۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۷۱۴۴۹
در نشست خبری صورت گرفت؛

تشریح برنامه های سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد

نشست خبری سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد پیش ظهر امروز در تهران برگزار شد.
نشست خبری جایزه جهانی گوهرشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری تشریح برنامه های سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد با حضور دکتر علی سروری به عنوان دبیر جشنواره و دکتر ایران رکن آبادی مدیر کل زنان و امور اجتماعی مجمع جهانی اهل بیت(ع) به عنوان یکی از داوران این جشنواره، پیش ظهر امروز یکشنبه 24 تیر ماه، در سالن همایش های کتابخانه و موزه ملی ملک در مجموعه باغ ملی تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی سروری به تشریح برنامه ها پرداخت و گفت: سومین دوره جایزه جهانی گوهرشاد روز چهارشنبه 27 تیر ماه ساعت 10 صبح به منظور بزرگداشت بانوان فرهیخته و نیکوکار در مشهد مقدس و در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی افزود: از اهداف این برنامه که به همت آستان قدس رضوی و از سال 95 تا به الان به صورت هرساله طراحی و در دهه کرامت برگزار شده، ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع)، جریان سازی فرهنگی در خصوص بانوان فرهیخته در امور نیکوکاری در سطح جهان و مطالبه‌گری از غرب درباره جایگاه زن و خانواده است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد گفت: در هر دوره 8 نفر بانوی فرهیخته و نیکوکار معرفی می‌شوند و از آنها تجلیل به عمل می‌آید، که 4 نفر از آنها از بانوان نیکوکار داخلی و 4 نفر هم از بانوان خارجی هستند که امسال این چهار نفر از کشور های انگلستان، تایلند، تانزانیا و نیجریه نسبت به عمل نیکی که انجام داده‌اند به این مراسم دعوت شده‌اند.

سروری در ادامه با اشاره به نام گذاری این مراسم، گفت: این جایزه با یاد مقدس حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) و به نام یکی از خادمان آن حضرت، بانو گوهرشاد که آثار و خدمات این بانوی فرهیخته بیش از ششصد سال است که در جوار حرم مطهر رضوی خودنمایی می‌کند، نام گذاری شده است.

وی بیان داشت: دو محور اساسی در این جایزه مطرح است که یکی بحث فرهیختگی و دیگری بحث نیکوکاری می‌باشد؛ منظور از فرهیختگی عبارت است از، سرآمدی، حُسن اشتهار و انقلابی بودن و نیکوکاری آن است که کارنامه برجسته ای در خدمات نیکوکارانه نسبت به جامعه داشته باشند.

دبیر جایزه جهانی گوهر شاد اضافه کرد: در بحث نیکوکاری ما این موضوع را به 8 محور کلی شامل، 1.ایثار و شهادت، 2.مقاومت و بیداری اسلامی، 3.امور آموزشی، علمی و پژوهشی، 4. فرهنگی، هنری و رسانه ای، 5. وقف و امور خیریه، 6. امور عمرانی، 7. امور پزشکی و 8. مدیریت و کارآفرینی؛ تقسیم بندی کرده‌ایم و همواره سعی بر آن شده تا افرادی انتخاب شوند که در حول این 8 محور خدمات نیکوکارانه ای را ارائه کرده و نسبت به سایرین سرآمد باشند.

وی با معرفی سایت این جایزه به آدرس goharshad.aqr.ir که به معرفی کلی اهداف، برنامه ها و برندگان سابق این جایزه اختصاص دارد به نوآوری در این زمینه اشاره کرد و گفت: شبکه سازی از بانوان نیکوکار از دست آورد های جدید ما در دوره سوم به شمار می آید تا با ارتباط برقرار کردن بین بانوان نیکوکار در دنیا باعث شناخت بهتر این افراد و کارهای انجام شده به صورت گسترده تر باشیم.

سروری اضافه کرد: در این سایت کتب و مقالات مرتبط با بانوان را به صورت کامل برای استفاده قرار دادیم و به معرفی بانوان و شخصیت های بزرگ تاریخ که اثر گزار بوده اند مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت زینب(س)، حضرت فاطمه معصومه(س) و اصحاب پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) نظیر بانو گوهرشاد که همواره منشأ خدمت بوده اند و زندگی نامه آنها و تاثیرات تمدنی و فرهنگی که به جای گذاشته‌اند تا شخصیت های تاریخ معاصر پرداخته شده.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با اشاره به برنامه های جانبی این مراسم اظهار داشت: شب قبل این مراسم یعنی سه شنبه 26 تیر ساعت 17:30 در سالن همایش های باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی، شب شعر بانو گوهرشاد برگزار خواهد شد که 15 شاعر خانم و 3 شاعر آقا از شعرای ملی و بین المللی در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی بیان داشت: ما با استعلام کتبی و شفاهی از شخصیت های حقیقی و حقوقی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، مجمع خیرین کشور، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونت امداد آستان قدس رضوی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت و سایر نهاد هایی که با بانوان فرهیخته و نیکوکار در داخل و خارج از کشور مرتبط هستند، اقدام به شناسایی و تحقیق در مورد نفرات برگزیده می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به کمیته های مختلف در امر برگزاری این مراسم، گفت: کمیته علمی این جایزه که متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه هستند؛ طراحی همایش ها و آثار علمی را برعهده دارند و کمیته انتخاب که متشکل از 17 نفر از شخصیت های حقیقی و حقوقی است و مهمترین کمیته این جایزه محسوب می‌شود کار انتخاب و داوری بین نفرات را بر عهده دارند.

در ادامه این نشست دکتر ایران رکن آبادی از داوران عضو کمیته انتخاب با اشاره به حرکت تاثیر گذار جایزه جهانی گوهر شاد، گفت: این جایزه یک جریان و نهضت است برای ترویج فرهنگ نیکوکاری در جهان، که اصل و ریشه آن در اعمال و کارهای نیکوی اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به انتخاب بانو گوهرشاد برای نام گذاری این جایزه، عنوان کرد: ایشان بسیار فرهیخته، نیکوکار، دانشمند و دارای شخصیت بین المللی هستند که در جریان سازی برای انجام امور خیر در سطح بین الملل بسیار اثر گذار می‌باشند.

وی در پایان گفت: جریان غرب امروز در حال خدشه دار کردن اسلام و زن مسلمان است و ایراداتی را به جامعه زنان مسلمان می‌گیرد و انتقاداتی را وارد می‌کنند به اینکه زنان، به ویژه در ایران با محدودیت و حرومیت روبرو هستند؛ اما این قبیل اعمال و برنامه ها نشان می‌دهد که زنان مسلمان هم در بستر خانواده به عنوان مادران و همسران دلسوز وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند و هم در بستر اجتماع این چنین در فعالیت های اجتماعی و نیکوکارانه شرکت دارند تا این امر خود نشان دهنده توجه دین به مثأله زنان باشد./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات