۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۵۷۳۲۱۸
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

رفع مهجوریت از قرآن وظیفه ای همگانی است

کارشناس رسانه ملی گفت: جلوگیری از اثرات سوء فرهنگی فضای مجازی جز با رفع مهجوریت از قرآن و تلاوت و تدبر در آن ممکن نیست.
مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی شامگاه امروز در مراسم اختتامیه چهل و چهارمین مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی که در مجموعه ورزشی شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه قرآن کریم نمود شخصیت خداوند است، گفت: طبق روایتی از امیرمومنان(ع) شخصیت هر فرد در کلامش هویدا است و اسماء حسنی و شخصیت خداوند نیز در قرآن متجلی شده است. به همین دلیل اهل بیت(ع) در مواجهه با قرآن گاها دچار مدهوشی می شدند و امام صادق(ع) نیز درباره قرائت قرآن فرمودند که گویی از خود خداوند آیات را می شنوند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به تحریف شخصیت خداوند در تورات و انجیل افزود: انس با قرآن موجب محور قرار گرفتن خداوند در زندگی می شود، چرا که در قرآن خداوند محور است. این در حالی است که در کتب دیگر ادیان مانند تورات و انجیل خداوند نقشی محوری ندارد و انسان محور آنان است. در تورات حتی یعقوب خداوند را زمین می زند و این نشانه این است که خداوند در این کتاب تحریف شده عاجز نشان داده می شود.

وی نقش قرآن را در زندگی حال حاضر مردم کمرنگ دانست و خاطر نشان کرد: امروزه متاسفانه قرآن محور زندگی ما نیست و نقشی صرفا مقدس و متبرک در تشریفات زندگی ما مانند عروسی و عزا ایفا می کند. اکثریت ما حتی قرآن را یک بار  برای فهمیدن و تدبر در آن نخوانده ایم و اکثر اوقات نداشتن فرصت را بهانه می کنیم. در حالی که ممکن است ساعت ها در طول زندگی مان مشغول تماشای فیلم و سریال شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان خاطره ای از آیت الله وحید خراسانی گفت: ایشان روزی با حالتی گریان می گفتند که اگر خداوند روز قیامت از من بپرسد که چقدر وقت بر روی آیات قرآن و فهم آنها به همان مقداری که وقت بر روی فقه و اصول گذاشته ای صرف کرده ای، از پاسخ باز می مانم.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به این نکته که به هر میزان و سطحی که با قرآن ارتباط داشته باشیم مورد شفاعت قرآن در آخرت قرار خواهیم گرفت، افزود: شفاعت شفاعت کنندگان و دستگیری آنان از دنیا شروع می شود و اگر کسی دستش را در دست قرآن و اهل بیت(ع) گذاشت مشمول شفاعت خواهد شد. نگاه به قرآن، تلاوت، مطالعه ترجمه، تدبر و تعلیم آن موجب شفاعت ما در آخرت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ع) با وجود سن بالا، اداره و رهبری کشور در بزرگترین بحران های اول انقلاب مانند جنگ، تجزیه و وجود مشغله های فوق العاده زیاد، روزی هفت تا ده بار پای سفره قرآن می نشستند. ایشان در روزه های معمولی سه جز و در روز های ماه رمضان هفت جز قرآن می خواندند. چطور است که امام برای قرآن وقت داشت و ما نداریم؟

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: ایشان می فرمایند: «خانه هایتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آنان را مانند گورستان تاریک و بی صدا قرار ندهید. چرا که یهود و نصاری این کار را کردند و عبادات را به کلیسا و کنیسه محدود و خانه ها را رها کردند». مشاهده والدین در حال تلاوت قرآن از صد کتاب تربیتی در تربیت فرزندان اثرگذار تر است. نباید تلاوت قرآن را به مساجد محدود کرد.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) افزود: ایشان می فرمایند: «خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود سه خصوصیت دارد: برکت در آن زیاد می شود، ملائکه بیشتر بر آن نازل می شوند و شیاطین نیز از آن دور می شوند». امروزه ابزار شیطان از جمله اینترنت و شبکه های اجتماعی به خانه های ما آمده اند و بیش از ۸۰۰ میلیون سایت و صفحات مبتذل که بیش از یک سوم فضای اینترنت را تشکیل داده اند، به راحتی در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گرفته اند. 

وی ادامه داد: امروزه ۳۰هزار شبکه که در آنان حتی ۳۰ شبکه سالم وجود ندارد مشغول تهاجم به اذهان و قلوب جوانان ما هستند. جالب است بدانیم که ۲۸۰ ایستگاه تلویزیونی فارسی زبان مخصوص فعالیت علیه فرهنگ مردم ایران وجود دارد اما چین با یک میلیارد و دویست میلیون جمعیت، چنین تعدادی از ایستگاه های تلویزیونی را در اختیار ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی تربیت پدر و مادر را در این زمینه بسیار حائز اهمیت دانست: والدین نباید منتظر تصمیم مسؤولان شورای عالی فضای مجازی در این زمینه باشند و باید با قرآن فرزندان خود را تربیت کنند. چرا که برخی از این مسؤولان معتقد اند باید این فضا باز و آزاد باشد!/861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات