۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۶۸۰۵۹
دبير جامعه روحانيت كاشان:

آرامش دستاورد باور و اعتقاد به علم الهي است

دبير جامعه روحانيت كاشان از آرامش به عنوان يكي از آثار باور و اعتقاد به علم الهي یاد کرد و گفت: تمامي گرفتاري، ناراحتي، دلهره، استرس و اضطراب نشان دهنده اين است كه نگاه انسان به خدا نيست.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل دوشنبه شب در تفسير آيت الكرسي كه در جامعه المهدي كاشان برگزار شد، گفت: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ‹‹يعْلَمُ مَا بَينَ أَيدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ››، آنچه را كه در پيش روي انسان است از آن  آگاه است و آنچه را در وراي انسان است نيز آگاه است.

وي افزود: خداوند در آيات ديگر هم مي فرمايد، ‹‹يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ›› آنچه كه در آسمانها و زمين است از آن اطلاع دارد، از اين رو لقمان به فرزند خود مي فرمايد اگر عمل صالح و بد تو به اندازه يك دانه خردل در دريا و آسمان و بيابان و در سخره  هم كه باشد روز قيامت محاسبه خواهد شد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: برگي كه از درخت افتاده باشد و يا دانه گندمي كه در زمين و دريا باشد از علم خداوند حذف نمي شود و از آن آگاه است و زماني كه دانه هاي باران و يا تگرگ به زمين مي بارد خداوند از آن آگاه است كه بر سر چه كسي مي خورد و بر سر چه كسي نخواهد خورد.

به گفته وي، در نظام خلقت هيچ چيز از دايره علم الهي خارج نيست و همه چيز ثبت و ضبط مي شود و از همه كارهاي انسان نسخه برداري مي شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر انسان به علم خدا باور داشته باشد و اين باور در زندگي او جاري و ساري باشد در آن زمان است كه خداوند را ناظر بر رفتار و گفتار و كردار خود خواهد ديد و از گفتار و رفتار و كرداري كه رضايت خدا در آن نباشد خودداري خواهد كرد.

وي افزود: يكي از مشكلات بزرگ انسان اين است كه در مرحله عمل خداوند را ناظر بر اعمال خود نمي داند و اگر انسان خداوند را ناظر بر اعمال خود بداند در اعمال خود نيز تجديد نظر خواهد كرد، از اين رو انسان بايد تلاش كند تا به مرحله اي برسد كه هميشه و در هر حال خدا را ناظر بر اعمال خود ببيند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: برخي معتقدند خداوند كه از آينده انسان آگاه است نبايد از آينده خود نگران باشد چرا كه انسان همان كاري را انجام مي دهد كه  قبل از آن خدا از آن آگاه است و نبايد نگران باشد و همين تفكر است كه هر اتفاقي براي انسان رخ مي دهد آن را تقدير و سرنوشت خود مي داند.

وي ادامه داد: اگر انسان خدا را هميشه و در همه حال ناظر بر اعمال خود ببيند تغيير و تحولاتي نيز در رفتار و گفتار و كردار خود خواهد داشت و همان رفتار و گفتار و كرداري را انجام خواهد داد كه مورد رضايت خدا است.

ديبر جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر كسي به علم  الهي باور داشته باشد و مطمئن باشد خداوند شاهد و ناظر بر اعمال او است هيچگونه دغدغه و نگراني از آينده و آخرت خود نخواهد داشت، از اين رو تنها افرادي كه به علم الهي باور ندارند و مرتكب گناه و معصيت مي شوند نگران هستند و دغدغه آينده و آخرت خود را دارند.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: يكي از آثار باور و اعتقاد به علم الهي آرامش دروني است كه افراد متقي دارند و تمامي گرفتاري و ناراحتي و دلهره و استرس و اضطراب انسان نشان دهنده اين است كه نگاه انسان به بالا نيست.

وي افزود: خداوند در ادامه آيت الكرسي مي فرمايد، ‹‹وَ لاَ يحِيطُونَ بِشَيءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء›› مردم به كوچكترين علم خدا دست نخواهند يافت و تنها آن مقدار علمي را كه خدا بخواهد به آنها خواهد داد كه منظور مي تواند علم غيب الهي باشد كه دسترسي به آن غير ممكن است، از اين رو در صورتي علم غيب خداوند به كسي داده خواهد شد كه خداوند بخواهد.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: علم غيب الهي تنها در اختيار خدا است و به هر ميزان از اين علم را به هركسي كه بخواهد خواهد داد، اما اراده خداوند اين چنين نيست كه همه علم غيب او در اختيار كسي گذاشته شود و تنها بخشي از علم خود را براي انسانها باز مي كند.

دبير جامعه روحانيت کاشان گفت: اگر اهل بيت(ع) در برخي اوقات از خود دفع شر نمي كردند براي اين است كه اهل بيت(ع) به تمامي علم غيب دسترسي نداشتند و براي همين بود كه گاهي آسيب‌ها و ضررهايي مي رسيد، ضمن اينكه اهل بيت(ع) هميشه موظف به انجام علم غيب خود نبودند چون اميرمومنان(ع) پيامي كه بايد به مردم منتقل كند منتقل مي كرد و رسالتي را بر عهده داشت در آن مقطع زماني به پايان مي رسيد و تكليف از حضرت ساقط مي شد.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: فلسفه دوران غيبت نيز اينگونه است كه تا زمان امام حسن عسکري (ع) حضور معصوم يك كورسويي از فايده ديني و اجتماعي و الهي داشته است اما بعد از آن حضور معصوم در بين مردم سودي نداشته است و رسالت الهي با غيبت انجام مي شده است.

وي ادامه داد: جامعه بشري هنوز به بلوغي نرسيده كه بتواند دستورات معصوم را دريافت كند و هنوز برخي از ما در تبعيت رهبر معظم انقلاب به عنوان ولي فقيه مانده ايم و اين بهانه است كه گفته مي شود اگر معصوم باشد تبعيت مي كنيم چرا كه مشكل امروز برخي از ما عدم ولايت پذيري است و امام معصوم هم كه باشد به طريق ديگري تبعيت نخواهند كرد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات