قضا و قدر الهي براساس انتخاب انسان ها است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه در جلسه تفسير قرآن كه در جامعه الهادي برگزار شد در موضوع قضا و قدر گفت: به دليل عدم شناحت از قضا و قدر جامعه مسلمان و حتي غير مسلمان آسيب هاي زيادي را در طول تاريخ متحمل شده است.
وي با اشاره به اينكه امروز جامعه شيعيان بيشتر از ساير جوامع آسيب هاي قضا و قدر را متحمل مي شود، افزود: امروز به دليل عدم فهم از قضا و قدر، جامعه ما متحمل آسيب هاي فردي و اجتماعي و سياسي زيادي مي شود.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در باره كلمه قدر در قرآن مي فرمايد، ‹‹إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَر›› ما هرچيزي را به اندازه خلق كرديم، ‹‹وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ›› ما از آسمان آب را به اندازه نازل كرديم اما معني قدر در بحث قضا و قدر متفاوت از آنچه در قرآن آمده است.
وي قدر را به معني احتمالات دانست و افزود: خداوند براي انسان قدرهاي زيادي را قرار داده است، ‹‹إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً›› ما انسان را خلق كرديم اما اين انسان يا شاكر خواهد شد و يا كفر خواهد ورزيد به اين معني كه ما هم راه كفر و هم راه شكر را براي انسان و در مسير انسان قرار داديم.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسانها در طول زندگي خود با احتمالات زيادي روبرو هستند كه اين احتمالات قدرهاي انسان است و از بين قدرها آنچه را انتخاب مي كند قضا است در حاليكه بين مردم اينگونه رايج شده هر اتفاقي براي انسان رخ دهد تقدير او است در حاليكه هر اتفاقي براي انسان يكي از احتمالاتي است كه در زندگي او وجود داشته است.
حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: مردم جامعه امروز هر اتفاق تلخ و شيريني برايشان رخ مي دهد بدون اينكه در باره آن تحقيق كنند آن را به تقدير ربط مي دهند و امروز بيشترين آمار تصادفات منجر به جرح و فوت ناشي از تصادف موتورسيكلت سواران را به تقدير ربط مي دهند.
وي افزود: خداوند در قرآن آيات زيادي در باره قضا و قدر بيان كرده است، ‹‹اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم›› خداوند سرنوشت انسانها را تعيير نمي دهد مگر اينكه خودشان سرنوشت خود را با رفتار خود تغيير بدهند.
دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه اتفاقاتي كه براي ما رخ مي دهد ناشي از رفتارهاي ما است، گفت: خداوند براي تقديرها و احتمالات آثاري قرار داده است به اين معني كه خداوند مجموعه اي از قوانين را براي نظام هستي قرار داده است كه ما در اين مجموعه قوانين زندگي مي كنيم و ورود به هريك از اين مجموعه قوانين سبب خواهد شد قوانين همان مجموعه شامل ما شود.
حجت الاسلام شاه فضل در ادامه به آيه ‹‹إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْر›› وِ موضوع شب هاي قدر اشاره كرد و افزود: آنچه كه در رابطه با شب قدر گفته شده است اين است كه شب قدر اتفاقات سال آينده رقم مي خورد درحالي كه حضرت آيت الله جوادي آملي مي فرمايد؛ در شب قدر احتمالاتي وارد زندگي انسان مي شود و احتمالاتي نيز از زندگي انسان خارج مي شود.
وي بیان کرد: انسان با دعا در شب هاي قدر از خداوند مي خواهد احتمالات احسن را برايش محقق و احتمالات غير احسن را منتفي كند، از اين رو اگر 50 نوع اتفاق بد در زندگي انسان وجود داشته باشد با دعا كردن شب قدر نيمي از آن را منتفي مي كند و نيم ديگر نيز احتمالا قطعي نخواهد بود و اين درحالي است كه اگر 30 احتمال احسن براي انسان وجود داشته است 30 احتمال احسن ديگر به آن اضافه خواهد شد.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: در شب قدر اينگونه نيست كه تمام جزئيات زندگي انسان نوشته شود و همه آنها محقق شود در حاليكه همه اينها احتمالات است كه ممكن است انسان از همه اين احتمالات استقبال كند يا استقبال نكند.
وي افزود: بحث قضا و قدر به معني وجود احتمالاتي است كه خداوند در زندگي انسان قرار داده است و انسان از بين احتمالات احسن و غير احسن خود انتخاب مي كند ضمن اينكه با دعا كردن و احياي شب قدر مي توان احتمالات سال آينده را به احتمالات احسن تغيير داد./1307/پ203/ب1