۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۷۳۹۱۳

حزب الدعوة عراق تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد

حزب الدعوة الاسلامیة عراق، تحریم های تحمیلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را رد و محکوم کرد.
حزب‌ الدعوة عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، حزب «الدعوة الاسلامیة» یکی از مهمترین احزاب شیعی عراق به ریاست «نوری المالکی» با انتشار بیانیه‌ای تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم و رد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در این بیانیه آمده است: حزب «الدعوة الاسلامیة»، تحریم‌های ظالمانه‌ای را که «ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی تحمیل کرده، رد و محکوم می‌کند و از تمامی دولت‌های آزاده در جهان، بویژه دولت‌های کشورهای اسلامی می‌خواهد که این تحریم‌های ظالمانه را که ناقض ساده‌ترین اصول حقوق بشر است، رد کنند.

در ادامه این بیانیه به تجربه تلخ ملت عراق در چشیدن طعم تحریم‌های ظالمانه و محاصره اقتصادی تحمیلی که بهای سنگینی بابت آن پرداخته است،اشاره شده و آمده است که آمریکا در راس کشورهای تحریم‌کننده عراق بوده است.

در پایان نیز، این حزب از کلیه ملت‌های دوستدار آزادی خواست تا چنین حکمهای ظالمانه‌ای را رد کنند و در قبال آن مقاومت کنند و به هیچ قدرتی اجازه ندهند که ملت‌ها را تحقیر کنند.

«فواد معصوم» رییس‌جمهور عراق نیز اعلام کرده است که برای بغداد دشوار است که بخواهد با تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران همراهی کند.

«حیدرالعبادی» نخست وزیر عراق نیز مخالفت خود را با تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده است و نخست‌وزیر منطقه کردستان نیز اعلام کرده است که موضعش در قبال این تحریم‌ها همسو با موضع دولت مرکزی عراق است.

رییس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال جاری به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای همان روز اعلام کرد در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌ها علیه ایران را احیا خواهد کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران از یک سو و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) حاصل شد و قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت قبلی آمریکا اجرای این توافق را از دی‌ماه همان سال با معرفی تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران آغاز کرد و در ادامه مسیر هم با کارشکنی‌های مختلف تلاش کرد مزایای ایران از این توافق را به حداقل برساند.

دونالد ترامپ به این کارشکنی‌ها شدت داد و سرانجام اردیبهشت‌ماه آمریکا را از این توافق هسته‌ای خارج کرد. او بعد از این اقدام، کارزای همه‌جانبه برای اجرای تحریم‌ها و اعمال فشار بر ایران به راه انداخته است./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: فارس

ارسال نظرات