۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۷۷۷۹۶
آیت الله توکل:

عاق والدین در همین دنیا یقه انسان را می‌ گیرد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به عاق والدین به عنوان یکی از گناهان کبیره تأکید کرد: عاق والدین آن قدر سنگین است که خداوند در همین دنیا علاوه بر آخرت، نکبت آن را برمی گرداند.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل نماینده مجلس خبرگان رهبری در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در فاطمیه حضرت زهرا(س) قم برگزار شد، با بیان این که انسان باید به خطاها و گناهان خود اقرارکند، اظهار داشت: اقرار مقدمه توبه است ولی باید دانست که این مسأله صرفا به معنای اعتراف به زبان نیست.

وی افزود: مراد از اقرار، اعترافی است که همراه با عملکرد باشد و اگر اعتراف عملی صورت بگیرد بنابر روایات ما موجب از بین رفتن و پاک شدن گناهان می‌ شود؛ در حدیثی داریم که «توبه نصوح داشته باشید و توبه نصوح به این است که باطن انسان از ظاهرش پاک تر باشد».

آیت الله توکل بیان داشت: در روایت دیگری بیان شده است: «کسی فقط به زبان استغفار می‌ کند ولی به گناه چسبیده است در واقع خودش را مسخره می‌ کند»؛ یکی از برنامه های خداوند مثال زدن است و همچنین همیشه آن چه بر امت های گذشته شده است را نیز برای ما بیان می‌ کند که خوب است انسان در آنها تأمل کند.

وی با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه نحل ابراز داشت: خداوند در این آیه به شهری مثال می‌ زند که امنیت کامل و روزی بسیار زیادی داشت و در حالی که باید شکران نعمت می‌ کردند ولی کفر ورزیدند که خداوند نعمت های فراوان و امنیت را از آن ها می‌ گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: برای این که بدانید ما چه نعمتی داریم به عربستان نگاه کنید، حتما در اخبار شنیدید در شهر قطیف عربستان وقتی دیده می‌ شود که یک پرچم عزای امام حسین(ع) در حسینیه ای برپا شده است فورا آن را تخریب می‌ کنند و حسینیه ها را نیز از بین می‌ برند، اما ما در این کشور در امنیت کامل هستیم که باید قدرآن را بدانیم.

وی با اشاره به این که نعمت های انسان در صورت شکر اضافه می‌ شود، تصریح کرد: انسان وقتی نعمتی دارد یا در وضعیت مالی خوبی به سر می‌ برد خوب است که به فکر دیگران هم باشد، چراکه امروز در کشور ما افراد زیادی هستند که حتی خرید میوه و لوازم خوراکی اولیه زندگی خود را نمی توانند تهیه کنند.

آیت الله توکل در بخش دیگری از سخنان با بیان به این که شکر نعمت با زیاد شدن آن و کفر نعمت با نزول بلاها در ارتباط است، خاطرنشان ساخت: امام صادق(ع) می‌ فرماید: «از گناهان کبیره عاق والدین شدن، یأس و ناامیدی از رحمت خدا و در امنیت دیدن خود از مکر خدا است»؛ عاق والدین از گناهانی است که در همین دنیا یقه انسان را می‌ گیرد.

وی عنوان کرد: آن قدر عاق والدین سنگین است که خداوند در همین دنیا علاوه بر آخرت نکبت آن را برمی گرداند، خیلی از اوقات دیده می‌ شود کار بدی که انسان با پدر و مادرش می‌ کند همان کار را در آینده فرزندش با او خواهد کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نا امیدی از رحمت خدا از گناهان بسیار بزرگ است که اگر انسان در آن حال از دنیا برود کافر مرده است، همچنانکه خداوند در قرآن کریم می‌ فرماید: «از رحمت الهی نا امید نشوید چرا که تنها کفار نا امید از رحمت خدا هستند»، به همین جهت انسانی که با ناامیدی خدا از خدا خودکشی کند هیچگاه وارد بهشت نمی شود چون انسان کافر تا ابد در جهنم می‌ ماند.

وی در ادامه با اشاره به مراد از واژه «مکر» در مورد مکر خدا خاطرنشان کرد: مکر خدا به این معنا است که انسان به هیچ کس امان نامه نداده است و انسان از درگاه خدا نمی تواند فرار کند، گاهی ممکن انسان کاری کند که موجب رسوایی دنیا و آخرت او شود.

آیت الله توکل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما هرچه داریم از خدا است بنابراین امانت او نزد ما است که باید امانت دار باشیم، امانت داری ما به این است که نعمت های خود را در مسیر درست خودش به کار ببریم؛ به عنوان مثال در روایت داریم «قلب حریم خدا است و در آن غیر خدا را داخل نکن» از قسمت دوم حدیث استفاده می‌ شود که جان و دل انسان امانت است و باید آن را حفظ کنیم.

وی با تأکید بر این که مطابق روایات از همه انسان ها در روز قیامت چهار سؤال عمومی پرسیده می‌ شود، گفت: نخست از جوانی که در چه مسیری قرار گرفت؟ دوم از عمر که در چه راهی تمام شد؟ سوم از مال که از چه راهی به دست آمد و در چه راهی خرج شد؟ و چهارم از حب اهل بیت(ع) و این که در مسیر آن ها چه قدمی برداشتیم؟

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: این چهار موردی که بیان کردیم همگی از داده ها و امانت های الهی است که باید پاک و سالم تحویل بدهیم و اگر خدایی ناکرده نقطه منفی در آنها وارد کردیم با پشیمانی و توبه دوباره آنها را درست کنیم؛ گناهان آن چنان تعفنی دارد که اگر یک مقدار از آن در دنیا به مشام برسد هیچ کس زنده نمی ماند، حال انسان چطور می‌ تواند با این حال به محضر خدا برسد؟./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات