۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۶۵۸۰۷
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

اندوهگین شدن برای امور دنیوی از نشانه های نفوذ شیطان است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که پنهان کردن غم و اندوه از اوصاف مؤمنان است، گفت: مؤمن تنها در عزای اهل‌بیت (ع) اندوهگین می‌شود و حزن برای مال دنیا شایسته مؤمن نیست.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این که گشاده‌رویی و شادابی از اوصاف مؤمنان است، گفت: مؤمن برای دنیا اندوهگین نمی‌شود و حزن مؤمن تنها برای اهل‌بیت (ع) و در عزای اهل‌بیت (ع) است.

وی با اشاره به این که حزن و اندوه برای مال دنیا و امور دنیوی موجب ناامیدی انسان از رحمت خداوند می‌شود، افزود: مقایسه خود با دیگران بر اساس امور دنیوی و اندوهگین شدن برای دنیا از نشانه‌های نفوذ شیطان در آدمی است.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که انسان تنها باید در خیرات خود را با دیگران مقایسه کند، گفت: مقایسه در امور خیر موجب سبقت گرفتن اعضای جامعه از یکدیگر برای انجام امور حسنه است و آیات قرآن کریم یکی از شاخصه‌های جامعه قرآنی را سبقت گرفتن در خیرات و حسنات می‌دانند.

حجت‌الاسلام والسملمین فرحزاد ادامه داد: حضور در مجلس عزای اهل‌بیت (ع) اگرچه در ظاهر موجب حزن و اندوه می‌شود؛ اما این حزن و اندوه سازنده است و زمینه تعالی معنوی انسان را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان بتواند در مواردی مانند مشکلات اقتصادی، مصیبت و مسائلی زا این قبیل ناراحتی روحی و جسمی خود را کتمان کند و موجب ناراحتی دیگران نشود، یکی از صفات مؤمن را کسب کرده است.

وی اساس خلقت را بر شادی دانست و گفت: خوش‌رویی فقط نسبت به بندگان نیست بلکه انسان باید با روی خوش با خداوند روبه‌رو شود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: حزن و اندوهی که سازنده و پسندیده باشد، مطلوب است اما در غیر این صورت حزن و اندوه برای مشکلات دنیوی گناه است، غصه خوردن برای مشکلات دنیوی، ناامیدی از رحمت خداوند را همان‌طور که تأکید شد به دنبال دارد.

وی انتقال سختی‌ها به دیگران را کار ناپسندی دانست و افزود: مصیبت‌های دنیا اساس ندارد ازاین‌رو نباید با انتقال سختی‌ها موجب ناراحتی دیگران شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد ملاک زندگی مطلوب را بندگی خداوند عنوان کرد و گفت: زندگی مطلوب برای مؤمن زندگی است که در آن بتواند به احسن وجه خداوند را عبادت کند؛ در حالی‌که متأسفانه در زندگی‌های امروز اساس خوشبختی رفاه مادی عنوان می‌شود که این موضوع ناشی از نگرش مادی به امور مختلف است و این نگرش شایسته جامعه اسلامی و سبک زندگی مؤمنانه نیست.

وی ادامه داد: دعا و صلوات بر رسول خدا (ص) از عواملی است که موجب شادی انسان می‌شود و یکی از بهترین دعاها، دعا برای سلامتی و عاقبت‌به‌خیری است؛ باید دقت کرد که یکی از اموری که موجب گشایش در زندگی انسان شده و فرهنگ دعا و نیایش است.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به برکات صلوات یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند «هر فردی که یک صلوات بفرستد ابواب بهشت به روی او بازخواهد شد»./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات