۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۵۷۴۵۸۱
آیت الله طباطبایی نژاد:

بازاریان کاهش ارزش پول را از جیب مردم جبران نکنند

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به احکام مربوط به احتکار و ضرورت برخورد با احتکار کنندگان، گفت: نیز قبول داریم که قیمت پول پایین آمده و قدرت خرید و سرمایه بازاریان کم شده است اما آیا مردم باید این تفاوت را جبران کنند؟
آیت الله طباطبایی نژاد

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر آیت الله طباطبیی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، درباره حرمت احتکار اجناس و مواد غذایی توسط برخی از بازاریان اظهار داشت: در فقه بر روی احتکار و حرمت آن توسط علما بحث ‌شده و درباره آن نظر داده‌اند، این احتکار مختص مواد غذایی است و اگر فردی در شرایطی که قحطی و یا کمبود شدید باشد مثلاً گندم، گوشت یا آرد و غیره را احتکار کند شرعاً حرام است.

وی افزود: حکومت می‌تواند این اموال را بگیرد و بفروشد و پول آن را به صاحبان مواد غذایی بپردازد همچنین می‌تواند احتکارکنندگان را تنبیه کند چرا که کار حرام انجام داده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان اضافه کرد: اما درباره کسانی که وسایل زندگی و سایر اجناس غیرخوراکی که به جان انسان‌ها مربوط نیست را احتکار یا مخفی کرده‌اند از نظر شرعی نمی‌توان گفت حرام است به ویژه اینکه احتکار در زمان قحطی نباشد.

وی تصریح کرد: اما اگر احساس شود توطئه‌ای در کار است و قرار است افرادی وضعیت بازار مسلمانان را برهم بزنند اشکال شرعی پیدا می‌کند در این شرایط دولت باید افرادی را بفرستد و انبارها را کشف کند و با فروش اجناس به قیمت عادلانه کار مردم را راه بیندازد.

آیت الله طباطبایی‌نژاد عنوان کرد: تنبیه متخلفان به میزان تخلف آنان بستگی دارد اگر کسی قصد دارد جامعه را بر هم زند و یا به دشمن کمک کند تا وضع کشور نابسامان شود چه بسا مجازات وی به اعدام برسد.

وی درباره فروش اجناسی همچون لوازم خانگی و غیره به 2 برابر قیمت بیان کرد: من در خطبه‌های نماز جمعه گفتم که اگر کسی مثلاً یک یخچال را 5 میلیون تومان خرید کرده و قرار است در مغازه خود بفروشد نباید آن را به دو برابر قیمت و یا به قیمت اجناسی که در آینده قرار است بخرد بفروشد بلکه فروش اجناس باید به همراه سودی باشد که صنف مربوطه اعلام می‌کند.

امام جمعه اصفهان گفت: برخی از بازاریان و کسبه گفته‌اند که هنگامی که جنسی را می‌خریم و قیمت آن در بازار افزایش پیدا می‌کند مجبور هستیم پول بیشتری را برای خرید اجناس صرف کنیم و قدرت خرید و سرمایه ما کاهش می‌یابد بنابراین ما مجبور هستیم قیمت‌ها را بیش از میزان سود معمول افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز قبول داریم که قیمت پول پایین آمده و قدرت خرید و سرمایه بازاریان کم شده است اما آیا مردم باید این تفاوت را جبران کنند؟ چرا برخی از بازاریان می‌خواهند همه اموالشان سر جای خود باقی باشد و ضربه‌ای که به پول ما خورده است را به وسیله دیگران جبران کنند بدون شک این بی‌انصافی و خلاف اخلاق اسلامی است و نباید این فشار بر روی دوش مردم انداخته شود.

آیت الله طباطبایی‌نژاد گفت: اگر کاسبان و بازاریان این گونه رفتار کنند و هر چه سرمایه آنان کاهش یافت را بخواهند به وسیله فشار بر مردم جبران کنند، خلاف انصاف عمل کرده‌اند، بدون شک این کاسبی، «حبیب‌الله» نیست و بعید نیست که «عدو الله» باشد بنابراین باید اخلاق و انصاف را رعایت کرد./1304/د103/ب1

ارسال نظرات