شاخص‌ها و معیارهای قیام حسینی و با تطبیق رفتارهای ستمگران رژیم ستمشاهی با خاندان بنی‌امیه حدیث مشهور «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را محقق ساخت و این فرهنگ توانست یک «ملت حماسی» پدید آورد.

مؤلف در بخش سوم به راهکارهای مقابله با جنگ نرم می‌پردازد و عناوین این بخش را چنین برمی‌شمارد:

تدابیر امام در مقابله با جنگ نرم، تدوین کتاب کشف‌الاسرار، طرد منافقین، هوشیاری در برابر جریان شریعتی، تبدیل مجلس مؤسسان به مجلس خبرگان قانون اساسی، مقابله با طرح‌های نهضت آزادی، صلابت در حفظ قوه مجریه، تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، برخورد قاطع با مطبوعات زنجیره‌ای، برچیدن مراکز فساد، ارتداد جبهه ملی، حذف جریان بنی‌صدر، خلع شریعتمداری، انحلال گزینش‌ها و اصلاح ساختار، پیشگیری از رواج توهین به مقدسات، رویاروی با جریان انحراف رهبری و حکم ارتداد سلمان رشدی.

وی در ادامه درباره انگیزه امام خمینی برای نگارش کتاب کشف‌الاسرار نیز چنین می‌نویسد:

هنگامی که موج اسلام‌ستیزی در دنیا و خصوصاً توسط رضاخان مستبد و روشنفکر نماهای غرب‌زده شدت داشت و عقاید انحرافی ترویج می‌شد، فرزند شیخ مهدی پایین شهری معروف به حکمی زاده(از علمای قم) مطالبی انحرافی و شبهه افکن بر ضد دین اسلام و مکتب تشیع تحت عنوان اسرار هزار ساله نوشت و علاوه بر ایجاد مسمومیت فکری و گمراه ساختن جوانان جامعه، فضای مراکز علمی و حوزوی را به شدت ملتهب ساخت. امام بر اساس غیرت و تعهد دینی خود با تدوین کتاب کشف‌الاسرار، پاسخ مستدل و کوبنده‌ای به شبهات و مطالب سخیف و توهین‌های او داد و در قامت یک مدرس و عالم فاضل حوزه علمیه قم در برابر این موج تخریبگر بنیان و اعتقادات دینی و شبهه افکنی های یک روحانی منحرف ایستاد و تحسین مراجع و عالمان دین را برانگیخت.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب قدرت اسلام و جنگ نرم در اندیشه امام خمینی از سلسله مباحث بررسی جنگ نرم و ابعاد آن، را در 288 صفحه و شمارگان 1000 به قیمت 9000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل نمایند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات