۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۶۹۵۳۸
یادداشت؛

آیا دولت می داند بالاگجك كجاست؟

موسسه صلح ایالات متحده آمریكا پرونده بحران محیط زیست ایران را روی میز دارد؛ در این اندیشكده تبدیل ایران به كشوری كه تا ۳۰ سال دیگر بدون آب خواهد ماند رصد می‌شود.
خشکسالی

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت متولی آب و برق كشور است. شركت‌های آب و فاضلاب استانی و روستایی همه زیرمجموعه‌ این وزارتخانه و تماما دولتی هستند. مشكل آب در كشور یك مشكل اساسی است و رفع تهدیدات ناشی از كم‌آبی یك اقدام استراتژیك است كه با تصمیمات تاكتیكی از جمله تعیین كارگروه‌هایی كه طی مصوبات هیئت  وزیران تشكیل شده و می‌شود قابل حل نیست. آخرین مصوبه دولت در مورد مسائل و مشكلات آب شرب و آب كشاورزی تصویب‌نامه 9 بندی است كه به فرض اجرای تام و تمام آن قادر به حل مشكلات آبی كشور نه در بلند مدت بلكه حتی در كوتاه مدت هم نیست. (1)

مشكل كم آبی در این مصوبه به قدری نازل دیده شده كه محور آن تشكیل كارگروه‌هایی از دستگاه‌های مختلف از جمله محیط زیست یا صدا و سیما در این مصوبه برایشان تعیین تكلیف گردیده است.

هیچ یك از بندهای 9 گانه این مصوبه قادر به حل مشكل و مسئله كم آبی نیست كه اگر می‌بود وضع آب در مناطق خشك و حتی مناطق آبادی مثل اصفهان و یزد و شیراز و خراسان جنوبی و حتی دیگر مناطقی كه نزولات آسمانی در آنها قابل توجه است این‌گونه نبود. دولت فعلی همانند دولت‌های قبلی در طی 5 سال تصدی زمان از دست رفته‌ای را بر مردم تحمیل كرده است و هزینه فرصت از دست رفته كلانی را بر مردم بار نموده‌اند. چرا برای اینكه فكر اساسی برای این معضل نكرده‌اند و هرازچندگاهی با یك مصوبه و یك تصمیم موقتی از اصل مشكل و حل آن فرار و به صورت مسئله، توجه نكرده‌اند.

صورت مسئله چیست؟

توجه و تدقیق در مراتب زیر نقدی است بر بند بند مصوبه اخیر دولت و بی‌تاثیری كارگروه‌های تشكیل شده كه  مفاد بندهای مصوبه در حكم نصیحت و پند و اندرز در مورد چگونگی توزیع و مصرف آب است نه فكر اساسی. فكر اساسی كدام است؟

1- مشكل كم ‌آبی در كشور مشكل شرایط اقلیمی است آیا این شرایط اقلیمی ثابت‌اند یا قابل تغییر پاسخ به این سوال و اقدام در جهت ‌آن چاره حل مشكل است نه پند و نصیحت و اندرز و پلكانی كردن مصرف و تعیین تعرفه آب‌بها و جریمه 30 میلیون اشتراك مصرف كننده آب خانگی و صدها هزار مشترك آب كشاورزی.

2- آیا بیش از 2هزار كیلومتر مرز آبی در جنوب كشور داشتن و به خلیج فارس به دریای عمان و به اقیانوس هند متصل بودن راه‌حلی برای این مشكل اساسی نیست.

3- حل این مشكل با انتقال آب از كمترین فاصله طولی در كمترین ارتفاع پست از خلیج فارس به فلات مركزی و آب گیری سه دریاچه بزرگ جازموریان - كویر لوت - و كویر مركزی یعنی تغییر و تبدیل شرایط اقلیمی آب و هوای كشور و تبدیل آب شور به آب شیرین میسر است. با كدام انرژی ، با انرژی خورشیدی مفت و مجانی.

4- دریاچه جازموریان بیش از 9 میلیارد و 30 میلیون متر مربع مساحت دارد عمق متوسط این دریاچه خشك شده 40 متر است و قادر به ذخیره كردن 372 میلیارد متر مكعب آب است . كدام آب ، آبی كه از طریق خط لوله ، كدام خط لوله ؟ مشابه همان خط لوله‌ای كه نفت خام را از جنوب به پالایشگاه تهران می‌آورد، می‌باشد.

5- آیا وزارت نیرو نمی‌داند مساحت كویر لوت چقدر است ؟ نگارنده بر اساس مدارك مثبته و نقشه‌های توپوگرافی موجود می گوید 15 میلیارد 800 متر مربع عمق این دریاچه 130 متر است و حجم ‌آبی كه می تواند ذخیره كند 189 میلیارد متر مكعب است.

6- مساحت كویر مركزی 338 میلیارد متر مربع است با عمق متوسط 90 متر قادر به آب‌گیری 2933 میلیارد متر مكعب آب می باشد.

آیا وزارت نیرو نمی داند با این حجم آب متصل به اقیانوس در فلات مركزی ایران چه تغییر آب و هوایی در مركز ایران ایجاد می‌شود؟ آیا وزارت نیرو می‌داند از طریق انتقال آب یا كانال كشی از جنوب به فلات مركزی و آبگیری این سه دریاچه شرایط اقلیم آب و هوایی مناطق خشك ایران چه تغییری خواهد كرد؟

7- موسسه صلح ایالات متحده آمریكا پرونده بحران محیط زیست ایران را روی میز دارد در این اندیشكده تبدیل ایران به كشوری كه تا 30 سال دیگر بدون آب خواهد ماند رصد می‌شود؛ آیا از دولت مدعی تدبیر و امید نباید انتظار داشت و امید داشت كه از ظرفیت‌های موجود برای تغییر این روند بی‌آبی فكری اندیشیده شود؟

8- در این اندیشكده پیش‌بینی شده دریای خزر در آینده 60 درصد آب خود را از دست خواهد داد و تبدیل به دریاچه ارومیه فعلی خواهد شد.

9- راقم این سطور از 7 سال پیش با درج مقالاتی طی 4 مقاله (2) لزوم تهیه ، طرح ، نقشه‌ و اجرای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مركزی را به دولت سابق یادآور شدم كه توجهی نشد دولت دهم رفت دولت یازدهم آمد . نگارنده ضمن دعوت از وزیر نیرو و معاونین آن كلیه نقشه‌ها و محاسبات این طرح عظیم ملی را كه طی چند فاز در طول حداقل 4 سال قابلیت اجرایی با كمترین هزینه از طریق شناخت كمترین فاصله در كمترین ارتفاع پست را برای مسئولین آن وزارتخانه در جلسه‌ای رسمی با حضور رئیس دادستان و مستشاران و معاونین و كارشناسان وزارت نیرو در دیوان محاسبات تشریح كردم اما توجهی نشد امروز رسیده‌ایم به جایی كه دولت با یك مصوبه 9 بندی به شماره 158969 كه حكم پند و اندرز و نصیحت در توزیع و مصرف آب را دارد می خواهد مشكل كمبود آب را در كشور رفع كند آیا با حرف و حدیث و نصیحت می‌شود مشكل آب شرب و كشاورزی را حل كرد؟

10- ختم كلام؛ زمان به سرعت از دست می رود پرونده روحانی مثل پرونده احمدی‌نژاد و اسلاف قبل از او به بایگانی ذهن مردم ایران سپرده می شود مسیر روشن، نقشه‌های یك 150 هزارم توسط افراد خبره و كاربلد تهیه شده، برنامه مشخص است انتقال ‌آب از جنوب به دریاچه جازموریان و از آنجا به فلات مركزی امروز شروع كنند بهتر از فرداست مسیریابی و محاسبات فنی انجام شده عبارت است از انتقال آب از :

از خلیج فارس به بالاگجك- از بالاگجك به منوجان - از منوجان به خسروآباد- از خسروآباد به سرزه - از سرزه به كویر لوت - از كویر لوت به مرغاب كوه - از مرغاب كوه به رودشور و سوال آخر آیا دولت می داند بالاگجك كجاست ؟ اگر می‌داند بسم الله.

___________________

پی نوشت ها:

(1)- تصویب نامه شماره 158969 مورخ 12/12/96

(2)- رسالت 20/1/90 و 29/5/90 و 11/2/91 و 4/4/92

/۹۶۹/د102/ب1

منبع: رسالت

ارسال نظرات