۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۵۷۹۹۵۶
آیت الله مصباح یزدی:

توسل به اهل بیت کلید رسیدن به کمالات است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) راه رسیدن به کمالات عالیه را توسل به اهل بیت(ع) دانست، گفت: باید از فرصت طلبگی نهایت استفاده را کرد و نباید فقط به عنوان یک شغل به آن نگاه کرد.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه امام خمینی(ره) ابتدا با بیان خاطره ای از دوران طلبگی خود اظهار داشت: تعداد طلبه های دوران طاغوت نسبت به طلبه های امروز بسیار اندک بودند و انگیزه طلبگی زیادی میان طلاب دیده نمی شد.

وی افزود: امروز هم در میان طلبه ها افرادی هستند که طلبگی را به عنوان یک شغل انتخاب کرده اند و هدف از درس و مطالعه داشتن آینده و درآمد خوب است و کمتر به فکر رسیدن به درجات و کمالات آخرت هستند در حالی که در قرآن کریم بارها به آخرت و رسیدن به کمالات آن اشاره شده است ولی متاسفانه در رفتار کمتر به آن توجه می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه برخی روحانیون آنگونه که انتظار می رود عمل نمی کنند و این از رفتار و گفتار آنها مشخص است، گفت: به برکت انقلاب اسلامی برخی روحانیت را به عنوان یک شغل آبرومند انتخاب کرده اند و بر فرض اینکه بهترین شغل باشد باید سعی کرد تا به کمالات روحانیت هم دسترسی پیدا کند چرا که روزی خواهد رسید که از فرصتی که در دست داشتیم و استفاده نکردیم پشیمان و حسرت خواهیم خورد.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: باید باور داشت که در هر حدی که هستیم می توانیم به کمالات عالیه پرواز کنیم ولی تصور آن را نمی توان کرد که نهایت این کمالات تا چه اندازه است و عامل اصلی رسیدن به این کمالات داشتن همت است.

آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: داشتن همت برای رسیدن به کمالات نیازمند شناخت و باور است که چنین مسیر و امکانی برای رسیدن به کمالات عالیه وجود دارد.

وی با بیان اینکه آیا این شناخت با تحصیل حاصل می شود یا نه گفت: شناخت مسیر تعالی با 30 یا 40 سال تحصیل به دست نمی آید و تجربه بنده که حداقل 70 سال تحصیل کرده ام در این زمینه کمک ام نکرده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: هر مسلمانی باور دارد که زندگی دنیا با زندگی آخرت قابل مقایسه نیست و تفاوت زیادی دارد حال چرا در طول روز به این امر مهم یعنی زندگی آخرت نمی اندیشیم و فقط به فکر دنیا، پست و مقام هستیم.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که افراط و تفریط نشود چرا که کسانی هستند از زیر مسؤولیت های اجتماعی و فردی شانه خالی می کنند و معتقدند که زندگی دنیا ارزش هیچ چیز را ندارد و باید به فکر آخرت بود که این هم اشتباه است.

آیت الله مصباح یزدی گفت: در زندگی دنیا باید به سیره اهل بیت(ع) تمسک و به وظایف خود عمل کنیم چرا که زندگی در دنیا رنج و سختی خود را دارد که باید تحمل کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان نباید به این باور برسد هر کس که از ثروت و مقام برخوردار است پس زندگی خوبی دارد، گفت: بنده احتمال می دهم که ترامپ رییس جمهور آمریکا با همه قدرت و ثروت یک ساعت هم خواب راحت و آرامش ندارد همانند شاهزاده عربستان سعودی که از ترس ترور خانه اش را در یک کشتی بنا نهاده است.

وی در پایان گفت: انسان می تواند به کمال و قرب الهی برسد گرچه تصور آن هم نداشته باشد و خداوند متعال کلید آن را به شیعیان داده است و آن توسل به اهل بیت(ع) است./۱۳۲۵/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات