۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۷۵۸۸۸

تحلیلی از اظهارات شب گذشته سید حسن نصرالله/ از ضرب الاجل برای دولت لبنان تا چالش صهیونیستی- تکفیری

بخش‌های مختلف اظهارات دیشب دبیرکل حزب الله لبنان شامل به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی- تکفیری به علاوه تعیین ضرب الاجل تشکیل دولت برای سعد حریری بود.
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری النشره لبنان به تحلیل اظهارات دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پرداخت و نوشت که صحبت در رابطه با رفتارهای گروه تروریستی داعش و خطر استقرار این گروه در مرزهای شمالی لبنان و حساب کردن برخی لبنانی‌ها و رژیم‌های عربی بر روی این گروه برای تحقق دستاوردهای سیاسی بخشی از سخنان دیشب دبیرکل حزب الله لبنان بود که در اولین سالروز آزادسازی ارتفاعات لبنان از دست این گروه‌ها انجام داد.

وی در این سخنان تاکید کرد که جانفشانی‌های نظامیان ارتش و مقاومت سد بلندی در برابر توسعه‌طلبی امارت داعشی‌ها در روستاهای مختلف لبنان بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان عید آزادسازی دوم را تاریخی مهم و عبرت‌آمیز دانست که آینده باید بر اساس آن شکل بگیرد.

وی در این سخنان به نکات مهمی اشاره کرد که به دو محور خارجی و داخلی تقسیم می شود:

اول: قدرت و آمادگی حزب‌الله لبنان برای هر رویارویی نظامی آینده در نتیجه این عملیات به اثبات رسید. این موضوع پیامی برای رژیم صهیونیستی بود که بخش قابل توجهی از پیام‌های سید حسن نصرالله در سخنرانی را به خود اختصاص می‌دهد. این نکته نیز قابل تامل است که حزب الله لبنان در رابطه با موضوع جنگ با رژیم صهیونیستی به گونه‌ای رفتار می کند که گویا این جنگ همین فردا انجام می‌شود و یا ممکن است هرگز رخ ندهد. حزب‌الله لبنان به دنبال کاهش موجودیت نظامی خود در سوریه در مقابل افزایش حضور در مرزهای جنوبی لبنان است.

دوم:‌ پیام‌های سید حسن نصرالله در سخنرانی دیشب که متوجه جبهه داخلی بود، به دو بخش تقسیم می‌شود. بخشی از آن در رابطه با معادله سه‌جانبه ای است که شامل ارتش ، ملت و مقاومت می‌شود. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که طرح این موضوع پیامی برای سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه است مبنی بر اینکه این معادله یا هر چیزی که به این معادله صراحت داشته باشد، باید در بیانیه وزارتی آینده گنجانده شود.

بخشی دیگر از این پیام در رابطه با این است که هر نوع تحرک حزب‌الله لبنان ضد گروه‌های تروریستی منوط به تصمیم گیری دولت نخواهد بود و حزب‌الله برای این تصمیم منتظر نخواهد ماند. این موضوع می‌تواند در رابطه با مبارزه با گروه‌های تروریستی یا مقابله با رژیم صهیونیستی مطرح شود. علاوه بر اینها سید حسن ‌نصرالله معادله جدیدی را در این چهارچوب ترسیم کرد مبتنی بر این نکته که درگیری‌های نظامی در منطقه دیگر تنها متوجه یک کشور نیست، بلکه متوجه مجموعه‌ای از کشورهای منطقه است و تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص در سطح منطقه‌ای انجام می‌شود.

دبیرکل حزب‌الله بعد از توجه به موضوع گروه‌های تروریستی و پیام‌های آن، به موضوع بحران در تشکیل دولت اشاره و تاکید کرد که حزب‌الله هیچ شرطی را برای حریری مطرح نکرده است. وی برخی شایعات در خصوص شرط حزب‌الله برای بازگشت مناسبات با دولت سوریه به شرایط طبیعی قبل از تشکیل دولت را تکذیب و اعلام کرد موضوع مناسبات با سوریه بعد از تشکیل دولت در کابینه مطرح خواهد شد و این موضوع مانعی در مسیر تشکیل دولت از سوی حریری نیست.

وی در عین حال تاکید کرد که زمان برای تشکیل دولت نامحدود نیست. این موضوع نشان دهنده آغاز مرحله جدیدی از فعالیت های قریب الوقوع سیاسی است که می‌تواند با اقدام میشل عون رییس جمهور لبنان برای فشار بر حریری آغاز شود. بر اساس اطلاعات موجود حزب‌الله لبنان تا پایان سپتامبر آینده منتظر تشکیل دولت خواهد ماند و در غیر این صورت در رابطه با موضوع تشکیل دولت امر واقع (دولت حداکثری) بررسی‌هایش را انجام خواهد داد.

النشره نوشت که دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از سخنانش به تهدید کسانی پرداخت که روی فعالیت‌های دادگاه بین‌المللی حساب کرده‌اند. وی ابراز داشت که جنگ کنونی ضد حزب‌الله تلاش برای آسیب زدن به بستر عمومی این حزب و فتنه انگیزی میان مناطق جنوبی و بقاع است.

دبیرکل حزب الله لبنان پیش از این نیز به این موضوع اشاره کرده بود، اما به علت جدی بودن این مسأله بار دیگر بخش قابل توجهی از سخنانش را به آن اختصاص داد. حزب ‌الله لبنان پژوهش‌هایی از سوی سرویس‌های خارجی انجام داده که از اهداف و راهکارهای این نوع از جنگ پرده برداری می‌کند، به همین علت است که حزب‌الله مجبور است با افکار عمومی خود به صورت شفاف صحبت کند. چرا که مسؤولیت مبارزه هم بر دوش فرماندهی حزب‌الله و هم بستر عمومی حزب الله است و مبنای اصلی این مبارزه نیز وحدت صفوف شیعیان است./۸۴۷/ب۱۰۲/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات