۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۷۶۹۷۷
رییس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی:

باید به دنبال جهانی‌سازی ادبیات فقه باشیم

رییس میز توسعه توانمندسازی علوم اسلامی با بیان این‌که ادبیات علمی ما باید قابل‌ مبادله به سایر فقه مذاهب باشد، گفت: باید به دنبال جهانی‌سازی ادبیات فقه باشیم.
حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مجتبی الهی خراسانی رییس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی عصر امروز در کارگاه هفتم مشق اجتهاد میزگرد تخصصی چالش‌های فقه در دنیای معاصر در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: فقه معاصر امروز ما آخرین حلقه از فقه وحید بهبهانی و جواهری است.

وی افزود: امروز به‌طور خاص وضعیت فقه در حل مسائل با مشکلاتی روبروست چالش‌های که باید بر آنان فائق آمد موضوعات مستحدثه چندوجهی و مسائل ماهیت مرکب پیداکرده است به دلیل پیچیدگی زندگی روابط و کالاها موضوعات باید موردمطالعه قرار گیرد که بسیار دشوار است.

رییس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی اظهار کرد: در قدیم پدیده مکاتبه و سخنرانی بود ولی امروزه تبدیل به کانال‌های چندوجهی ارتباطی رسانه‌ای اطلاعاتی هنری شده است و یا آلبوم‌های موسیقی که تولید می‌شود دیگر صرفاً آواز خواندن نیست بلکه یک محصول مرکب است.

وی یادآور شد: آلبوم موسیقی پدیده چندلایه و چندوجهی است. بخشی از آن مربوط به حقوق و مالکیت تولید آثار هنری و برخی افکار فرهنگی و هنری است. بستگی به این‌که شما عناصر زیبایی را چه بدانید نگاه شما فرق می‌کند نیاز به مطالعات بین‌رشته‌ای در موضوعات مختلف زیاد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی با اشاره به نوگرایی فقه خاطرنشان کرد: دوگانه‌های بسیاری فقه معاصر با آن روبروست دوگانه روشی مهم و نوگرایی رفتن به سراغ موضوعات مستحدثه و تحقیقات فقه در کشاکش ماندن و نوگرایی دررفت و آمد است.

وی تصریح کرد: طرح تکمیل و ترمیم روش‌ها در فقه مستحدثات کاری بسیار سخت و دشوار است نص و عرف به هر سمت و سویی سر بخورد مشکلاتی دارد با همه موضوعات جدید با فقه باید به راه‌های جدیدی برویم عرف زدگی هم برای خودش مشکلاتی دارد این‌ها در دنیا باهم فاصله‌دارند.

رییس میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی اظهار کرد: باید قلمرو نص و عرف بازخوانی شود بین نصوص روایات فرق قائل شویم تفکیک نصوص بین احکام الهی و تشریحی را جدا کنیم تقریباً 200 ساله افکار ما تغییر پیدا نکرده است شاید باید کتاب فهم داشته باشیم ظرفیت برای پذیرش دستاوردهای علوم جدید را نداریم.

وی یادآور شد: اگرچه در فقه روش‌های تجربی را پذیرفته‌ایم اما هنوز زیر بار نرفته‌ایم اگر جایی برای علوم و فقه باز نکنیم جبر ما را به این‌سو خواهد برد باید به‌سوی جهانی‌سازی ادبیات فقه برویم ادبیات علمی ما باید قابل‌مبادله با فقه مذاهب باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین الهی خراسانی تصریح کرد: ادبیات فقه باید قابل مفاهمه و مبادله با دانش‌هایی مانند علوم سیاسی مدیریت و روانشناسی باشد اگر این جهانی‌سازی اتفاق بیفتد سفره فقه و اصول را می‌توانیم برای میهمانان پهن کنیم./934/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات